Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 2484 ggr
kerstinjo
6/17/09, 11:25 AM

Smyghöjning på Apoteket.

Var på Apoteket och köpte en ask Alvedon och märkte att de var någon krona billigare, men funderade inte mer på det.

Väl hemma upptäcker jag att det bara är 20 st. tabletter i förpackningen, 30 st. var det tidigare.

Tidigare kostade 30 tabletter 41,50 kronor på apoteket, eller 1,38 kronor per tablett. Nu kostar en förpackning med 20 tabletter 38,50 kronor, eller 1,92 kronor per tablett.

Det innebär en ökning med 40 procent!!

 Kerstin 

 

Annons:
flikkan77
6/17/09, 11:32 AM
#1

Sånt där tycker jag inte om, när de höjer i smyg… och mycket har de höjt med!

"You just have to belive…"

David
6/17/09, 11:45 AM
#2

Märkte också att de gjort vissa förpackningar mindre på tabletter.

Officiellt heter det att de vill minska risken för överdoseringar om man har för många hemma.

Inofficiellt är det säkert för att kunna smyghöja.

Ska bli spännande och se hur priserna påverkas av avregleringen och de privata aktörerna.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

kerstinjo
6/17/09, 11:59 AM
#3

I våras sålde läkemedelsjätten Astra läkemedlet Alvedon till brittiska Glaxo Smithkline, GSK.

Affären ifrågasattes från flera håll eftersom det gör GSK ensamma om att sälja substansen paracetamol, och ger dem därmed en mycket stark position på marknaden för läkemedel mot värk och feber.

Nu är et bara att hoppas att det leder till att nya aktörer med lägre priser kommer in på den svenska marknaden.

 Kerstin 

 

David
6/17/09, 12:06 PM
#4

Är mycket förändringar på läkemedelsmarknaden märker jag. Hela Pfizers sortiment, bland annat Ipren såldes för några år sedan till McNeal, som är en del av Johnson & Johnson.

Men Ibuprofenf inns dock hos andra tillverkare också.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

flikkan77
6/17/09, 12:09 PM
#5

Förstår inte riktigt deras tanksätt om att färre tabletter i asken skulle minska överdosering. Det är ju bara att köpa fler askar om man nu skulle vilja det…

"You just have to belive…"

David
6/17/09, 12:11 PM
#6

#5. Fast då blir det mycket dyrare att köpa fler askar. Obestämd

Ungefär så gjorde de med koffeintabletterna. Gick ifrån 100 förpackning till 25 (?) förpackning. Visst, du kan köpa hur många sådana askar som du vill, men det blir mycket dyrare än 100 asken.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
kerstinjo
6/17/09, 12:35 PM
#7

Men har man som syfte att hindra ungdomar som köper stora mängder tabletter för att överdosera, så tror jag att man missbedömmer våra ungdomars intelligens.

Jag tror att de är fullt kapabla att köpa fler askar om de är ute efter en berusning.

Skulle priset avskräcka så finns det illegala droger som är billigare och det skulle t.o.m. kunna få en "tvärtom"-effekt att chockhöja paracetamol.

När någonsin har prishöjningar varit relevant för att stoppa missbruk?

 Kerstin 

 

annemaria1962
6/17/09, 12:54 PM
#8

verkligen skit, av en "affär" som man verkligen är så beroende av!!  det tycker jag är det värsta!! apoteket ska ju vara den plats man går till för att få den hjälp man är i behov av! även receptfria mediciner!

man känner det faktiskt som att dom lurar en på det man behöver. då man är i en sådan situation! även om man ju inte har någon direkt allvarlig sjukdom, då man nu köper t.ex. alvedon. men just detta att föra sina kunder bakom ljust genom att höja priser i smyg,  o då göra det genom att ändra på mängden i paketen. det är skamligt!

#7 det är så rätt! missbruk stoppas då inte genom höjda priser!! vill människor (unga som vuxna) ha fatt i droger, så då skaffar dom dem ändå på andra sätt!! så några dumma smyghöjningar, det gör då ingen nytta någonstans!!

David
6/17/09, 1:05 PM
#9

Fick precis ett nyhetsmail om att var femte svensk kommer att bojkotta de nya apoteken. Bra eller dåligt för priset?

Länk till artikeln.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

kerstinjo
6/17/09, 1:27 PM
#10

Nu är ju en undersökning med 500 personer lite för liten för att man ska kunna se någon linje.

För min del så ser jag det bara som positivt att det finns fler ställen att handla på. 

Men vi har inte sett hur det kommer att bli än. Kommer det att vara samma kompetens hos personalen, nu som sedan?

Det kommer att ställas höga krav motsvarande de som ställs idag. Ett prioriterat område är patientsäkerheten.

Regeringens förslag innebär att en eller flera farmacevter ska vara närvarande i apoteket under öppethållandet. Varje apotek ska också ha en läkemedelsansvarig apotekare eller farmacevt till förfogande med tillräcklig kompetens och erfarenhet för uppgiften, som ska se till att verksamheten uppfyller de krav som gäller.

Apoteken kommer att drivas i ett gemensamt bolag under varumärket Kronans Droghandel och där förutsätter jag att kompetensen kommer att finnas kvar.

COOP bl.a. kommer att driva apotekshandel och siktet är inställt på att bli en ledande aktör på den svenska apoteksmarknaden.

Jag tror att det kommer att blir bra. Jag tror också att vi svenska är lite för rädda för förändringar.

Har du frågor så kika gärna in på  http://www.omstruktureringsbolaget.se/sv/FAQ/Fragor-och-svar/

En liten parallell bara. Vi är för att Systembolagets monopol ska upphöra, men är emot att Apotekens monopol upphör.

Vad är skillnaden?

 Kerstin 

 

annemaria1962
6/17/09, 1:33 PM
#11

tro det kan bli possitivt. både då de gäller att kunna köpa gå och köpa den medicin man behöver, hoppas ju att öppetiderna följer affärens öppetider, förstås!?… och lättare då det finns ju fler afärer man kan välja att gå in o köpa det man behöver då. coop finns ju på många olika ställen bara att åka till den som är närmast för en själv, just då… men även priserna kan bli mer humana… så jag hoppas o tror det kan bli bra!

Musiken
6/17/09, 1:42 PM
#12

Har i England ar det ju sa att man kan kopa receptfria mediciner var som helst, och vi har aven massor av sma apotek dar man kan hamta ut sina mediciner. Valdigt smidigt tycker jag! Blir man forkyld och behover nasspray och alvedon klockan 3 pa natten sa ar det bara att ga till macken. Har kostar aven all receptbelagd medicin £7, oavsett vad det ar, vilket kanns bra! Ett recept = £7 oavsett om det ar p-piller, astmainhalatorer eller hjartmedicin.

kerstinjo
6/17/09, 1:44 PM
#13

E7. det lät väldigt intressant. Till vilket pris? Berätta gärna mer.

 Kerstin 

 

Annons:
annemaria1962
6/17/09, 1:52 PM
#14

ja, det där är ju fantastiskt! hade ju varit underbart om de blev så här oxå!!

isa
6/17/09, 2:46 PM
#15

Jag tyckte väl att det var mindre tabletter i förpackningen. Tack Kerstin för det. Då är jag inte senil ännu i alla fall.

Jag brukar ta en alvedon i samband med mina andra starka värktabletter, för alvedonen höjer den aktiva substansen i de andra tabletterna.

kerstinjo
6/17/09, 3:23 PM
#16

#15 Inte mer senil än mig i alla fall.Flört

Jag tar dem också ihop med andra värktabletter, så det märks fort när det saknas 10 st. Men för mig går det bra att kombinera med Ibumetin.

 Kerstin 

 

Musiken
6/17/09, 10:57 PM
#17

#13 Jag tror inte jag forstar riktigt vad du menar.. Kan du saga mer specifikt vad du menar sa ska jag forsoka ta reda pa fakta :)

Upp till toppen
Annons: