Annons:
Etikettmedia
Läst 2106 ggr
Citronmeliss
6/28/09, 1:18 PM

OT. Psykologiska thrillers

Personligen så är jag svag för psykologiska thrillers!

De berör mig på ett helt annat sätt än vad en action eller mer traditionell skräckfilm gör!

När andra skriker och hoppar till i skräckfilmer så är jag tämligen oberörd.

Den stegerande spänningen i en psykologisk thriller däremot kan få håret att nästan stå upp på kroppen tidvis!

Hur är det med dig vad föredrar du för genre när du vill ha lite spänning?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
flikkan77
6/28/09, 1:21 PM
#1

Tycker om alla tre sorterna där, allt som blir spännande går an. Däremot gillar jag inte komedier och sånt.

"You just have to belive…"

Citronmeliss
6/28/09, 1:24 PM
#2

David nämnde "Den sista färden" i en annan tråd"

Jag höll på att "dö" när jag såg första gången, för många år sedan.Förvånad

En annan film som gav mig en liknande "skräckupplevelse" var den svenska filmen "Jägarna", den var också otäckt spännande.Skrikandes

Skulle vara kul med tips på bra filmer, om ni har några ni vill dela med er av!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
6/28/09, 1:27 PM
#3

Psykologiska thrillers och program som CSI typ är några av mina favoriter eller som de hade ett tag på discovery, riktiga kriminalfall som typ CSI. Där är riktigt intressant.

Skräckisar tål jag inte längre efter att ha sett ett mord på riktigt Rynkar på näsan

Citronmeliss
6/28/09, 1:33 PM
#4

Nej, sånt som påminner om hemska händelser ur ens liv, vill man väl knappast ha som underhållning!Obestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

isa
6/28/09, 3:48 PM
#5

jag älskar psykologiska thrillers. Härligt med spänning på "helspänn" så slipper jag tänka på mina egna problem och flyr undan i filmens värld. Jag är som du citronmelliss, skräckfilmer med larviga monster och "blod och slakt" , är inte alls läskiga som psykologiska thrillers.

Jag kan säkert nämna en hel del tips om bra filmer i denna genre, men det är för varmt för att tänka……………….pust , stånk, stön.

håller med om att Jägarna är bra!

Citronmeliss
6/28/09, 3:52 PM
#6

hihi.. ja värmen tar musten ur oss!Flört

Du får skriva i natt när det har blivit svalt och behagligt!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Froddel
6/28/09, 5:01 PM
#7

Jag föredrar också thrillers/psykologiska thrillers. Skräckisar med splatter och zombies blir bara fjantigt men jag kan kolla på det om min sambo vill se nån sån film.

Däremot har jag svårt att tycka att filmer är otäcka. Medans andra tycker att det är skitläskigt så blir jag knappt berörd. Komedier tycker jag bara blir jobbigt, men Heartbreak kid med Ben Stiller var lite smårolig. Och typ Mina jag och Irene (eller vad den heter) med Jim Carrey…men den har man ju sett nu några gångerObestämd

Seven är en av mina favoritfilmer!

Citronmeliss
6/28/09, 5:15 PM
#8

Jag älskar också komedier!Glad

Men om jag vill ha lite spänning så är det psykologiska thrillers som gäller för mig!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
6/28/09, 5:48 PM
#9

Kommer inte på en endaste bra film bara för det. Kan hålla med om att Jägarna är bra dock.

"You just have to belive…"

Citronmeliss
6/28/09, 5:52 PM
#10

Rätt som det är kommer du nog på en och då kan du skynda till datorn och skriva det här!Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
6/28/09, 5:54 PM
#11

Såg en psykologisk thriller serie igår som heter "Dexter" Nya avsnitt kommer visst att ha premiär i början på Juli.

Någon som sett den?

flikkan77
6/28/09, 5:54 PM
#12

"När lammen tystnar", det är en klar favoritfilm ju! Tänk att jag nästan glömde den.

"You just have to belive…"

Citronmeliss
6/28/09, 6:01 PM
#13

Ja, den har jag sett! Tycker den är mycket speciell och kuslig, samtidigt som den nästan är lite komisk!

Jag menar, det skulle ju kunna vara vem som helst, nära en.Oskyldig

En kollega eller någon annan man kännerSkäms

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
[aspie]
6/28/09, 6:05 PM
#14

#13 Menar du lammen tystnar eller Dexter nu?

När lammen tystnar hade vissa saker med som fick mig att må jättedåligt, så den ser jag helst inte en gång till, även om Anthiony Hopkins är en av mina favoriter

Citronmeliss
6/28/09, 6:12 PM
#15

#14 Hann inte se flikkans, När lammen tystnar innan jag svarade så ja, jag menade Dexter!Flört

Håller med dig flikkan, den är bra men det är nästan svårt att kolla en gång till..Skäms

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
6/28/09, 6:16 PM
#16

#15 Jag så ju bara några avsnitt i natt, men jag uppfattar det som om det är Dexter själv som är massmördaren eller har jag fattat fel?

Citronmeliss
6/28/09, 6:18 PM
#17

Det stämmer..Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
6/28/09, 6:21 PM
#18

Lite otäckt hur han var som barn och hur föräldrarna resonerade om läkarhjälp m.m Rynkar på näsan Tänk så många såna verkliga fall det finns Gråter

Citronmeliss
6/28/09, 6:23 PM
#19

Ja, verkligen!Obestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
6/28/09, 7:16 PM
#20

Lammen tystnar har jag sett hur många gånger som helst, det går jättebra. Glad

Dexter tycker jag också om, vi har andra säsongen hemma men inte första vilket är lite retligt.

"You just have to belive…"

Annons:
Citronmeliss
6/28/09, 7:28 PM
#21

Så synd, man missar mycket om man inte är med från starten!Rynkar på näsan

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

AnneN
6/28/09, 7:52 PM
#22

Jag gillar de flesta genrer inom film, men av dessa som fanns att väla mellan så är det psykologiskthriller eller en riktigt bra skräckis som ta 1:a platsen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hus-musen
6/28/09, 10:00 PM
#23

vill jag ha spänning så läser jag en bok!
Skräckfilmer roar mig inte, och psykologiska thrillers brukar alltid vara så förutsägbara att man kan gissa sig till vem och vad som kommer att hända halvvägs.

Qui dormit, non peccat

 


isa
6/28/09, 10:35 PM
#24

Det är fortfarande för varmt för att tänka, men en film som jag älskar är "Falling down" med Michael Douglas. Vet ej vilken genre den hör till, kanske "vanlig" thriller , kanske t.o.m action??Nej , den måste vara en thriller. Har den inspelad på video, från tv:n

Han är så himla bra i den filmen. Han blir galen av allting.  Han "stalkar" sin föredetta fru och det är hans dotters födelsedag, allt går emot honom hela dagen, när han försöker ta sig fram hem till föredetta frun och dottern.

Saga85
6/28/09, 10:40 PM
#25

Jag är en sucker för olika skräckfilmer. Inte för att bli rädd (eller, jag försöker, men hittar väldigt sällan något som skrämmer mig). Men även psykologiska thrillers eller skräck är underbart.

För den som tycker om psykologisk splatter-film så kan jag rekommendera den franska Inside. Se den dock inte om du känner någon som är gravid Förvånad

Citronmeliss
6/29/09, 3:27 AM
#26

#22, Jepp, håller med!

#23, En spännande bok är inte fy skam!

#24, Tror nästan att den är en action? Spännande är den i alla fall, oavsett genre!

#25, inside, den tror jag inte att jag har sett, men jag har en vän som är gravid..?Skäms

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
6/29/09, 9:10 AM
#27

#21 Vi har haft första säsongen så jag har sett den, vet bara inte vart den tagit vägen… Den står på önskelistan i alla fall!

"You just have to belive…"

Annons:
Citronmeliss
6/29/09, 10:54 AM
#28

#27, Det var ju bra då får vi hoppas att du hittar den igen!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

isa
7/1/09, 2:23 PM
#29

Filmen "In broad daylight" på svenska heter den Stadens hämnd ( konstig översättning ) Den är en jättespännande psykologisk thriller om en man som har en hel stad i sitt järngrepp. Det är Brian Dennyhue ( felstavat på efternamnet ) som har huvudrollen. Denär inte så känd, men mycket bra. Har sparat den på video.

LenaR
7/1/09, 10:42 PM
#30

Dexter är underbar. I love him. (Ursäkta engelskan, vissa saker är svåra att säga på svenska. Det blir för allvarligt?) Kommer definitivt att följa säsongen i sommar!

Ingen som har nämnt Seven än? Det är en favoritfilm. Jag älskar Morgan Freemans tal om kärlek, nånstans mitt i filmen. Det är något av det klokaste jag nånsin hört. Mitt i en thriller!?!

#29 Låter spännande, ska jag kolla upp!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

flikkan77
7/1/09, 10:45 PM
#31

Seven, är det den om de sju dödsynderna?

"You just have to belive…"

LenaR
7/1/09, 10:49 PM
#32

Ja, just det! Med två skådisar jag egentligen inte gillar - Brad Pitt och Gwyneth Paltrow. Men det hjälps inte, filmen är bra trots att de är med! Och de är rätt bra i just Seven…


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

flikkan77
7/2/09, 10:29 AM
#33

Då tycker jag också om den filmen, nu när jag minns vilken det var. Har haft den inspelad från tv med och sett den ganska många gånger.

"You just have to belive…"

isa
7/2/09, 2:06 PM
#34

#12 När lammen tystnar är jättebra!

#30 Ja kolla det. Det som är bra med filmen är att mannen inte är en rik "maktpampe" eller framgångsrik affärsman. Han är en helt vanlig medborgare, men är en mycket dominant och manipulerande person.Han håller hela den lilla staden helt i sitt våld. Till slut gör staden hämnd. Jag har för mig att den var byggd på en sann historia, och då blir filmerna ännu bättre!

Annons:
isa
7/2/09, 2:15 PM
#35

2 filmer som jag inte kommer på namnen på, men som är jättebra psykologiska thrillers:

Den första är Julia Roberts som spelar en kvinna somär gift med en kvinnomisshandlare. Den är jättebra. Han är hemsk, han har koll på henne överallt. Han misshandlar henne både psykiskt och fysiskt ( som ju ofta dessa män kan göra )

Den andra filmen är skådisarna Gwyneth Palthrow och Michael Douglas som är ett gift par som båda är giriga.Av pengaskäl kan de inte skilja sig från varann ,men absolut inte kan leva ihop längre. De gör allt de kan för att försöka ta livet av  varann……..

Ska se om jag kan googla fram namnen på filmerna.

isa
7/2/09, 2:20 PM
#36

Bra med google: Den första filmen "med Julia Roberts" heter

" Sova med fienden" på svenska.  

Den andra filmen heter : "A perfect murder. "Det är en nyversion av en gammal Hitchcock-film som hette "Dial M for murder"

isa
7/2/09, 2:32 PM
#37

Basic instinct är bra också. Kan man säga att den är en psykologsisk thriller?

Farlig förbindelse är hur spännande som helst…..

(Nu blev det mycket med Michael Douglas här……..)

Visste ni att han producerade gökboet? Det visste inte jag. Och jag som har den på video. Ska kolla om det står där på slutet. Jag såg det nu när jag googlar och letar efter den andra filmens namn.

Håller med om att "Seven" är bra!

Icke att förglömma är "Cape fear", den nya versionen där Robert Mitchum är advokaten och  Robert De  Niro är skurken. I den gamla filmen är Robert Mitchum skurken.

isa
7/3/09, 12:25 PM
#38

#37 rättelse: i Cape fear är Robert Mitchum polis, eller advokat till advokaten. Huvudrollerna är Nick Nolte som är advokat, och Jessica Lange som är hans fru. Robert De Niro spelar en ex-fånge som kommer ut från fängelset och vill ta hämnd på sin advokat för han tyckte han fick ett dåligt försvar.

"Lida" är bra också. Håller en i spänning………..

flikkan77
7/3/09, 9:28 PM
#39

Ja! Lida tycker jag om, eller tyckte för det är hemskans länge sen jag såg den. Länge sen jag läste boken med för den är också bra.

"You just have to belive…"

botakt
7/4/09, 1:13 AM
#40

Jag gillar psykologiska thrillers och skräckfilmer Oskyldig  Som Funny Games.. Men den är mäst äcklig.. Så andra skräckfilmer och pskologiska thrillers

Link-
7/4/09, 2:04 AM
#41

#40 Jag köpte nyss Funny Games Tungan ute. Den från -97, tycker den verkar väldigt läskig.

Annons:
botakt
7/4/09, 2:06 AM
#42

#41  Visst är den otäck?!  Tänk om man flyttade in i ett hus så kommer det 2 vitklädda killar instövlandes Förvånad

Lesunq
8/14/09, 1:57 AM
#43

Jag uppskattar filmer som är tankvärda, dubbelbottnade eller berör en på något vis. Är fascinerad av filmer som skildrar människoöden. Exempelvis: Krigarens själ. City of God, Johnny Mad dog, Human traffic.

Citronmeliss
8/14/09, 2:05 AM
#44

Ser att det har kommit en hel "drös" med spännande filmtips, man tackar!Tungan ute

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

annemaria1962
8/14/09, 6:16 AM
#45

ja, jag är mycket svag för denna typ av filmer oxå!! har gillat att läsa dessa oxå förr. men har nu för tiden oerhört svårt att orka hålla koncentationen på en bok nu mera. tyvärr!!Rynkar på näsan för har verkligen gillat att läsa myvket förr. men visst psykologiska thrillers på film det är absolut de nästbästa!!

Citronmeliss
8/14/09, 12:27 PM
#46

#45 Det är samma för mig, jag har alltid varit en storläsare. 

I samband med sämre mående har jag haft allt större svårighet att hålla koncentrationen och har därför inte orkat läsa som förr.

Dessutom har jag som bieffekt ev flera mediciner fått problem att fokusera blicken vilket gjort att det mest blivit "blurr" istället för ord..

Detta har i och för sig även varit handikappande vid filmtittande, men då går det ju att höra vad de säger så länge det är svenska eller engelska!

Nu kan jag dock läsa igen, både böcker och textad film, tack och lov!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

annemaria1962
8/14/09, 3:44 PM
#47

#46 det är ju kul, att det blivit så!! jag har inte fått någon lindring än…det beror väl både på fibromyalgin, dom depressioner o panikångest jag haft dom senaste åren+ mediciner. allt detta gör väl sitt till att det inte funkar som förr. men tv o film det går oftast hur bra som helst! o de e ju tur de

men hände faktiskt ibland, att jag inte klara se en thriller eller deckare!

tror det beror på den sinnesstämning jag är i just då. för det kan sedan någon annan gång, funka att se de samma ändå! så det tror jag har mer med psyket att göra. hur man mår just då.

Citronmeliss
8/14/09, 4:01 PM
#48

Ja, i vissa svackor är det samma för mig, jag orkar inte titta alls!

Både koncentrationen och intresset saknas då..

Hoppas att det vänder för dig också, så du kan njuta av en spännande bok, för det är trevligt att göra det ibland!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: