Annons:
Etiketterboktipsfilmtipsrecensioner
Läst 1376 ggr
LenaR
2009-05-27 00:15

Gudar och gudinnor inom oss (boktips)

Tänkte tipsa om två böcker av den amerikanska jungianen Jean Shinoda Bolen. Hon har skrivit två böcker som vidareutvecklar Jungs personlighetstyper på ett väldigt fantasifullt och pedagogiskt sätt.

I hennes böcker "Gudinnorna inom oss" och "Gudarna inom oss" tar hon hjälp av den grekiska mytologin för att förklara olika personligheter.

Det är upplyftande läsning! Och mycket lättare att identifiera egna och andras arketyper genom att se hur man liknar Hefaistos, Afrodite, eller Demeter, hellre än att bara läsa en beskrivning av t.ex hurdan en ESTJ-människa är.

Jag har läst om böckerna flera gånger, och jag rekommenderar dem varmt. Både för att man får större förståelse för sej själv och människor omkring en, och för att de är väldigt inspirerande.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Citronmeliss
2009-06-03 13:27
#1

Tack för tipset Lena!Glad

För mig som dessutom "gillar" och facineras av Ljung låter det som riktigt intressanta böcker!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Veyla
2009-06-04 03:39
#2

Tack för tipset. Bra skrivet;)

David
2009-06-04 04:01
#3

Jag som inte är någon bokslukare undrar… finns de här böckerna som CD-böcker? (har lärt mig uppskatta sådana väldigt)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LenaR
2009-06-17 00:12
#4

#3 På riktigt? Finns faktaböcker inlästa som ljudböcker?

Jag har ingen aning, jag föredrar min soffa, ett glas med något bärnstensfärgat och pappersböcker när jag ska läsa! ;D


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

David
2009-06-17 12:12
#5

¤4. Har märkt att det börjar finnas fler och fler faktaböcker inlästa. Håller just nu på att lyssna på Åsa Nilssones och Anna Kåverts faktaböcker.

Är hemskt dålig på att ta en bok och börja läsa, men att lyssna på samma bok är helt annorlunda, till och med koncentrationen finns då.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LenaR
2009-06-17 13:46
#6

Du är säkert en auditiv människa David. Jag är nog det också, för jag har alltid haft lättare att lära när jag läser högt för mej själv… Skäms

Men ljudböcker, det är så mycket som hänger på uppläsaren. Är h_n bra så är det bäst, men annars är det bara jobbigt.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
David
2009-06-17 15:02
#7

#6. Där har du så rätt så. Det är författarna här som läser. Den ena är hemskt jobbig att lyssna på, medan den andra är väldigt pedagogisk och skön att lyssna på.

Har kommit på mig att jag pratar för mig själv ibland när jag skriver eller läser, så det stämmer säkert att jag är en auditiv person.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Upp till toppen
Annons: