Annons:
Etikettbipolär-sjukdom
Läst 3712 ggr
David
2009-06-18 14:49

Uppspeedad

Vetesjutton om jag börjar få hypomaniska skov. Har sista tiden märkt att vissa dagar är jag väldigt uppspeedad.

De dagarna känns lite overkliga. Skumt är det, och det känns helkonstigt. Obestämd

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
evrekaw
2009-06-18 20:57
#1

Hur är det med självförtroendet och självkänslan dessa dagar?

En rätt avgörande triggerfråga ang. detta…Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

David
2009-06-18 21:22
#2

Känner tyvärr igen det här ifrån de episoder som de misstänkt varit maniska. Lite som att man tror allt är möjligt… Obestämd

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

evrekaw
2009-06-19 00:46
#3

Positivitetsdopad brukar jag kalla det… Men detta är inte mani, det är hypomani… Vore du totalmanisk skulle din självinsikt ligga lågt nog för att du inte skulle ifrågasätta dig själv ang. om du är lite speedad…Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

David
2009-06-19 00:48
#4

#3. Tror också att det är hypomani. Tror aldrig att jag haft ett "riktigt" maniskt skov, utan mer sådana här hypomaniska skov, som kommer rätt från det blå, och klingar av rätt fort, men kan komma igen i morgon. (för just nu känner jag mig rätt lugn och nervarvad).

Stämmer lite med vad min tillfälliga samtalskontakt trodde också.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

evrekaw
2009-06-19 00:54
#5

Nu vet jag inte hur gammal du är… Men sjukdomen kan ändra karaktär genom åren… Tidigare var jag mera åt depressionshållet, nu på senare år får jag längre och mer ihållande manier som jag lyckas få ner till hypomani genom att medicinera…

Skulle kunna öka dosen och få bort det helt… Men jag resonerar som så… Att, jag är fortfarande låg största delen av året… Varför ska jag inte få vara lite extra lycklig den tid som bjuds?

Men manisk vill jag inte bli… Man förstör så för sig själv, familjen och… Tja, kan ställa till med så mycket man verkligen inte vill…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

David
2009-06-19 11:16
#6

#5. För mig har de inriktat sig totalt på depressionshållet, har väldigt sällan haft hypomaniska skov. Vad vi vet i allafall.

Men jag misstänker att de börjar fundera i de banorna eftersom de till sätta in en tilläggsmedicin som hindrar hypoman också.

Funderar också lite som dig, ska det sänka det helt? För tyvärr gör den motmedicinen att depressionsperioderna går ännu djupare.

För mig går det väldigt snabbt över tror jag. Kände att det var påväg i början på veckan, och det verkade ha sin kulmen igår, nu är jag mer som "vanligt". Skumt dethär, och svårt att hänga med i svängarna.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
isa
2009-06-19 12:20
#7

Vad jobbigt David. Jag kan inte så mycket om det här. Vill bara visa att jag lider med dig. Skönt att du känner dig lugnare idag.

Kram isa

David
2009-06-19 12:32
#8

Tack isa! Det värmer! *kramar tillbaka*

Nackdelen tror jag när det lugnar ner sig är huvudvärk, och att man känner sig helt slö… Men, bättre det än att vara uppspeedad så man knappt vet vad man gör.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

evrekaw
2009-06-19 17:34
#9

#6 Valporate, exempelvis Ergenyl minskar både upp och neråtsvängarna utan att man blir mer eller mindre av det ena eller det andra, det kapar toppar och dalar utan inverkan på varandra.

Tyvärr mår man rätt pyton första veckorna det sätts in -  men det går över och är en medicin jag verkligen rekomenderar!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Senixus
2009-06-19 18:48
#10

evrekaw. Jag har Absenor (en form av Valproat)

Jag mådde aldrig dåligt vid insättning så det är nog rätt individuellt.

Men kan hålla med.. det hjälper mot både upp och ned gångar.

David.. jag vill bara låna din tråd lite och hoppas det är okej 'plockar fram hundögonen och ser så där söt ut'

everkaw. En fundering.. vet du vilken ungefärlig dos (valproat) man ska ligga på efter upptrappet är klart?

David
2009-06-19 19:07
#11

Senixus, det är bara att låna på… Flört

På sista läkarbesöket pratade de om att sätta in Seroquel igen och kombinera det med Lamotrigin som jag äter nu. Men jag är inte riktigt så med på det, det fanns en orsak till att man satte ut Seroquel. Och Valproat-preparaten faller direkt eftersom de inte passar tillsammans med Lamotrigin.

Det här får bli en sådan här kul uppgift för läkaren att lösa…

(Seroquel är inte lämpligt för mig att äta p.g.a QT-förlängning och att jag själv vägrar äta det p.g.a. viktökning)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Senixus
2009-06-19 23:15
#12

Men David.. eftersom Valproat funkar både mot upp å ned så kanske du kan testa ett sådant 'istället för' Lamotrigin?Vet inte, men det kanske skulle kunna funka?

Seroquel.. den ska vara bra mot ångest & sömnproblem va? Funderar nämligen på om jag ska testa den, men har ännu inte bestämmt mig liksom 'hmm'

evrekaw
2009-06-20 01:20
#13

Senixus… Jag äter 300 mg Valporate (Ergenyl) morgon och kväll. Så tillsammans blir det 600. Min läkare sa att det är bättre att trappa up dosen än att starta högt på en gång… Bara det att jag var i sånt skrikande behov att vi började högt på en gång…

Lamotrigin gav sämre effekt än vad Valporate gjorde, så vi tog bort lamotriginet…

Seroquel är utvecklingen av Cyprexa. Cyprexa kallar jag fetthäxa, för av den går man upp rejält… Seroquel är inte i samma klass ang. viktökning. Jag har dock Zeldox att ta till vid behov om jag blir för mycket upp. Den har inga "fettbildande" biverkningar. Men den är jättedyr, varför de drar sig att skriva ut den…

Jag älskar den i 20 mg kapslar - man kan ta 1-4 morgon och kväll beroende på hur speedad man är, så man slipper blir för klubbad..Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
Senixus
2009-06-20 03:23
#14

Tack evrekaw. Jättebra svar. Låter som jag vet en bra att 'tigga' åt mig nu Zeldox. Den kanske må vara dyr, men man kan ju ta den då man märker att det börjar gå väl långt istället för att ta för ofta (vilket man ändå inte ska göra enligt mig) Glad

Så du böt Lamotrigin mot Valproat & det funkade bättre? Ja då kanske min tanke inte var så fel med det då. Känns lite varmt innombords när man ser att man inte tänker allt för uppåt väggarna galet.

Kram

Citronmeliss
2009-06-20 18:49
#15

Hur står det till med "speeden" David, har det lugnat sig något..?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
2009-06-20 18:56
#16

#15. Jadå, klingade av dagen efter. Var nog "kulmen" den dagen jag skrev inlägget. Nu är jag seg istället. Får inte mycket vettigt gjort alls…

Upp- och ner…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
2009-06-20 19:05
#17

Ja du, jag känner igen mönstret..Speedad, följd av seeeghet.. Rynkar på näsan

En seghet som blir extra påtaglig på grund av den överenergi som fanns innan..Skrikandes

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
2009-06-20 19:18
#18

Exakt… Sitter mest och klickar på "uppdatera" och ser om det är något nytt inlägg här att svara på. Borde gå ner och titta om torktumlaren behagat att torka klart ena maskinen… Men, nja, sen gör jag det.

Får du förresten något tillägg till Lamotrigin? Eller är det bara det som gäller? Vilken dos kom du upp i?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

evrekaw
2009-06-20 20:30
#19

Jag har varit speedad sedan i början av April och lär så förbli till slutet av Augusti. Då får jag Oktober som "normal" och sedan dalar det i september, november tills jag kraschar i december. Klättrar upp ur kraschhelvetet i mitten av januari, är normalt deprimerad i februari och Mars. i skarven mellan mars/april går jag plötsligt i taket kör järnet 3-4 dygn tills maken får in mig på narkos… He, he… Same procedure every year…Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[YlvaP]
2009-06-20 20:34
#20

Kan man vara så speedad så länge? Anledningen till att jag frågar är jag fortfarande känner mig på ett väldigt gott humör ännu sedan den senaste hypo-perioden för några veckor sen.

Annons:
evrekaw
2009-06-20 20:37
#21

Ja visst… Det finns inga regler eller min/maximumtid… Det är ytterst individuellt!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[YlvaP]
2009-06-20 20:44
#22

Vad skönt för jag trodde att man alltid hade en period på fyra dagar som jag läste nånstans. Jaja så har jag mycket mera energi och sover mindre och medicinen inte riktigt hjälper. Hihi.

evrekaw
2009-06-20 20:48
#23

#22 Jo, det står mycket trams om denna sjukdom… Myter och okunskap… "suck" Min farmor var tvärtom motför mig… Hon var speedad november december och låg vid vår och sommar istället…

växlar man mellan 3-4 dagars intervaller är det snarare tal om cyclotomi/rapid cyckling… som är en variant av bipolärt syndrom.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[YlvaP]
2009-06-20 20:55
#24

Mmm det har jag läst om. Jag hade en lång period då jag kände mig eländig men inte totalt geonomdeppad fast vissa dagar var jag ju det men jag hade sämre självkänsla och skuldbelagd osv. Fast vissa dagar så mådde jag bättre även om dessa tankar låg långt där nere.

Upp till toppen
Annons: