Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1338 ggr
David
2009-06-08 04:40

OT - EU-valet

Så där ja, kom hem för ett par timmar sedan. Allt material är överlämnat, rapporterat, godkänt och lokalen är ordninggjord.

51% hade vi i röstdeltagande, lite bättre än riksgenomsnittet. Var ett riktigt gott gäng att arbeta med. "Min" antecknare satt och läste roliga historier för mig under de små stunder lokalen var tom. Glad

Lite fika hann vi med, och vi behövde faktiskt inte räkna om en enda gång. Allt stämde direkt. Ändrade nog lite i "de vanliga rutinerna", alla har väl olika varianter att leda en grupp. Bra gick det, och de verkade nöjda och glada när vi avslutade, även om det inte var riktigt slut för mig och min närmaste, då vi skulle iväg till stadshuset med alla röster osv.

Så, då var det här gjort. Siktar på kyrkovalet i höst, och sedan riksdagsvalet nästa år.

Det kanske låter tråkigt, men att sitta i vallokal är faktiskt riktigt roligt. Man träffar en massa människor (under kontrollerade former), och det känns som man gör något viktigt.

Den lokal där jag själv röstade, grannlokalen med "min" lokal, där skulle jag nog hellre velat jobba, väldigt söta töser där Skäms.

Fast, måste erkänna, det var rätt många sötnosar som var och röstade hos mig också. Flera som gärna skulle fått följa med hem. Och de verkade ju dessutom intresserade av annat än att ligga stupfulla, till och med så att de tog sig ifrån soffan och gick och röstade! Precis en sådan tös jag letar efter. Med lite intresse för omvärlden.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
kerstinjo
2009-06-08 11:14
#1

Något som slog mig när jag lyssnade på nyheterna i morse, är att så många främlingsfientliga partier ökade.

Här gick SD upp några procentenheter.

I Ungern gick ett främlingsfientligt parti upp rejält, där gällde motståndet Romer.

Även i Holland gick ett främlingsfientligt parti upp rejält.

Tydligen så blåser vindarna åt det främlingsfientliga hållet starkt i hela Europa.

Kan man tolka det så att EU's länder har misslyckats med sin invandrarpolitk?

 Kerstin 

 

David
2009-06-08 16:01
#2

Hörde också när jag kom hem att det blivit rätt många invandrarkritiska partier som gått fram riktigt mycket. För att inte tala om Danmark, där SD-s motsvarighet gått fram mycket under senaste tiden, både i Danmark och nu till EU.

Jag tycker det är lite spännande, för rent generellt är övriga länder mycket mer restrektiva gällande invandring än Sverige. Men helt självklart verkar det här valet ge en signal om att invandringspolitiken i Europa anses av många som ett misslyckande.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

patti2
2009-06-08 22:04
#3

Jag tror att de främlingsfientliga partiernas framgång har mycket att göra med att vi just nu är inne i en lågkonjuktiur med hög arbetslöshet som följd. Många människor är missnöjda med sin egen situation eller rädda för vad som kommer att hända i framtiden. Denna rädsla tror jag skapar ett behov av att hitta ett yttre hot, någon att skylla på. Detta leder till att främligsfientliga värderingar får fäste.

David
2009-06-09 00:28
#4

Loggade in och tittade hur Länsstyrelsens rösträkning av "övriga partier" såg ut. Det ska vara klart på onsdagkväll över hela landet.

Hittade några kul "partiet" (sådana som skrivit något eget på en blank valsedel)

3 röster på Kalle Anka Partiet
1 röst på Kärlekspartiet
1 på Partiet för lättskalade apelsiner
1 på Rehabpartiet

Jag gillar absolut lättskalade apelsiner, så där tänker jag lägga min röst vid nästa val. Kärlek är inte heller så tokigt iofs… Skrattande

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Upp till toppen
Annons: