Annons:
Etikettdagens-fråga
Läst 6428 ggr
kerstinjo
2009-06-15 14:18

Har du semesterångest?

Vi ska varva ner, njuta av att umgås, ha tid med familjen, träffa släkt och vänner. Vi ska hitta på roliga saker och besöka nya ställen.

Bilen är packad och alla barnen är insamlade. Nu äntligen är det dags för semester och sommarlov, denna tid då allt bara ska vara så bra.

Men vad händer? Barnen börjar gräla om vilken plats de ska sitta på, maken är irriterad på att du aldrig blir klar.

Tjatet börjar så sakta infinna sig; Släckte du? Var gjorde du av nycklarna? Hur kan du vara så dum att du ställde fikakorgen längst in? Fick du med mina gröna badbyxor? Listan kan göras lång och ni har inte kommit ut från garageutfarten än.

Mamman är redan trött och pappan är irriterad över att allt inte är klart. barnen bråkar om sittplatserna och Nintendospelet. Herregud!! Var är hunden??

0.jpg

Illustration; Martin Odell

All den här väntan och dessa förväntningar på en lyckad semester, så sitter man äntligen i bilen och det första semestergrälet har redan brutit ut.

De outtalade kraven på att semesterledigheten ska vara så underbar och lycklig har redan spolierats. I bilen sitter fem irriterade personer och en inklämd hund och ser allt annat än lyckliga och förväntansfulla ut.

Så blir de ofta när förväntningarna är skyhöga och man har väntat ett helt år på denna tiden.

Helt plötsligt ändras famljens rutiner, vi går ur det vanliga vardagliga livsmönstret, cirklarna rubbas. Plötsligt ska hela familjen samsas på små ytor, bil, husvagn eller stuga.

Helt plötsligt ska man enas om saker som man tidigare gjort för sig själv. Det finns inget jobb, skola, kompisar osv som pockar på uppmärksamheten, det finns bara familjen. Timmar, dagar och veckor då man bara ska umgås!

Bara familjen? Så ser dock situationen inte alltid ut, många är ensamma, frivilligt eller inte, och även då infinner sig semssterångesten. Ensamhetsångesten. Alla andra….

Hur har du det?

 Kerstin 

 

Annons:
David
2009-06-15 14:23
#1

Har lite tur att jag inte har någon "vanlig" semester. Lite lugnare på kundfronten, så jag inte behöver svara på lika många mail per dag.

Kanske tar jag själv en resa någonstans, och då är det bara mina egna önskemål som styr. Och katternas såklart.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
2009-06-15 14:41
#2

Har aldrig ångest för semestern. Ångesten finns dygnet runt hela året, he he he.

Men det skulle inte vara så dumt med en bil och lite pengar så man kunde göra nåt . Det grämer mig lite Rynkar på näsan

Kanske kan flytta till havet nån gång för då behöver jag ju inte åka iväg

David
2009-06-15 15:03
#3

#2. Pengar är aldrig fel i semestertiden. Men bilen får troligtvis stå där den står. Har lärt mig uppskatta att flyga. Kommer längre då. Och snabbare fram till "målet". Hyr hellre än bil där.

Men vart, när och hur är absolut långt ifrån spikat. Vill inte vara så länge hemifrån mina katter heller. Även om jag har folk som kan titta till dem, så…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Jenahbella
2009-06-15 15:19
#4

jag har faktiskt lite ångest över semestern, ska första veckan iväg till ungern och jobba som volontär arbetare, känner mig nervös inför de eftersom jag aldrig gjort nåt liknande innan.
men de jobbigaste är de andra två veckorna, på semestern MÅSTE man ha kul, de känns så för mig iaf, man ska ha tid att slappna av och bara ta de lugnt, å de har ja riktigt svårt för.

[aspie]
2009-06-15 15:22
#5

Jag behöver inte ha ångest över att resa någonstans. Har ändå aldrig haft pengar över för sånt. He he he, kunde inte ens ta mig in till stan med buss i fredags då jag skulle på ett möte med facket Tungan ute

isa
2009-06-15 16:32
#6

Till skillnad från de flesta andra på mitt arbete, har jag störst ångest sista arbetsdagen inför sommarsemestern. Jag är alltid rädd att lämna det som har fungerat bra,och även om all min energi går till att arbeta heltid, och det är jättejobbigt för mig,med panikångest i tunnelbana,m.m så är det ändå en "trygg" plats att lämna.

Sen jag fick min sjukdom,så blir jag alltid orolig inför att vara ledig i 4 veckor eftersom jag är livrädd för att vara ledig en längre tid, för att jag ska bli sådär deprimerad som jag var under min långtidssjukskrivning.  Så jag får alltid kraftig förväntansångest och blir ledsen när jag ska lämna mitt arbete.

Men efter att första semesterveckan har gått , brukar jag ha börjat lära mig att njuta av ledigheten. Peppa , peppa ta i trä…………

Annons:
flikkan77
2009-06-15 17:00
#7

Har ju inte semester längre eftersom jag är sjuksriven, sen 7 år tillbaka.

Minns inte att jag hade någon stress vare sig av att lämna över mitt till andra eller att ha semester. Visserligen var jag på jobbet rätt ofta även under semester när jag jobbade på travet. Hade lite problemhästar som inte ville bli hanterade av andra ett tag…

"You just have to belive…"

hus-musen
2009-06-15 21:47
#8

Känner mig inte ett dugg stressad, har inget planerat i sommar alls.

Qui dormit, non peccat

 


Sovgott
2009-06-17 23:18
#9

Har inte planerat in någonting alls på min semester och det känns skönt just nu, men när semestern är slut kommer jag säkert tjura över att jag inte har gjort någonting.

Det jobbiga är alla som frågar "gjorde du något kul på semestern?" sen när man är tillbaks på jobbet igen, och mitt svar kanske blir "nä, jag gjorde inte ett dugg!" Och så tittar dom konstigt på en och tycker att man är excentrisk. Vilket dom i och för sig säkert redan tycker. Ha ha.

Nä, ångesten kommer när semestern börjar ta slut och jag vet att nu ska jag jobba ända till nästa semester, gå upp på mornarna, passa tider, fixa matlådor, bry mig om andra människor, gå och lägga mig i tid, ladda upp busskortet och allt det där. =(

evrekaw
2009-06-18 00:20
#10

Är inte alls stressad och att barnen i bilen har jag aldrig märkt . De är så trevliga så!Oskyldig

Nä, jag planerar inte in en massa till semestern. Införskaffar lite bra böcker som jag kan  . Inte svårt att koppla av alls, ingen ångest eller vrede  Tar det bara lugnt… Har enbart bokat några dagar på Leksands sommarland, ett paket med en stuga att bo i.

Nej, det är nog vilsammast att helt enkelt… 

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Upp till toppen
Annons: