Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3282 ggr
David
6/5/09, 9:51 AM

Drömjobb

Tänkte höra vad ditt drömjobb är, om du vore helt frisk och fick välja och vraka mellan alla yrken som fanns.

(självklart är undersökningen ett samarbete med Försäkringskassan, som kommer matcha ditt drömyrke med hur du kan jobba fast du är sjuk, allt ifrån att rulla in sjukhussängen osv… Flört)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
6/5/09, 9:52 AM
#1

Jag vill tillbaka till ett av mina första jobb, jag vill jobba som tågmästare på nattågen mellan Göteborg/Stockholm och övre Norrland.

Om det är möjligt i framtiden är en helt annan fråga, helt medicinfri är ett av kraven för att komma i fråga, och dessutom psykologtester.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
6/5/09, 11:04 AM
#2

Nu vet vi ju redan varför du vill ha tillbaka det jobbet!

För att slippa "jobbstressen" eller hur var det?Skrattande

Själv får jag nog fundera en stund på vilket mitt framtida drömyrke skulle vara!

Kanske några olika att alternera mellan beroende på om jag är utåtriktiad eller innåtvänd för tillfället!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
6/5/09, 11:08 AM
#3

Svårt det där med drömjobb, det är så mkt jag vill, men frågan är om mina psykiska sjukdomar fixar det. Men jag har i varje fall alltid drömt om att få bli typ arkeolog. Tycker det skulle vara spännande

Veyla
6/5/09, 12:51 PM
#4

Är intreserad av så mycket. Kanske borde bli egenföretagare (som jag drömt lite om i min uppväxt), om inte så kommer jag nog sluta på någon politisk position vilket yrke jag än väljer med mina starka åsikter;)

Kanske jag skulle starta mitt fantasi företag jag hade för något år sedan. Ett företag som blir anlitat av komuner och åker runt och testar psykiatrin. De ska rensa bland alla dåliga personal är tanken, framför allt bupp är viktigt då många yngre både själva men framför allt har föräldrar som dyrkar psykologer (för alla heter det för dem) som om de vore gudar.
Någon riktig affärsplan finns dock inte;)

HannaM
6/5/09, 2:42 PM
#5

Det är inte ett yrke men jag skulle vilja driva ett omplacerings och semesterhem för illrar samt gärna ha uppfödning med större möjligheter, mer utrymme och möjligheten att hålla lite fler djur än jag kan göra i min tvåa=)

[aspie]
6/5/09, 3:28 PM
#6

Ahhh, Hanna, du skulle flytta hit och hålla till där min dotter är så har ni MASSOR av djurhålling på samma plats Flört

Annons:
Aviendha
6/5/09, 4:37 PM
#7

Jag vill vara egen företagare och hålla på med djur, hur nu det skulle kunna kombineras vet jag inte men men ;)

Djursjukvårdare stod rätt högt på listan, men utbildningen jag går nu leder till ett av de tre jobben på min topp-lista, sen kan man ju vidareutbilda sig och klättra högre på listan, så jag är (förhoppningsvis) på god väg =)

Tavar
6/5/09, 4:43 PM
#8

Har två vitt skilda yrkesfantasier ^^'' Antingen vill jag lära mig smida och sy så jag kan göra alla de fantasy-dräkterna och rustningarna jag kommit på. Lyckas jag inte det vill jag öppna ett stall med hästuthyrning Tungan ute Men det skulle kosta som f*n så det kommer jag nog aldrig ha råd med -_-''

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

testkonto
6/5/09, 7:44 PM
#9

Kul att det är så många som vill hålla på med djur! Det bådar gott inför framtiden! Glad

Veyla
6/5/09, 7:52 PM
#10

#8 inte den negativa tonen Tavar;) Som mannen vi alla älskar (Gunde Svan) en "miljon" gånger sa: "Ingenting är omöjligt!"

Zaphix
6/5/09, 8:02 PM
#11

Jag har två drömmar. Jag vill bli sjuksköterska.. Hjälpa folk. Dessutom verkar det vara ett så varierat och brett yrke, tror inte jag skulle ledsna på det så fort. Åka i ambulans, vårdavdelningar, skolsköterska o.s.v. :)

Det andra yrket jag vill ha är lärare. Undervisa elever i de ämnen jag älskar, svenska och samhällskunskap på gymnasienivå. Vore jättekul.

Dock så kommer jag aldrig kunna bli något av dom. ;\

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Veyla
6/5/09, 8:19 PM
#12

#11 får man vara så fräck så att man frågar varför? Du får absolut svara nej om du känner det är jobbigt.

isa
6/5/09, 8:52 PM
#13

Jag skulle vilja jobba på hunddagis.Eller ha eget företag med blomsteraffär. För övrigt kan sägas att jag "råkade" säga upp mig i mitt deprimerade tillstånd för ett par år sedan, för att jag skulle söka jobb på hunddagis.

Som tur är fyllde vi aldrig i några papper, jag sade det endast muntligt till min chef och min kära gamla kurator ( som nu gått i pension ) ringde till chefen och förklarade att det  "bara" var känslornas affekt , ingen "riktig" uppsägning.

Hon hade som vanligt rätt. Jag saknar henne.

Skogvaktare skulle jag vilja jobba som också, men det yrket finns väl inte kvar.

Annons:
Veyla
6/5/09, 9:13 PM
#14

#13 jo då! Men jag tror att det är skogsägarna själva som är/anställer dem. Ring Bonier skog eller något större företag och fråga om de behöver en skogsvaktare;) Kanske, kanske om du har tur så kan du få jobb. Fast jag tror nog att det kan bli svårt tyvärr då alla idag är så "snåla" (sparsamma).

Eget företag kan väl ingen´hindra dig från att skapa? Frågan är bara om du vågar hoppa ut över stupet för som ensamföretagare har du inga rättigheter så som andra anställda har. Faller du så faller du hårt, och ensam. Men lyckas du får du leva din dröm. Personligen hade jag slängt mig utför stupet och gjort allt i min makt för att lyckas leva min dröm;)

isa
6/5/09, 9:23 PM
#15

Skådespelerska är en dröm också. Så även alla de andra yrkena Veyla! De är bara drömmar. Jag är för feg. Än så länge i alla fall………

[aspie]
6/5/09, 9:33 PM
#16

#15 JAaaaaa, det är något jag verkligen skulle vilja bli oxå. Ska vi spela roller i samma film/teater du och jag Isa? Skrattande

flikkan77
6/5/09, 9:54 PM
#17

Jag vill jobba med kossor, helst mjölkkor. Det är så rofyllt att gå och pyssla och höra kornas tuggande… Bara jag och dem, och alla stallkatterna som tigger mjölk… och kalvarna… Myyyys! Glad

"You just have to belive…"

Veyla
6/5/09, 10:09 PM
#18

#15, #16 Jag är Amatörskådespelare. Det är skitkul och helt klart en av de saker jag lever för.  Jag har varit med på ganska många uppsättningar och varje är helt unik. Man får inte bara improvisera på scen utan också i själva arbetet (för ack vad med arbete man lägger ner före allt är klart, inte konstigt att alla skådespelare går i väggen).

Vågar ni stå på en scen, GÖR DET!!!! Ni kommer inte ångra er!

Och Teatervärlden behöver fler, för snart har alla glömt vad teater är. Mycket lättare att titta på film hemma. Men inte i närheten av samma upplevelse.

Hur blir man det då? Jo det är mycket enkelt. Leta i tex gula sidorna efter närmsta "företag" (det brukar ligga under det tror jag) som heter något med teater eller film. Så ringer man dit och frågar om dem tar in nya. Ni kanske får börja som statister, eller så får ni huvudroll. Jag har haft båda och båda är ungefär lika skoj, fast på olika sätt. Sen efter det kan ni räkna er som amatörskådespelare och ni har en fot in i skådespelarvärlden;)

Lycka till Isa och Aspie, ses på TV!:P

Veyla
6/5/09, 10:11 PM
#19

#18 Den enda skilnaden mellan amatörskådespelare och Skådespelare är att en skådespelare är skolad. På scen behöver det inte alls vara någon skilnad;)

[aspie]
6/5/09, 10:13 PM
#20

Veyla, tack för tipset. Har inte tänkt på att man kan söka den vägen.

Jag har faktiskt redan stått på scen och spelat teater, även varit med i radio i samma pjäs.

För några år sen gick jag på teaterskola och hade så kul att jag trodde jag skulle dö av skratt. Men så blev jag då så där jättedålig och var tvungen att sluta med det tyvärr.

Annons:
Veyla
6/5/09, 10:18 PM
#21

#20 Vad kul! Vad var det ni satte upp?

[aspie]
6/5/09, 10:21 PM
#22

Åh det var kampanj på att försöka få ungdomar att inte börja röka. så det var en antirökampanjpjäs kan man väl säga.

Det var när jag gick i 6:an och vi kom på delad förstaplats med en 9:a. Hela länets skolor tävlade om bästa pjäsen. Jag spelade en lillebror som skvallrade på sin storasyster när hon tjuvrökte he he

Veyla
6/5/09, 10:39 PM
#23

#22Hehe, Det är verkligen skitkul att spela sådant. Gjorde ni pjäsen själva då? En underbar pjäs om ungdomen är "Klassen Full" skriven av Linda och Maria Berggren. Tyvärr får jag ju inte skicka över manuset då den är copyright skyddad. Men om ni hittar den på annat vis rekomenderar jag att läsa. Den är kanonbra.

Förlåt för enfrågekapningen:P

[aspie]
6/5/09, 10:52 PM
#24

Veyla, ja, vi gjorde pjäsen själva Flört

Anders 50
6/6/09, 1:12 AM
#25

Ett tecken på att jag redan har drömjobbet är att jag jobbat i skogen i 42 år.  41 år åt samma företag.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

LinnB
6/6/09, 2:48 AM
#26

Narkossköterska. Min dröm!

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Link-
6/6/09, 5:39 AM
#27

Jag gillar böcker och gamla saker. Bibliotekarie vill jag bli. Eller jobba i en bokhandel. Eller i antikaffär. Eller med second-hand. Glad Hade praktik på Myrorna en gång, det var kul.

Annons:
isa
6/6/09, 2:50 PM
#28

#16 Ja det gör vi då! Jag är säker på att det skulle bli en kanonbra film/teater med dig och mig i huvudrollerna!

#18 Tack Veyla för tipsen!

I högstadiet och på gymnasiet var jag med i alla teateruppsättningar och musikaler som gjordes på skolan. Jag har kvar 2 st videoband som spelades in från två musikaler. Jag hade huvudroll i den ena. Det var kul. Nu när jag tittar på dem kan jag inte fatta att det verkligen är jag. Tänk, så man förändras………….

[aspie]
6/6/09, 3:00 PM
#29

#28 Tja, man var inte lika feg när man var liten. Blygare kanske. Minns att jag var dönervös i varje fall

Emelie-E
6/6/09, 3:09 PM
#30

Jag vill jobba med katter.

isa
6/6/09, 3:28 PM
#31

#26 Det var en ovanlig grej! Intressant. Får jag fråga varför du har en dröm om att jobba som narkossköterska?

#30 Kattpensionat eller? Uppfödning av katter? fast det sista har du redan startat själv Glad

kram isa

Emelie-E
6/6/09, 3:31 PM
#32

#31 Jag vet inte riktigt. Vill nog helst jobba på något katthem som tar hand om övergivna katter och så. Eller starta ett själv=)

Emelie-E
6/6/09, 3:32 PM
#33

Sen vill jag så klart bli uppfödare med, men det känns som att de hemlösa behöver mer hjälp=)

isa
6/6/09, 3:33 PM
#34

Men, hur kunde jag glömma: Jag vill också jobba på en fågelstation, antingen den på Öland eller i Falsterbo. Tyvärr så krävs det jättefina utbildningar, med mycket höga poäng om man ska kunna komma in på en sådan utbildning.

Annons:
kerstinjo
6/6/09, 3:37 PM
#35

Jag hade en gång ett drömjobb, men efter att ha sökt in till Konstfack två ggr utan att komma in så rann det ur sanden och mycket annat kom emellan.

Men jag stormtrivs ändå med mitt yrkesval och skulle inte vilja byta.

 Kerstin 

 

Saga85
6/6/09, 4:33 PM
#36

Mitt drömjobb är att bli (film)klippare och manusförfattare. Och det är ju just vad jag pluggar till (medieproduktion med inriktning manus). Nu gäller det bara att få ork nog att fortsätta med studierna.

Citronmeliss
6/6/09, 5:00 PM
#37

Beteendeforskare är det jag ville bli, innan verkligheten "ville" annorlunda..Oskyldig

Men detta var ju en tråd om "drömmen".

Så jag drömmer väl på om att få utforska det mänskliga beteendet! *plötsligt händer det*Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[Vargnatt]
6/6/09, 5:05 PM
#38

Öppna ett hundpensionat :)

Citronmeliss
6/6/09, 5:38 PM
#39

Jag har också haft tanken på att öppna hundpensionat kombinerat med hunddagis.

Jag har sysslat en hel del med bland annat omplacering av hundar idéellt, under flera år av mitt liv.

Tänkte dock om då jag på grund av min utbrändhet prioriterade om min vardag.

Annars hade jag som tanke att driva ett kombinerat hunddagis/omplacering/pensionat.

Personer med olika funktionshinder skulle, som ett led i att komma ut i meningsfull sysselsättning, ges möjlighet att arbetsträna där.

På så sätt kunde jag slå "två flugor i en smäll". Skapa meningsfull sysselsättning åt målgruppen, samt skapa platser för behövande hundar.

Jag hade då fått arbeta med två saker som ligger mig varmt om hjärtat, människor i behov av stöd och djur, i detta fallet hundar!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Jenahbella
6/6/09, 6:07 PM
#40

jag vill jobba med djur, ett djurdagis/semesterhem skulle va underbart! :)

David
6/6/09, 6:59 PM
#41

#25. Förlåt om du tar illa upp, men ack så gärna jag skulle vilja jobba i skogen. Frisk luft, vackert omkring mig, och så slippa en massa människors (kunders) krav hela tiden.

Tycker det är jättekul att nästan varje, eller åtminstone varannan vill jobba med djur! Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Anders 50
6/6/09, 9:54 PM
#42

#41  Varför skulle jag ta illa upp?   Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

David
6/8/09, 3:36 AM
#43

#42. Var nog meningen om att slippa en massa människor jag tänkte på. Ville inte att du skulle få för dig att jag på något vis menade att de som arbetar i skogen är osociala. Men skönt att du inte tog illa upp! Skrattande

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

flikkan77
6/8/09, 11:13 AM
#44

Har kommit på ett till drömjobb. På en djurpark som har giraffer! Drömde att jag hade en sådan i natt och den var så snäll och fin. Hade nästan glömt att jag har dem som favoritdjur… bland alla mina andra favoritdjur då.Oskyldig

"You just have to belive…"

[aspie]
6/8/09, 11:24 AM
#45

Jag skulle vilja bli frisk nog att plugga neuropsykiatri och jobba med detta, Hjälpa människor som sitter fast i detta. Vill öppna ögonen på människor som inte ens i sin vildaste fantasi kan förstå problemen av ett npf och hur handikappande det kan vara.

Vill slå sönder den myt som många tror på, att npf inte existerar.

Sovgott
6/8/09, 11:32 AM
#46

Jag skulle vilja jobba med något kreativt och lite galet. Vill ha ett jobb där jag får skratta mycket.

Eller så vill jag bli parkeringsvakt så jag får utlopp för min lust att tillrättavisa människor och för min lust att skapa ordning och reda.

Anders 50
6/8/09, 7:57 PM
#47

#43 Vi är nog lite av ensamvargar, vi som har det som jobb, det är därför många yngre inte står ut. De vill ha folk omkring sig.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hawknestgrove
6/8/09, 9:06 PM
#48

Kombinert kattpensionat och hem för hemlösa kissar

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Tavar
6/9/09, 6:41 PM
#49

#10 Får bara hitta en stackars lättlurad jäkel som kan betala åt mig så går det nog ;)

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

David
6/9/09, 7:15 PM
#50

#49. Har ju friat tidigare. Tungan ute Och lättlurad, det är jag verkligen. Finns nog flera som kan intyga det… Flört

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Tavar
6/9/09, 7:33 PM
#51

#50 Är ju ganska bra om den lättlurade har råd med det med ^^ men iof, jag är nog för snäll för att göra något sådant med -_-''

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Upp till toppen
Annons: