Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 3833 ggr
David
7/4/09, 2:59 PM

Hemska mardrömmar

Hade en mardröm inatt, måste varit strax innan jag vaknade, eftersom jag kommer ihåg den rätt väl. Vaknade helt kallsvettig, och var faktiskt tvungen att ta två Xanor för att komma tillbaka något.

Hur är det med dig? Har du någongång fått ångest eller av andra anledningar behövt ta extra medicin beroende på drömmen?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Citronmeliss
7/4/09, 3:11 PM
#1

ja, i natt var egentligen ett sådant tillfälle!

Vaknade kallsvettig och mycket illa till mods.Rynkar på näsan

Dock blev det ingen medicin för ena hunden visade tydligt att han behövde gå ut.

Jag kom på andra tankar när jag sysselsatte mig med honom och lyckade ruska av mig det värsta obehaget.Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Tavar
7/4/09, 3:31 PM
#2

Mina mardrömmar plågar inte sådär utan sitter i i flera dagar och gnager istället :/ tror inte nå mediciner skulle hjälpa då

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Froddel
7/4/09, 6:59 PM
#3

Jag minns en hemsk mardröm jag hade när jag var yngre…i drömmen var jag utomlands med min mamma och mormor och dom gick och pratade en bit farmför mig. Vi gick över en bro och det var så där kolsvart som det blir bara utomlands på kvällen…och då kommer det än gammal otäck kvinna och kidnappar mig……..

…….hur som helst så var jag så rädd när jag vaknade att jag var tvungen att gå in och lägga mig hos min äldre syster (jag var 11 år då) och det nästan två timmar innan jag var så lugn att jag kunde somna, eftersom cirklarna som var på tapeterna rörde sig och taket gungade…

Som äldre har jag haft maånga mardrömmar och vaknat vettskrämd, men jag har oftast gått upp och rökt och sen tänt lampan och försökt att läsa lite tills jag blir trött igen. Mera medicin har jag klarat mig ifrån, peppar peppar.

flikkan77
7/4/09, 7:55 PM
#4

Jag har vaknat av att jag haft ångest men ofta kommer jag inte ihåg vad jag drömt då. Men vid sådana tillfällen kan jag behöva medicin för att få dagen att fungera igen.

De gånger jag minns drömmen blir ångesten inte lika stark, lite konstigt.

"You just have to belive…"

isa
7/4/09, 8:08 PM
#5

Drömmar påverkar mig otroligt mycket. Har jag haft en bra dröm kan glädjen från den drömmen sitta kvar i flera dagar.

När jag var mindre drömde jag sanndrömmar. Drömde om platser som jag visste precis hur de såg ut , fast jag aldrig varit där. Bevisade det flera gånger för min familj när vi åkte på semester till Danmark och Norge - till mina föräldrars stora förvåning. Men det händer inte längre.Drömde även sanndrömmar om människor och djur som skulle lämna jordelivet. Men det händer inte heller nu längre.

Har jag haft otäcka mardrömmar, kan en hel dag bli förstörd.Har vaknat av kraftig ångest massor med gånger p.g.a "fel" drömmar. Då tar det lång tid att somna om. Jag tar ingen medicin för psyket, även om jag vet att det kanske skulle behövas så vill jag klara mig utan det, så länge jag orkar.

Citronmeliss
7/5/09, 12:52 AM
#6

Oj, vad spännande det låter isa och samtidigt lite kusligt!Skäms

Så de drömmarna har försvunnit helt i vuxen ålder, minns du när? *nyfiken*

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
LinnB
7/5/09, 1:15 AM
#7

Hmm… måste ha varit en mardrömsnatt inatt. Nu har ju jag ingen medicin, men även jag vaknade i panik imorse. Eller ja, jag vaknade av att jag grät. En hemsk mardröm hade jag. Huvva.

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Citronmeliss
7/5/09, 1:21 AM
#8

Usch då, Linn..Gråter

Ja, jag instämmer, det verkar ha varit en riktigt mardrömsnatt för många av oss i natt! Rynkar på näsan

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
7/5/09, 1:23 AM
#9

Linn, minns du något av vad mardrömmen handlade om? Eller vaknade du upp med paniken/gråten utan att komma ihåg anledningen?

Brukar inte minnas drömmar så här "rent" som jag gjorde i morse… Skumt. Är det fullmåne tro som gör att så många drömt mardrömmar i natt?! Obestämd

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
7/5/09, 1:58 AM
#10

Ahhh.. fullmåne om tre dygn, det hade jag helt missatObestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
7/5/09, 2:02 AM
#11

Melissen, är det? Det kan förklara åtminstone mina drömmar. Sover alltid helkasst när det är fullmåne av någon anledning.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
7/5/09, 2:05 AM
#12

Jepp!Flört

Ja, det gör jag också och ihop med denna värmen så blir det väl dubbelt illa, misstänker jag!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[Vargnatt]
7/5/09, 2:46 AM
#13

Hade en period när jag gick i nian då jag hade mardrömmar varje natt, riktigt hemska som jag vaknade upp med panik ur, var helt slut på dagarna för jag fick inte sova ordentligt.

Minns en speciellt fortfarande, i drömmen så var jag helt slut, jag försökte hitta någonstans att sova ut, vila lite, men vart jag än gick så följde det är en läskig liten flicka efter mig, har ni sett The ring så kan ni tänka er ungefär så, långt svart hår och helt döda ögon hade hon och jag fick inte vila ifred, hon stod bara och stirrade på mig när jag försökte.

Annons:
LinnB
7/5/09, 4:00 AM
#14

#9 Jag minns den supertydligt! Brukar inte hända det heller, men den här minns jag fortfarande väldigt mycket detaljer av.

Men fullmånen förklarar ju en hel del… den brukar påverka mig mycket.

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

flikkan77
7/5/09, 11:20 AM
#15

Blir också påverkad av fullmånen men i natt drömde jag inget jag minns.

"You just have to belive…"

isa
7/5/09, 12:56 PM
#16

#6 Ja, jag vet precis när det försvann. Det försvann i tonåren, när jag började vara med killar. Mitt sinne var väl fokuserat på annat då………

Men det går visst att få tillbaka den förmågan, har jag fått höra inne på "övernaturligt ifokus" Man ska vara mera "open minded". Få tillbaka sitt öppna sinne. Det finns säkert nån bok om hur man gör…..

Fullmånen är vacker, men jag kan inte sova då. Typiskt för kräftor…….. som jag är.

Citronmeliss
7/5/09, 1:50 PM
#17

Kanske kommer tillbaka när du slutar fokusera på män då? Tyst

Är det speciellt för Kräftor, säger du..

Jag är Vädur och har stora problem både med sömnen och humöret..Skäms

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

LenaR
7/5/09, 2:00 PM
#18

#17 Men var har du ascendenten, månen, viktiga planeter? Du får gå in på astrologi iFokus och kolla! Skrattande

För att svara på Davids första fråga, jag tror inte att jag har drömt någon mardröm sen jag började äta mediciner. (Det är inte mer än två år sen.) Men innan dess hade jag otäcka drömmar som jag fick förändra mitt liv för att bli av med.

Det är kanske så mardrömmar ska fungera? (Om de nu har någon funktion?)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Citronmeliss
7/5/09, 2:14 PM
#19

#18 Jag menade runt fullmåne!Flört

Vad skönt det låter Lena!Glad

Jag var mardrömsfri under många år men fick sedan tillbaka dem mer periodvis.

Mina drömmar triggas alltid igång av medicinering.

När jag började äta litium var de jobbiga, tack och lov så lugnade det sig igen när jag slutade med medicinen!

Fast i med min nuvarande medicin, främst Lamotriginet så har mina drömmar blivit mer livliga än på många, många år!

Det gäller både vanliga drömmar och mardrömmar!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

LenaR
7/5/09, 3:09 PM
#20

#19 Snart är förvirringen total: Jag vet inte vad du menar nu, men fast du är vädur kan du ha månen eller ascendenten eller viktiga planeter i kräftan, och då - säger astrologerna - är du känslig för måncykeln!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
LenaR
7/5/09, 3:45 PM
#21

Såg i en annan tråd att ni är många som drömmer mardrömmar om era husdjur, så jag tänkte berätta en av mina följetongsmardrömmar. Med lyckligt slut!

När mina depressioner fortfarande hade mej i klorna (de bara rispar lite nu!) så drömde jag ofta om vargar eller hundar som for illa. Vargarna svalt och hade ingen mat till sina ungar, och hundarna tillhörde en ägare som misshandlade dem. Och djuren var aggressiva mot alla utom mot mej.

Ibland mådde djuren bättre också. Såg mer välskötta ut och så.

Jag hade drömmarna ett tag innan jag insåg att det fanns en direkt koppling till hur jag behandlade mej själv. När jag talade om för mej att jag var ful och dum och förslösade livsutrymme så mådde hundarna dåligt. När jag tog bättre hand om mej, då mådde de bättre igen.

Så jag var tvungen att vara snäll mot mej själv för att slippa se misshandeln av mina vargar och hundar!

Det låter som det stämmer nästan för bra, men det var så. Till sist hade hundarna snälla ägare och var snälla själva också. Sen försvann de ur mina drömmar… Obestämd


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Citronmeliss
7/5/09, 4:06 PM
#22

Haha.. då förstår jag hur du menar! Nu är jag inte så bra på sånt jag kollade faktiskt en gång men fastnade i "något" så jag vet inte hur man räknar ut det?

Får väl kolla på astrologi igen, som du rådde mig!

Ja för min del vet jag att mardrömmen till stor del utlöstes av att en älskad hund fick avlivias i förra veckan..

Tack för att du orkar peppa oss med dina positiva upplevelser, det behövs!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
7/5/09, 8:41 PM
#23

#10. Hur är det, är det fullmåne natten mellan måndag och tisdag, eller mellan tisdag och onsdag?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Tavar
7/6/09, 3:10 AM
#24

Jag är kräfta och har inte märkt något av månen O.O men iof, har mardrömmar hela tiden så kanske inte spelar så stor roll då Obestämd Men har märkt en sak, när jag började med mediciner triggade drömmarna igång mer och blev värre men sen när jag slutade med dom lugnade inte drömmarna ner sig. Någon med en förklaring?

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

David
7/6/09, 6:39 AM
#25

#24. Tror det stämmer rätt väl. Många mediciner har som bieffekt att drömmönstret ändras. Min allra värsta mardrömsperiod var under min Zoloft och Remeron-tid. Var nästan rädd för att lägga mig.

Nu med Lamotriginet så är det oftast lite halvpinsamma nakendrömmar. Men en eller annan mardröm smiter in också.

Är inne på tredje natten med samma mardröm, har blivit en förbaskad följetong. Tur att jag har båce NCIS och OC-boxen. Blir mycket tv-tittandes…

Det här är med månen vill jag spinna vidare på, men startar en egen tråd om det.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Tavar
7/6/09, 4:50 PM
#26

#25 Men borde inte drömmarna gå ner om man då slutar äta medicinerna helt? Var det jag undrade över då det är dom som fick det att bli värre O.O

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Citronmeliss
7/6/09, 4:59 PM
#27

Zoloften gav även mig hemska drömmar.

De allra värsta hade jag dock då jag åt fluanxol!

Kunde drömma att jag skar upp magen på havande kvinnor och andra lika brutala och fruktansvärda drömmarGråter

Lamotriginet ger inte på långa vägar lika jobbiga drömmar.

Tack och lov!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
annemaria1962
8/8/09, 1:20 AM
#28

ja, den senast var bara för kanske 1 månad sedan…är inte helt säker..svårt detta med tiden…. Glad

har haft hemska mardrömmar periodvis så de e ju inget nytt. men det var mycket otäckt det senaste..vaknade halt vettskrämd! mitt i natten. min sambo som jobbar natt vissa kvällar, var då inte hemma. så det blev soffan några nätter efter det! o så blev det oxå medicin som fick mig att kunna lugna mig småningom. så då min sambo sedan jobbade dag igen under några dyn o var hemma på natten. så då kunde jag småningom klara att börja gå upp på övervåningen o sova igen. men det var otäckt!! det kändes som så verkligt…. men nu har det då gått ett tag tack o lov!! o hoppas ju det ska gå länge till nästa gång…

[aspie]
8/8/09, 1:59 AM
#29

Ja, jag brukar vakna kallsvettigt och full med ångest så jag måste ta nåt lugnande. Minns inte alltid vad jag drömmer, men ofta handlar det om en blandning av min barndom och de som plågat mig i livet eller att min aälskade detter eller mina hundar råkar illa ut.

Har haft vid några tillfällen drömmar där jag blir tvingad eller indragen mot min vilja att gömma lik åt en mördare som oftast är min adoptivbror och att jag irrar omkring i hus som jag delvis känner igen men hittar inte rätt ändå

fridaas
8/8/09, 4:04 AM
#30

Jag har en dröm som återkommer titt som tätt som gör att jag vaknar helt kallsvettig och ångest.. men äter inga mediciner så finns inte så mkt att göra åt det än att intala sig att det är en dröm.. lättare sagt än gjort..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Tavar
8/11/09, 3:54 PM
#31

Det där med återkommande drömmar är störande. Och ofta, tycker iaf jag, är de mer ologiska än de som byts ut. Som de senaste nätterna har jag drömt massor med olika drömmar men alla slutar lika dant. Jag tappar kontrollen över situationen och kommer då på att jag har typ 40 kaniner och 100 gerbiler som jag helt glömt bort i en månad så de håller på och svälter ihjäl och har helt vidriga burar. Vaknar alltid av att jag har sådan extrem skulldkänsla för jag inte tagit hand om de stackars djuren utan lyckats glömma dom

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Citronmeliss
8/11/09, 4:02 PM
#32

Tavar, jag känner igen mig!Rynkar på näsan

Under vissa perioder har jag haft liknande drömmar.

Hittar helt plötsligt både hundar, katter, hästar, höns, ja tom min mamma (som varit död i många år).

Blir lika häpen och skamsen varje gång att jag bara glömt av dem, så de hamnat i ren misär!

Det är alltid lika hemskt att vakna upp ur dessa drömmar, känslan sitter kvar hela dagen..Gråter

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Tavar
8/12/09, 1:19 PM
#33

#32 Nej, är inte precis mysiga drömmar…. Är nästan värre än rena mardrömmar ibland. Men de drömmarna försöker väll reflektera något ur livet de med, vad de nu kan betyda.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Citronmeliss
8/12/09, 1:25 PM
#34

I natt drömde jag att det åskade..

Vad jag än gjorde så åskade det..

Blev väckt mitt i natten av yngste sonen som bad mig dra ur "allt" i mitt rum för det åskade fruktansvärt utan att jag vaknat..

Snacka om att man ibland anpassar drömmarna till vad som sker ..

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Tavar
8/12/09, 1:29 PM
#35

#34 Det var lite udda O.O men har iof drömt att någon stått och pratat med mig men sen skakas jag till liv och då har personen jag drömt om stått och försökt väcka mig

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Citronmeliss
8/12/09, 1:47 PM
#36

Ja, jag vet att jag ibland väver in tex vad som sker runt om mig, om jag sover i ett rum med andra personer.

Till exemel så kan jag plocka in vad jag hör i ett TV program, det kan vara rätt kul..Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Upp till toppen
Annons: