Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1313 ggr
HannaM
7/5/09, 7:05 PM

Hur städar ni?

Ja, hur städar ni? Väntar ni tills det är oundvikligt och kör storstädning eller går ni och småplockar lite när det behövs. Och när ni städar, är det i någon speciell ordning eller uppdelning om ni är flera i familjen?

Vi brukar köra en stortstädning en gång i veckan när alla bajslådor med träpellets silas och alla saker plockas upp från golvet och det dammsugs och moppas. Allt diskas och körs i diskmaskinen. Vi brukar även passa på att tvätta under tiden. Sen försöker vi så gott vi kan att städa en gång till i veckan när vi bara tömmer lådorna, diskar lite och dammsuger.

Jag tar alltid hand om bajslådorna och ev. bajstorkning medan maken börjar i köket med allt som har med disk att göra för det är bara ångestframkallande för mig. Sen brukar vi hjälpas åt med dammsugning och moppning.

Annons:
flikkan77
7/5/09, 7:39 PM
#1

Vi diskar och dammsuger varje dag. Oftast så dammsuger jag och maken diskar. Tvättar gör vi när vi fått ihop kläder till en lagom full maskin eller om det blir akut med något favoritplagg.

Moppar görs det kanske 2-3 gånger i månaden.

"You just have to belive…"

[YlvaP]
7/5/09, 7:40 PM
#2

Städar när det absolut måste. När gubben är hemma behöver jag inte städa så mycket för han sköter det då.

EmmaG
7/5/09, 8:42 PM
#3

När de ser ut som f*n eller när de kommer gäster, då är det dags Skäms

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

David
7/5/09, 9:23 PM
#4

Instämmer helt i EmmaG och #3. Städar när jag absolut måste, antingen för att det helt enkelt ser ut som… eller om jag vet att någon kommer hit. (därav ett krav, måste få veta om någon planerar att komma gärna dagen innan Glad)

Diskar gör jag dock varje dag, men det tack vare diskmaskinen. Dammsugaren åker också fram lite oftare, annars är det en sandstuga här, med tre kattlådor och katter som gärna skuttar ur lådan.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LenaR
7/5/09, 9:32 PM
#5

Jorå, städar självmant säkert två gånger om året. Sen säger jag som ovanstående talare, städar när jag ska få gäster. Här släpps inga spontana besökare in, nej nej!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Zaphix
7/5/09, 10:14 PM
#6

När jag orkar. Ibland får jag städmani och städar hela lägenheten kliniskt rent. Sedan går det flera veckor då sambon gör det mesta själv. Har nästan aldrig besök, så städar inte inför det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
HannaM
7/5/09, 10:17 PM
#7

Egentligen är jag osm dom flesta av er.. städar när det geggat igen och om någon kommer på besök men sen jag skaffade fem illrar så blev det nödvändigt med någon form av rutin för att det itne skulle bli rent ut sagt ohälsosamt att bo här..

[Vargnatt]
7/6/09, 2:31 AM
#8

Småplockar lite varje dag, kör storstädning nån gång då och då :)

Tavar
7/6/09, 2:59 AM
#9

Dammar av och dammsuger rummet ordentligt samtidigt som jag gör rent fågelburen. Lever ju fortfarande i mitt lilla rum så har inte så mycket att städa ^^'' Ibland blir det en snabbstädning om jag ska få besök med då det lätt ser stökigt ut när rummet är så litet

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Bromelia
7/6/09, 2:43 PM
#10

små plockar lite varje dag, stor plockar 1 gång i veckan, sambon dammsuger när han kommer hem eftersom jag har lite svårt för dammsugning pga min ena arm, när det är gjort moppar jag golvet. sen är det ju självklart undantag om vi ska ha besök.

evrekaw
7/6/09, 3:09 PM
#11

När jag är speedad städar jag allt och överallt hela tiden… När jag är down snurrar jag oftast runt och städar och plockar… Som om jag försöker springa ifrån min ångest.. För så fort jag sätter mig ner gnager det än värre…

Så… Jag anses pedantisk och har alltid välstädat… Men sanningen är ju att… Det är inte mitt val att vara en pedant… Det finns en viss tvångsmässighet bakom mina rena golv och blanka kakel…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

isa
7/6/09, 3:10 PM
#12

Jag småplockar och torkar av med trasa också varje dag. Försöker dammsuga en gång iveckan,fast det brukar bli var tredje vecka………det har hänt att det blir en gång i månaden, då är dammråttorna rätt stora och jag trivs inte med mig själv och mitt hem. Tvättar en gång i veckan.

LenaR
7/6/09, 3:13 PM
#13

#11 Du tror inte att det är så för alla pedanter? Eller "kontrollmänniskor" av olika slag. Jag tror ofta det ligger ångest bakom!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Citronmeliss
7/6/09, 3:20 PM
#14

Jag växte upp med två föräldrar som var pedanter. Jag blev tvärt om..Oskyldig

Städar väldigt varierande, det är med det precis som allt annat i mitt liv - pendlande!

Ibland städar jag bara när det är nödvändigt, andra gånger maniskt noga och ofta. Kan bli stollig om det inte är symmetriskt bland vissa saker runt om mig!

Dammsuger gör jag oftast någon gång varje dag för jag har flera hundar och katter som hårar ner otroligt!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

evrekaw
7/6/09, 3:24 PM
#15

#13 Kan säker så vara… Men jag tror inte alla pedanter städar på grund av kontrollmani eller liknande… Det finns nog de som bara vill ha det prydligt ändå…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

LenaR
7/6/09, 3:28 PM
#16

#15 Du kanske har rätt! Jag fattar nog bara inte att en del vill ha ordning omkring sej! Skrattande


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Citronmeliss
7/6/09, 3:39 PM
#17

#16 Och jag fattar inte att en del är villiga att lägga så mycket av sin tid på städning, om de inte drivs av "måsten"..Oskyldig

Men det är ju jag det!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Tavar
7/6/09, 4:48 PM
#18

Mor min är sådan där pedant O.O hon kan komma hem från jobbet och innan hon ens hälsar säger hon att hon måste städa badrummet även om hon städa det med klor veckan innan. Vist, torka ur handfatet och sådan kan man ju göra ganska ofta men att tvätta väggarna varje vecka är lite overkill enligt mig

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Citronmeliss
7/6/09, 4:54 PM
#19

Enligt mig också, Tavar!Förvånad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Tavar
7/6/09, 5:00 PM
#20

#19 Ja, hur ofta börjar det växa mossa på väggarna på en vecka XD

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
Citronmeliss
7/6/09, 5:14 PM
#21

Inte alltför ofta, hoppas jag!Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Upp till toppen
Annons: