Annons:
Etikettanhöriga
Läst 1905 ggr
David
7/1/09, 8:56 PM

ICE-kontakt i mobiltelefonen?

Har du någon ICE-kontakt inlagd i din mobiltelefon?

Lägg in dina närmaste anhöriga i din mobiltelefons adressbok under namnet ICE. Då kan de snabbt kontaktas om du skulle hittas akut skadad eller sjuk och inte kan tala.

ICE är en förkortning av engelskans In Case of Emergency.

Så här gör du för att lägga in ICE i mobilen:

  • Lägg till en ny kontakt i telefonboken
  • Skriv in ICE1 följt av vilken relation du har till personen t ex wife, dennes namn, +46 och sedan telefonnumret utan den första nollan
  • Spara den nya kontakten
  • Vill du lägga till fler kontakter, skriv ICE2 och fortsätt som i punkt "2" etc.

Tänk på att använda landsnummer +46 för svenska kontaktpersoner och engelska som språk så att funktionen även fungerar när du är utomlands. Du bör självklart berätta för de personer du lagt in under namnet ICE så att de vet om det.

Tips!
Om du vill undvika att din mobiltelefon presenterar dina kontaktpersoner som ICE+namn när de ringer till dig kan du lägga in tecknet * direkt efter numret till din ICE-kontakt.

Numret kommer ändå att fungera om man behöver ringa din ICE-kontakt i en allvarlig situation.

OBS! Denna funktion fungerar inte i vissa Sony Ericsson-modeller, så prova ring din ICE-kontakt efter du lagt till *-symbolen. Om du ej kopplas fram fungerar inte denna funktion på din mobil. Du måste då ta bort * för att kunna ringa ut till din ICE-kontakt. Detta problem håller på att åtgärdas men är tyvärr ännu inte löst.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
7/1/09, 8:57 PM
#1

Jag har ingen ICE-kontakt inlagd. Har inte velat det. Men för katternas skull funderar jag på att lägga till någon, så de inte blir ensamma om jag blir akut sjuk eller liknande.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LenaR
7/1/09, 10:00 PM
#2

Överväldigande nej hittills… Glad

Vet uppriktigt talat inte vem jag skulle lägga dit. När jag var svårt sjuk förut insisterade all vårdpersonal jag mötte på en närmast anhörig kontakt, hur jag än försökte vägra. Frågade en vän till sist, och hon gick med på det förstås. (Vad skulle hon göra? Oskyldig)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

David
7/1/09, 10:03 PM
#3

När jag är inom vården säger jag alltid nej till allt vad gäller anhöriga. Begär alltid sekretess också, så att ingen som ringer kan få bekräftat att jag ligger inne, oavsett anledning.

Men för katternas skull börjar jag fundera kring att lägga dit någon, frågan är bara vem jag kan lita på när det gäller katterna…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LenaR
7/1/09, 10:23 PM
#4

Då måste det väl vara någon som bor i närheten också. Kanske en granne helt enkelt? (Inte för att jag vill släppa in vem som helst i mitt hem!)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

HannaM
7/2/09, 12:50 AM
Jenahbella
7/2/09, 12:57 AM
#6

jag har faktiskt det :) jag har min mamma och mitt ex :)

Annons:
Anders 50
7/2/09, 1:32 AM
#7

Har flera.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Zaphix
7/2/09, 1:33 AM
#8

Har ingen, men jag antar att de förstår att de kan ringa numren som står under mamma och pappa.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

flikkan77
7/2/09, 9:59 AM
#9

Jag har ingen som ICE heller, däremot så framgår det vilka som är min mamma, pappa och make. Visserligen inte på engelska men så har jag inte tänkt att åka utomlands heller.

"You just have to belive…"

David
7/2/09, 2:13 PM
#10

#8 och #9. Ofta när det "bara" står mamma, pappa, sambo osv. vet inte sjukvårdspersonalen vem de ska ringa, eller om de får ringa (är ju sådan hög sekretess). Lika om man råkar befinna sig utanför landets gränser.

Den här informationen om ICE som jag ville berätta om fick jag i en artikel i Krismyndighetens personaltidning. Så helst ska man lägga in ICE även om personen redan finns under "annat" namn i telefonen…

#4. Du har helt rätt, skulle absolut inte vilja släppa in vem som helst hos mig, och för den delens skull inte anförtro mina katter till vem som helst heller. Får se längs med tiden om jag hittar någon passande.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Bromelia
7/2/09, 10:20 PM
#11

Hade ingen aning om ICE men har nu lagt in min mamma och min sambo

Snurpan79
7/3/09, 1:28 PM
#12

Jag har min mamma inlagd som ICE-kontakt, men jag vill egentligen inte att hon ska veta vad som händer med mig… Antar att man tager vad man haver.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Upp till toppen
Annons: