Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1425 ggr
isa
6/6/09, 12:10 PM

OT-Nationaldagen

Hej. Ska ni fira nationaldagen idag?

Inte jag.

Om vi vore som dem i Norge, där hela landet blir en folkfest, då skulle jag vara med i firandet. Men inte nu, det känns så "påhittat" och påklistrat. Har vi inte firat den förut, så finner jag dessvärre ingen andledning att göra det nu heller.

Annons:
[GunillaF]
6/6/09, 12:50 PM
#1

Men man måste börja nån gång för att det ska bli nåt. Flört

inisklo
6/6/09, 1:07 PM
#2

#1 stämmer…Då kanse det bli i dag isaGladha en bra dag..kram..

psssss…Om ingenting annat,kan du tänka vilken fri land du bor o vilken härlig natur osv…våran blomsteräng…ooooooooooo jag bliGråterfärdig..jag trivs sååååååååååå bra här.Du det är värt,att fira lite allafall…en kopp ny brygt kaffe oGlad……..ör som du vill….

inisklo
6/6/09, 1:09 PM
#3

#2 G har fasnat här från orden: gör som du vill hih-hih-hii….nu kommer den

[aspie]
6/6/09, 1:12 PM
#4

För mig är alla dagar lika. Vardag eller helgdag spelar ingen roll alls för min del. Tänker helt enkelt inte på det, speciellt nu när man bara går hemma. När jag jobbade såg man ju fram emot de fria helgerna förstås, men nu? Nää

Har aldrig varit med om att fira nationaldagen innan och har heller aldrig sett någon annan i Sverige göra det. Alltså, NEJ, jag firar inte Sveriges nationaldag

kerstinjo
6/6/09, 1:41 PM
#5

Jag ska tvätta fönster, en utmärkt syssla på nationaldagen.Obestämd

 Kerstin 

 

isa
6/6/09, 2:10 PM
#6

#1 Men jag vill inte. Det känns påklistrat. Jag är en sån person att det måste komma ärligt, inifrån hjärtat om det "ska bli nåt" annars känns det inte ok.

Jag ska inte fira idag. Det är som en vanlig Lördag för mig.

Ska du fira?

mvh isa

Annons:
[aspie]
6/6/09, 2:22 PM
#7

Hmmm, jag satte igen att fira nationaldagen med att försöka möblera om. Kom inte längre än till hallen då bakstycket på soffan lossnade så nu sitter jag fast, he he he

Får snällt ta och vänta tills min dotter kommer hem och kan hjälpa mig

Saga85
6/6/09, 2:32 PM
#8

Jag hade tänkt att bege mig på picknickfestival (mest för att det är en kul grej, inte för att egentligen fira nationaldagen). Men vaknade upp efter en massa obehagliga drömmar som bl.a. handlade om hur jag tog livet av mig genom att dränka mig i en tunna med öl och sedan "satt på ett moln" och lyssnade på folks arga/förvånade reaktioner. Nu känner jag mest för att ligga hemma under en filt.

[aspie]
6/6/09, 2:43 PM
#9

#8 Men fy, vilken läbbig dröm Förvånad

flikkan77
6/6/09, 2:55 PM
#10

Jag ska på bröllop, börjar till och med ha lite bråttom snart… tror jag…

"You just have to belive…"

Saga85
6/6/09, 4:36 PM
#11

#9 Det läbbigaste var att min familj satt bredvid mig när jag hällde upp mitt "öldopp" och sedan fyllde munnen och hoppade i, varpå min far sa "Men vad håller hon på med?" sekunden innan jag dog. Men nu kom solen fram, de obehagliga känslorna har bleknat något och Saga börjar få lust att sätta sig i gräset trots allt.

#10 Så kul. Vem är det som gifter sig?

Citronmeliss
6/6/09, 7:05 PM
#12

isa, jag instämmer!

Det känns påklistrat för mig också.

Är inte alls motivierad till något särskilt firande!

Hade dessutom hellre haft kvar annandagpingst som helgdag!Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Veyla
6/6/09, 7:06 PM
#13

Nationaldagen, Nationella kvinnodagen, mors dag, fars dag. Allt är lika onödigt! Är det inte bättre att man firar det man vill? Att man känner sig extra frisk en dag? eller att man faktist har gått till jobbet en hel månad?

Så nej, jag ska inte fira.

Annons:
David
6/6/09, 7:11 PM
#14

Jag tycker absolut att nationaldagen ska vara en röd dag, även om det inte märks ju det här året.

Däremot har vi urkasst firande. På sin höjd kan man titta på tv när kungen delar ut flaggor på Skansen. Skoj. Obestämd Är det allt Sverige har att erbjuda?

Gillar Norges nationaldagsfirande, då är det verkligen fest och firande.

Vet inte om Sveriges passiva ställning till nationaldagen är för att gemene man faktiskt är rädd att bli klassad som rasist om de befattar sig med svenska flaggan, eller till och med sjunger en ton ifrån nationalsången.

Jag tror att skolorna är en stor orsak till varför inte de yngre heller gör nationaldagen till något stort. De får lära sig redan från lågstadiet att inte hissa svenska flaggan på skolavslutningen, eller sjunga typiska svenska visor. Hur kan man då tro att någon skulle hitta på något riktigt firande av nationaldagen, när vi dagligen pumpas med hur "fel" det är.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Jenahbella
6/6/09, 7:18 PM
#15

de va faktiskt lite pinsamt idag när jag var på stan med mamma, va massa som gick omkring med ballonger och svenska flaggor, så fråga ja mamma varför de va så mkt folk på stan och svenska flaggor överallt, då sa hon bara "du e ju dum på riktigt" Skäms
hade inte en tanke på att de kunde va nationaldagen!

David
6/6/09, 7:34 PM
#16

#15. Det är inte så lätt faktiskt, när man ser sådant så tror man garanterat att det varit någon fotbollsmatch eller så.

Kanske skulle vi låta några riktigt inbitna idrottsfans lära oss hur vi ska fira nationaldagen. För de kan då fira, och vet hur man använder både ballonger, flaggan, måla ansiktet gult och blått osv.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

kerstinjo
6/6/09, 8:58 PM
#17

Du kan komma med hur många ballonger och gul/blåa människor som helst, jag tänker ändå inte fira.

 Kerstin 

 

Citronmeliss
6/6/09, 9:09 PM
#18

Jag är tycker om vår svenska flagga och är inte rädd för att bli kallad rasist men jag känner ändå ingen längtan efter att börja fira!

Vill man att det ska vara en röd dag så okej, men att knycka den från pingsthelgen var lite väl magstarkt för mig!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Veyla
6/6/09, 9:30 PM
#19

Precis vill folk tro att man är rasist är det väl deras problem? Vad man tycker ändrar ändå inte den man är.

Håller med Melissan. Hade hällre haft pingst röd då den var mer praktiskt placerad. Inte av några kristna skäl dock (man kan inte alltid leva som man lär;)

kerstinjo
6/6/09, 10:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Sverige är ett underligt land.

Skolavslutningar i SVENSKA skolan ska inte längre få vara i kyrkan. Med tanke på alla våra invandrare.

Jösses!!! Vem har i alla andra år tänkt på de "urinvånare" som EJ tillhör svenska kyrkan?

Det har varit en fin tradition helt enkelt.

Men helt plötsligt (2005) blir 6 juni en helgdag. Och vi ska helt plötsligt fira årsdagen av Gustav Vasas val till kung 1523 och antagandet av ny författning 1809. (Nja, det skulle väl firas innan det blev helgdag också)

Varför i hela friden ska vi fira det???

*sjunger" "Jag är så glad att jag är svensk"

 Kerstin 

 

Annons:
Jenahbella
6/6/09, 10:41 PM
#21

haha livet e allt bra konstigt ibland Tungan ute

David
6/6/09, 11:04 PM
#22

#20. Jag håller med dig! På den gamla goda tiden… Eller rättare sagt när jag gick i skolan, så var det skolavslutning inför jul- och sommarlovet i kyrkan. Det hörde till. Kan inte dra mig till minnes att det var något speciellt religöst över det, utan det var i en högtidlig lokal.

Men nu helt plötsligt, för att vi har invandrare som tillhör annan religion, får inte kyrkobyggnaderna användas vid skolavslutning.

Nationaldagsfirandet, tittade precis på TV4 ifrån Skansen, ja, vet inte om man ska skratta eller gråta. Skulle nog behöva låna några norrmän för att dra igång något riktigt firande. För jag tycker att man ska fira. Eller en dag om året hylla Sverige, den svenska flaggan och få sjunga nationalsången.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anders 50
6/6/09, 11:20 PM
#23

Ahaa…nationaldagen…..är det därför man hissar alla flaggor??  

Trodde det var min födelsedag alla flaggade för…Oskyldig

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

flikkan77
6/6/09, 11:22 PM
#24

#11 Det är min mans bror som har gift sig. Så nu har jag ätit mat så jag nästan rullar fram och är helt slut. Bröllop är roliga men jag blir trött så fort när det är mycket folk.

"You just have to belive…"

Veyla
6/7/09, 12:15 AM
#25

#20, #22 Jag tycker det är bra att vi tar bort avslut i kyrkan. Nästa steg får bli att ta bort alla tråkiga salmer barnen sjunger i ren tvång. Kanske införa lite roligare låtar som dem själva valt i en mer sommrig lokal. Kan bli en ny ganska trevig och religionsfri traditon. Så kan vi ju sluta tvinga barnen att stå fint i led och sjunga om de inte vill det.

 Det första "skolbeslut" jag hört på länge som faktist glädjer mig:)

Citronmeliss
6/7/09, 12:40 AM
#26

Jag är uppväxt i Göteborg och har under hela min skoltid firat avslutningarna i de olika skolornas aula eller utomhus vid vackert väder!

Jag är icke troende. Är varken konfirmerad eller gift i kyrkan.

Mina barn är ej döpta i kyrkan så för mig var det förvånande när barnen började skolan (vi hade flyttat ut på landsbygden då)och där skulle fira alla sina avslutningar, både jul och sommar, i kyrkan med bön, psalmsång och präst!

Det kändes som om jag förflyttats 100 år tillbaka i tiden!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Veyla
6/7/09, 12:45 AM
#27

#26 när jag var liten var jag tvungen att skunga salmer i kyrkan i skolan. Men jag var stygg nog att hoppa över alla meningar som hade något med gud att göra! Jag ville absolut inte ljuga i kyrkan, haha!

Annons:
kerstinjo
6/7/09, 12:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Låt skolbarnen forma sina egna skolavslutningar, ge dem verktygen att själva hitta de bästa vägarna att fira att skolan är slut, att sommarlovet börjar och att livet kommer se annorlunda ut.

Ett inslag som jag skulle vilja se är när barnen sjunger Mikael Wiehes “En sång till modet“, för många barn behöver just mod på sommarlovets första dag, på skolårets alla dagar och för sina dagar och nätter som ligger framför.

Att hylla modet är mycket viktigare än att hylla traditionen, låt barnen gå ur skolan med mod, kraft och glädje så de kan möta livet som väntar dem.

 Kerstin 

 

Citronmeliss
6/7/09, 1:04 AM
#29

Veyla och Kerstin!

Ja, visst vore det härligt med glädjefyllda avslutningar där barnen själva fått vara med och bestämma firandet!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Veyla
6/7/09, 1:07 AM
#30

#28 Med andra ord (ta åt er nu alla lärare och skolpolitiker) SLUTA LÄRA ELEVERNA EN JÄVLA MASSA SKIT!!!

För att återgå till Nationaldagen. Mer exakt vilka länder firar den och på vilket sätt? Jag kan inget om sådant.

Destany
6/7/09, 1:55 PM
#31

Jag firade inte så mycket faktiskt var lite bakfull o hade sån sjuk ångest över en grej jag gjorde natten innan

Upp till toppen
Annons: