Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2617 ggr
David
6/21/09, 6:55 PM

Anonymitet på Internet

Jag vill ju gärna vara så anonym som möjligt. Har hemliga telefonnummer osv. Provade att googla på mitt namn, och jag har verkligen lyckats. Inte en enda träff kom upp, däremot en hel del andra med samma namn. Tack för det! Glad Är allt ifrån lastbilschaufför, författare, forskare, student m.m.

Vet man däremot var jag bor, och lägger till ortens namn efter mitt namn, hamnar man på några sidor om mitt företag, men inte ett enda personligt fakta!

Jag har lyckats.

Hur är det om du söker på ditt namn?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Senixus
6/21/09, 7:22 PM
#1

Finns på FB och på Twitter + att jag e jourhem åt en katt.  Annars e det int möe man kan hitt på mig int 'hehe' Skrattande 

FB och Twitter har jag ju valt själv så det är jag ju okej med Cool 

Någe mer info om mig går int å hitta. Superskönt. Det finns en gammal adress & mobbe nummer.. inget av det är aktuellt längre 'fniss'

Vad bra att du skrev ut detta.. då kom jag ju på att kolla. Det är sådant här man inte tänker på annars själv ju.

Tack för en bra tråd Skrattande

David
6/21/09, 7:28 PM
#2

Tycker att det är en rätt viktig sak att kolla upp med jämna mellanrum. Har blivit mer och mer vanligt att många söker information om privatpersoner, som framtida arbetsgivare m.m. Och även en och annan ful fisk.

Jag surfar väl lite på att jag har ett vanligt namn. Har man redan lite vetskap om mig, så kan man få fram några få saker, men inte alls några direkt överraskande privata fakta.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LenaR
6/21/09, 7:30 PM
#3

Ingen anonymitet, på gott och ont. Har ett ovanligt efternamn.

Men finns inte alla på eniro och hitta.se? Förut kunde man ha dolt nummer, men det kan man väl inte längre?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Musiken
6/21/09, 7:30 PM
#4

Jag har ett valdigt ovanligt namn sa det ar latt att hitta information om mig om man vet vad man ska soka pa..

isa
6/21/09, 7:31 PM
#5

Om man söker på mitt namn, på Google, kommer det upp flera sidor från Sveriges ornitologiska förening, där jag har ställt "fågelfrågor" till dom.Inte tänkte jag på det när jag alltid skrivit under med mitt namn.Däremot kan man inte söka mig via Eniros hemsida, vilket jag får påminna dom om varje år……..

LenaR
6/21/09, 7:38 PM
#6

Fy så obehagligt, det var många träffar på mitt namn. Usch, jag ryser!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Sovgott
6/21/09, 7:39 PM
#7

Googlar jag kommer ingenting upp om mig. Men jag finns ju på hitta.se om man söker på mitt namn. Har ett relativt ovanligt namn. Finns bara en handfull i landet som heter som jag.

David
6/21/09, 7:41 PM
#8

#3. Jo, absolut kan du ha dolt nummer. Och då får inte operatörerna lämna ut uppgifterna till katalog/sökmotorföretagen.

Mina nummer finns i princip inte. Det är bara resp. operatör som kan lista ut något om dem. För mobiltelefonen får de inte ens prata med mig om de inte gör en återuppringning till mig. Glad (ja, paranoid kanske, men jag känner mig trygg nu)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
6/21/09, 7:42 PM
#9

#6. Det är lite otäckt hur mycket information som finns tillgängligt för vem som helst, bara en knapptryckning bort, och vi får aldrig reda på att någon annan tagit del av uppgifterna heller.

Känns inte alls bra att folk kan kontrollera min inkomst, min adress osv direkt på nätet. Tidigare var man åtminstone tvungen att ringa till Skatteverket för att få informationen.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

flikkan77
6/21/09, 8:31 PM
#10

Hittade inga träffar på mig alls, finns tillräckligt med andra som heter samma. Eller i alla fall en som uppenbarligen är rätt känd inom sin sport.

"You just have to belive…"

[YlvaP]
6/21/09, 8:49 PM
#11

Jag har varit oförsiktig i början och det finns massor om mig som jag inte vill att vissa personer skall få veta.

LenaR
6/21/09, 8:50 PM
#12

#0

Fanns det någon psykologisk aspekt David, eftersom du tog upp ämnet? Eller försöker du bara utlösa paranoja bland medlemmarna…?

Obestämd


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[YlvaP]
6/21/09, 8:51 PM
#13

#12 Ja det var nog en noja för nu vill jag inte ha det så. :(

Annons:
LenaR
6/21/09, 8:54 PM
#14

#13 Inte jag heller!! Skrattande (Jäkla David!)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

AnneN
6/21/09, 9:00 PM
#15

Om jag googlar på mitt namn så dyker min personliga sida på iFokus upp på 27:e plats, dessförinnan så hittar man flera gästboksinlägg bla som jag gjort på andra sajter.

Jag är inte speciellt annonym av mig heller.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

David
6/21/09, 10:10 PM
#16

#12 & #13. Njo, nog finns det en liten psykologisk aspekt på det hela, få se om någon lyckas lista ut vad…

Att jag kom på det här just nu var att jag läste en artikel här på sajten ifrån en f.d. Medarbetare, nästan alldeles när sajten var ny, Integritet på Internet!, sedan satt jag själv och sökte på några bekanta, och märkte hur extremt lätt det var att hitta information. På mindre än en kvart hade jag hittat, ja, mycket mer än vad jag letade efter. Hela familjesituationen, sambo, barn, arbetsplats osv… Utan att använda ett enda register, utan bara googla.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

ANNIA
6/21/09, 10:39 PM
#17

Söker jag bara på efternamnet så kommer det upp ca 300 träffar, men på både för och efternamn blir det färre. Är väldigt sparsam med att lämna ut mitt namn på nätet.

Jag finns på eniro och hitta på se. Det visste jag sen förut. Om jag bara använder google så blir det tre träffar när jag använder för och efternamn. Ena är ett utländskt forum. Dom andra två var nyheter för mig. Ena nåt sorts registrer där man kan skicka efter inkomstuppgifterna på mig. Andra var 118 100 eller vad det nu hade för nummer.

HannaM
6/21/09, 11:20 PM
#18

Ytterst sparsamt med träffar, finns på eniro men i övrigt är det nästan ingenting trots att jag har ett relativt ovanligt efternamn.

A58oA49
6/22/09, 12:23 AM
#19

Finns på eniro och hitta, men det är också allt. Då både förnamnet och efternamnet är ovanliga använder jag inte dom på internet. Har alltid någon typ av alias olika på olika sajter.

Vill inte bli "kartlagd". Det kan ju faktiskt vara så att ibland så stämmer det inte riktigt, det som står om en viss person.

Froddel
6/22/09, 12:45 AM
#20

#10  Samma härGlad!

Annons:
Aviendha
6/22/09, 3:27 AM
#21

Finns på eiro.se/hitta.se, men i google får jag inte upp en endaste träff. Hade väl vart "värre" om min blogg inte vart skyddad från sökmotorer.

Hawknestgrove
6/23/09, 2:26 PM
#22

Sen får vi inte glömma www.ratsit.se där är det väldigt lät att få fram fakta om någon.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[aspie]
6/23/09, 3:08 PM
#23

Hur får man bort ALL info om mig via nätet? Får man bara det om man har skyddad identitet eller.

Tycker det är för jäkligt att det får lämna ut såna uppgifter till vem som helst utan en persons medgivande Rynkar på näsan

Ska man inte ens få känna sig trygg hemma Obestämd

flikkan77
6/23/09, 3:10 PM
#24

På ratsit fanns jag med till och med helt rätt adress. Fast inget telefonnummer men det kanske de inte har där.

"You just have to belive…"

David
6/23/09, 3:27 PM
#25

Ratsit går det inte att få bort några uppgifter ifrån. Det enda man kan göra för att få bort sig därifrån är att ansöka om skyddade personuppgifter, och det är lättare sagt än gjort, de flesta får avslag om man inte har starka skäl (måste alltid styrkas med polis- och/eller läkarintyg osv)

Ratsit och liknande tjänster hämtar sin information ifrån Skatteverket, och då kommer folkbokföringsuppgifter, inkomstuppgifter, personnummer osv med direkt.

Jag har tur även där, man måste veta lite om mig innan för att hitta mig, tack vare mitt vanliga namn.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
6/23/09, 3:29 PM
#26

#24. Telefonnummer får de aldrig ut om det är hemligt däremot. Allt sådant hänvisar de till 118 100, och dit kommer inte hemliga telefonnummer. Det är nog det enda som är riktigt hemligt, telefonnumret.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
6/23/09, 3:32 PM
#27

Men om man ska få skyddade uppgifter genom polis så är man tvingad att göra polisanmälan på de som gjort en illa och är hotfulla, och det vågar inte jag göra av rädslan för att det ska bli ännu värre.

Tycker det är taskigt, det borde räcka med foton efter misshandeln de har på vårdcentralen och genom samtal med polisen.

Det borde i vilket fall som helst vara olagligt att ge ut personuppgifter utan personen ifrågas godkännande Rynkar på näsan

Annons:
David
6/23/09, 4:01 PM
#28

Aspie, tyvärr är det så. Skatteverket är rätt (väldigt) hårda med skyddade personuppgifter. Och det ska prövas årligen om skäl för fortsatt maskering föreligger. Rynkar på näsan Oftast krävs det polisanmälan, men ibland kan läkarutlåtande räcka (som vid misshandel där den misshandlade inte vågar anmäla).

Skyddade uppgifter är långt ifrån roligt däremot. Du kan inte gå till en affär och be om kredit, eftersom de inte kan ta en kreditupplysning på dig. Det är bara hos vissa myndigheter som du "finns".

Så jag håller helt med dig, uppgifterna borde inte få lämnas ut hur som helst. De har alltid varit offentliga, men tidigare har det bara varit möjligt att få dem genom att ringa till Skatteverket. Nu när de ligger på nätet är det lätt för vem som helst med bara en knapptryckning att få reda på det…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
6/23/09, 8:33 PM
#29

är det här bara en bluff för att tjäna pengar, eller är det en ok tjänst?

https://www.dold.se/?gclid=CLjx9ZrooJsCFY9_3godpy8ZAw

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

flikkan77
6/23/09, 8:42 PM
#30

Upptäckte att jag inte finns på hitta.se alls. Konstigt!

"You just have to belive…"

flikkan77
6/23/09, 8:54 PM
#31

Finns inte på eniro heller, men min man finns i alla fall. Vi har så knasig adress så ibland är det bra om andra kan hitta den.

"You just have to belive…"

David
6/23/09, 9:32 PM
#32

#29. Det är en av de här nya tjänsterna som ploppat upp för att man ska kunna fortsätta ladda ner copyright-material trots IPREG-lagen. Betala en månadsavgift och du får surfa under dold IP-adress.

För den som inte laddar ner material, besöker porrsidor eller annan tvivelaktig verksamhet så är det en onödig tjänst.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
6/23/09, 9:59 PM
#33

hehe, så jag som använder mig av citrontråden är alltså tvivelaktig?Flört

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

isa
6/24/09, 12:38 PM
#34

Den där ratsit-sidan tyckte jag inte om. Fy.

Annons:
patti2
6/24/09, 12:43 PM
#35

Jag blev också livrädd när jag såg den. Det känns som att möjligheten till en andra chans krymper när framtida arbetsgivare kan kolla upp allt om en. Usch.

David
6/24/09, 12:43 PM
#36

Håller med dig isa! Den är långt ifrån rolig, lite förmycket personliga uppgifter på ett och samma ställe. Tror det finns några fler sådana tjänster.

I början var det hela gratis att ta upplysningar på ratsit, utan att kopia skickades ut. Nu tror jag det kostar pengar, och att information till dig skickas ut när en privatperson kontrollerat dina inkomstuppgifter. Men för den som har ett företagskonto skickas ingen information alls till dig.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

isa
6/24/09, 1:35 PM
#37

#35 Jag håller med dig!

#36Tack för informationen. Ja, det var lite väl personliga uppgifter tycker jag.Varför ska ett företag få kolla mig utan att jag får en kopia, ? den logiken förstår jag inte heller.Men tack som sagt för bra info. hemskt att det finns flera sådan sidor också. Fy.

David
6/24/09, 2:28 PM
#38

Ska väl inte måla fan på väggen, eller skrämma upp någon. Med ett par telefonsamtal så kan arbetsgivare eller andra, utan att presentera sig, eller varför man vill ha informationen, få fram nästan all information de vill ha om dig eller mig. Men då krävs det att man ringer, och som tur är drar sig en del för det. Men att sitta och slösurfa på internet och kolla upp grannen är lättare…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
6/24/09, 8:35 PM
#39

HUm… så vi, som har en ideel organsiation och har förtetagskonto på Nordea, ska alltså kunna mot avgift, kunna göra mer ingående koll på folk, utan att de vet om det? På Ratsit, alltså…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Froddel
6/25/09, 12:29 PM
#40

Amen vaddå, de kan väl inte få fram sånt som att man typ har en sjukdom eller så? ..där är det ju sekretess menar jag..

..och det här med personuppgiftslagen då? är inte det nåt som gäller här eller är jag helt ute o cyklar??

David
6/25/09, 12:37 PM
#41

Försäkringskassans register är öppna. Hur ofta du varit sjukskriven m.m. Men att få fram exakt vilken sjukdom du har är omöjligt. Alltid något.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Upp till toppen
Annons: