Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 6706 ggr
David
2009-06-15 15:57

Validering

Validering och invalidering verkar vara något som ingår i många utbildningar numer. Mycket av det kommer faktiskt ifrån behandlingen DBT.

Citerar Marsha Linehan, personen bakom DBT, vars böcker blivit översatta till svenska av Anna Kåver och Åsa Nilsonne

Validering menas omgivningens godkännande av en persons upplevelser och känslor som riktiga och giltiga. Ett exempel från en bussresa;

Dagisgruppen kommer in i bussen och en liten flicka vill inte sitta bredvid den pojke hon placerats vid. Flickan börjar gråta och protesterar.

En validerande reaktion från medföljande vuxen hade kunnat vara att flytta flickan eller pojken till en annan plats, eller att säga att hon förstod att flickan inte ville sitta där, men att det just nu inte gick att byta plats eftersom alla inte hade satt sig ännu.

Om den vuxne däremot struntar i flickans gråt, eller säger att det faktiskt inte spelar någon roll hur de sitter eftersom det bara är för en liten stund, eller blir arg (Gnäll inte hela tiden, Sofia!), då hade barnets känslor och reaktioner ogiltigförklarats. Den lilla flickan hade blivit invaliderad - som fallet tyvärr ofta förefaller i verkligheten. Budskapet blir tydligt: Hon borde inte ha blivit ledsen, hon borde inte ha protesterat.

Numer finns det hur mycket som helst att läsa och lära om validering och invalidering, och den biosociala teorin. Glädjande är att många pedagoger tar till sig det här.

Har du några erfarenheter om hur kanske du, eller någon i din närhet blivit validerade, eller tyvärr invaliderade?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
evrekaw
2009-06-16 00:10
#1

Som mycket ung ensamstående mamma utsatte jag nog min nu vuxna dotter för båda delarna…

Inte av elakhet… Utan i brist på förstånd…

Tror dock att alla föräldrar är den bästa de kan vara utifrån rådande omständigheter…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

LenaR
2009-06-17 23:03
#2

Jag ska komma i håg det där med validering nästa gång jag har barngrupper i min verkstad. Eller, varför skulle det gälla bara barn förresten? Vuxna behöver också bekräftelse på sina upplevelser.

Jag har sett mycket invalidering när jag haft att göra med trötta och stressade människor. Och varit trött och stressad själv då… Jag har inte haft något namn på det bara. Men jag ska definitivt ta till mej det där.

#1 De flesta dumheter man gör är ju inte elakhet, utan - oförstånd. Hoppas din dotter vet att du alltid gjort ditt bästa!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

David
2009-06-18 09:30
#3

Jag försöker använda mig av det så ofta jag bara kan. Oavsett om det är vuxna eller barn. Men ack så svårt det är. Ska ju vara ärligt också…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
2009-08-13 23:45
#4

Vill putta upp den här tråden, om hur extremt viktigt det är att validera en persons känslor som riktiga, istället för att inta en invaliderande ställning, som istället innebär ökad ångest och dåligt mående i kombination med tankar som att "jag överreagerar", "jag har fel" osv…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LenaR
2009-08-13 23:51
#5

Nu när min syster är hemma inser jag att vi är duktiga på att invalidera varandra hela familjen. Och den enda jag kan kräva bättring av är - mej själv.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

David
2009-08-14 00:06
#6

En annan intressant fråga är också, vad kan en invalidering betyda för personen som blir invaliderad? Som inte får sina känslor bekräftade som riktiga? Som flickan i bussen?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Citronmeliss
2009-08-14 00:18
#7

Risken finns väl att hon känner sig osynliggjord, obetydlig, jobbig..

Hon kanske inte längre vågar uttrycka sina tankar och känslor eftersom hon inte tas på allvar i det hon säger, trots att det är hennes upplevelse och hennes "sanning!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

LenaR
2009-08-14 00:25
#8

Ja, jag tror också det är stor risk att hon blir manipulativ. Uppnår sina mål utan att någonsin säga vad hon vill.

Det är farligt att tvinga tillbaka sina känslor!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Citronmeliss
2009-08-14 01:35
#9

# 8 Instämmer i det Lena!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Zaphix
2009-08-14 01:41
#10

En av mina läkare är hemsk, invaliderar mig konstant. Tar mig inte alls på allvar, utan skrattar bort det jag säger och börjar berätta om hur duktig han var i min ålder.. Mycket lyckat.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Upp till toppen
Annons: