Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 1507 ggr
David
7/6/09, 10:40 AM

Vad styr dig?

Vad påverkar dig mest när du gör någonting, eller tar beslut om något?

Förnuft, eller känsla?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
7/6/09, 10:41 AM
#1

För mig är det väldigt mycket känsla jag går efter, på gott och ont.

Men ibland kan det bli förnuft, men då endast förnuft. Ingen blandning av både känsla och förnuft, utan två ytterheter. Antingen eller.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

flikkan77
7/6/09, 11:22 AM
#2

Håller i det stora hela med David. Kunde lika gärna varit jag som skrev det.

"You just have to belive…"

kerstinjo
7/6/09, 12:27 PM
#3

Kom mig att tänka på den berömda triangeln; tanke, känsla, handling.

Tanken påverkar hur vi känner och vad vi gör.
Känslan påverkar vad vi gör och hur vi tänker.
Handlingen - vad vi gör - påverkar hur vi känner och tänker.

Kroppen påverkas mycket av tanke, känsla och handling. Så det gäller att få lite balans på den kognitiva triaden.

(Är innepå en snabbvisit Glad)

 Kerstin 

 

Froddel
7/6/09, 12:41 PM
#4

Känslan styr mig för hela slanten….tyvärrObestämd…önskar att jag kunde vara lite mer förnuftig..men när det är dags för mig att vara det så blir jag som ett litet trotsigt och gråtmildt barn istället.

[Vargnatt]
7/6/09, 12:47 PM
#5

Beror nog på vad det handlar om

isa
7/6/09, 1:50 PM
#6

Magkänslan har jag lärt mig att jag ska följa.Och den första känslan som kommer.Då blir det oftast rätt och bra. Följer jag mitt förnuft blir det bara fel och knasigt.

Annons:
Bromelia
7/6/09, 2:21 PM
#7

tror det är 50/50

evrekaw
7/6/09, 2:42 PM
#8

#6 Vi kallar det ibland för magkänsla, ibland samvete, ibland känsla och även intuition… Men jag tror att det är samma sak vi avser…

Det där att lyssna på sin inre röst… Vi har innerst inne lärt av våra misstag… Även om vi inte medvetet kommer ihåg och kan tänka oss för därutefter - så finns minnet bevarat…

Jag litar till min inre röst. Ibland säger den tvärt emot både hjärnan och hjärtat… Men den är aldrig fel… Den första känslan som kommer till mig beaktar jag ordentligt…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

isa
7/6/09, 3:03 PM
#9

#8 Ja, de gånger när jag inte följt min första känsla så har det alltid blivit fel.Och jag blir sur på mig själv som inte följt känslan, som jag alltid kommer ihåg också hur den var.

Citronmeliss
7/6/09, 3:35 PM
#10

Jag litar mycket på min intuition!

Annars är jag en person styrd ungefär lika mycket av båda mina hjärnhalvor, höger-vänster.

Ofta blir det därför en kompromiss av de båda.

Men inte alltid.

Periodvis blir jag antingen eller, då finns inga mellanting. Men sådan är jag ju i allt!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

EmmaG
7/6/09, 4:07 PM
#11

Olika beroende på vad de gäller men försöker oftast gå efter förnuftet och de rationella - men hamnar jag "ett visst humör" så kan allt omkullkastas för känslan och hjärtat

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Froddel
7/7/09, 7:00 PM
#12

#8  fast det är ju så svårt att göra så tex vid social fobi för den första känslan/tanken/magkänslan är ju obehag/ångest/panik och det är ju inte lätt att gå emotRynkar på näsan……även om jag fått olika tekniker från min psykolog som jag kan använda…ja, det vill inte ge med sig ändåRynkar på näsan…bara obehag! Och om jag trotsar den känslan med förnuftet så blir det ju bara jobbigt, fast det kan ju även bli jobbigare av att inte gå emot det heller och jobba med det! Alltså, det känns för mig som att det inte blir bättre än så här…men jag måste ju ändå tänka på det för annars kanske jag inte vågar mig ut framöverFörvånad

Näe, oj så snurrigt det blev nu…..var det nån som förstod hur jag menade?!

evrekaw
7/8/09, 11:01 PM
#13

#12 Nja… din inre röst överlappas av vad ångesten säger… Innerst inne vet du det… Att dina fobier inte är sanningen, att de är just fobier…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Froddel
7/9/09, 12:21 AM
#14

#13  Ja, så är det ju förstås….men det är lättare att förstå när nån annan förklararFlört

Citronmeliss
7/9/09, 2:01 PM
#15

Froddel vill "bara" säga att jag känner igen mig i ditt "tyckande"!Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
7/9/09, 2:34 PM
#16

Jag har ju inget förnuft enligt en del människor så då går jag nog på känslan då Obestämd

evrekaw
7/9/09, 4:12 PM
#17

#16 Du ska inte tro på "en del människor" Låt dem inte definiera dig…

Det betyder bara att de inte förstår sig på dig och så måste de sätta en ettikett på dig… Blä för sådana mäniskor…Skrikandes

Personligen tror jag att vi alla styrs av både förnuft och känsla, bara att det ena dominerar det andra mer eller mindre…

Jag tror att det också växlar från en situation till en annan… Man kan gå hjärtats väg i vissa fall och hjärnans i andra… emellanåt går vi nog parallelt med båda två…

Exempelvis… När det gäller barnen… Då är jag nog mest hjärtat. Men på jobbet med eleverna - då är jag en blandning mellan hjärtat och förnuft…

När jag ska deklarera är jag bara förnuft…Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[aspie]
7/9/09, 4:16 PM
#18

Jag känner mig inte oförnuftig men en del har sagt det till mig, men inte för att vara elaka. Men en förklaring av att de tycker jag är oförnuftig kan bero på en ev diagnos inom autismspektrumet. De brukar ju kallas oförnuftiga har jag läst

David
7/9/09, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Kerstin, precis, den berömda triangeln, eller cirklar som de gärna använder nu. Och för att hotta till det lite så är "handling" ersatt av "wisemind".

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

evrekaw
7/9/09, 4:25 PM
#20

#18 Aspie eller ej… Jag tycker inte att de ska kallas "oförnuftiga" Man ska inte klassificieras och stoppas in i ett fack oavsett diagnos…

Jag har haft flera Aspisar som elever genom åren… De flesta har varit smarta! De tänker inte som den stora massan - men de ska definitivt inte bli kallade oförnuftiga!!! Morr åt dessa!!!! Bara för att man inte passar in i den gemene mallen… Morr ännu mer…

Bra att du inte känner dig "oförnuftig"

Blir så förb***ad över alla som ska sätta stämplar på sånt de inte förstår… Det är deras brist - inte din…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
[aspie]
7/9/09, 4:29 PM
#21

#20 Jag håller med dig. Det kanske är mina bekanta som sa så, som är de oförnuftiga iställetObestämd

evrekaw
7/9/09, 4:42 PM
#22

#21 Oförnuftiga och totalt okunniga… De flesta av vetenskapens största genier skulle förmodligen fått en aspiediagnos om de levt idag…

Einstenin är ett bra exempel… Om vi tittar på honom utifrån vad vi idag vet så var han med största sannolikhet en aspie och en sk, savant…

 Vilken tur att han inte levde idag - då hade han blivit idiotförklarad…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[aspie]
7/9/09, 4:49 PM
#23

Jag har oxå läst att de tror han var en aspie. Har även träffat (via nätet) många superkloka aspisar. En del är mer eller mindre genier som du säger.

Men tror de verkligen att Einstein var savant? Trodde bara det var de med Kanners syndrom som kunde bli savanter. Eller tänkte jag fel nu kanske. Brukar blanda ihop informationen jag läser Skäms

evrekaw
7/9/09, 4:55 PM
#24

#23 Aspisar kan också bli savanter, likväl som de med  Kanners syndrom…

Synd bara att det inte ingår i allas lärarutbildning hur man bemöter dem… Det finns bara två spår…. Antingen förstår man dem inte och de får IG, eller så förstår man och bemöter därefter - och man får en högpresterande elev…

Sorgligt men sant… Själv har jag tagit all fortbildning jag fått pengar till, till att lära mig ang, specialpedagogik…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[aspie]
7/9/09, 5:02 PM
#25

#24 På tal om pedagogik så läser jag en bok nu av bl.a Vanna Beckman som heter "gång på gång" Den är mkt intressant.

Sen läser jag vid sidan om Tony Attwoods senaste bok som är suveränt bra, samt "En annorlunda barndom" av Iris Johansson som är himla bra. Men du kanske har läst dom redan?

Läste en bok som jag försöker få tag på som heter" jag avskyr ordet normal" av Malin Nordgren. När jag läste den var det som att läsa om mig själv.

Bergspuman
8/6/09, 4:21 PM
#26

Jag känner igen det som Isa skrev, precis sån är jag oxå. De gånger jag har puttat undan min spontana inre röst, den som sänder ut varningar, har det alltid gått illa… Jag har blivit bättre på att avvisa män som inte är bra för mig. Bättre på att säga nej till sådant jag inte klarar av. Bättre på att begära hjälp när jag behöver det. Magkänslan är min gudinna! Jag måste lita på mitt eget omdöme och 45 års samlad erfarenhet!

Jenahbella
8/6/09, 4:33 PM
#27

känsla, ja lyssnar mer på hjärtat än hjärnan

Annons:
LenaR
8/6/09, 4:37 PM
#28

Jag är en sån lättflyktig och impulsstyrd människa, så min största läxa har varit att hålla fast vid målsättningar utan att låta mej distraheras.

Fast det handlar förstås inte om förnuft kontra känsla. Mina beslut fattar jag på emotionella grunder snarare än rationella. Jag behöver bara lära mej att hålla fast vid dem.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: