Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2729 ggr
isa
2009-06-07 18:20

OT-vänja katt vid barn

Att vänja vid små barn

Hej. Min katt blir 10 år i år. Hon har aldrig träffat små barn. Nu har jag börjat vara barnvakt hemma hos mig, åt min systerson som är 3 år. Lina (min katt )lägger sig och "trycker" under sängen när han kommer.

De gånger hon kommit fram fräste åt honom, och reste ragg. Han har varit här tre gånger och alla gånger reagerar hon likadant. Hon får komma fram självmant. vi tvingar henne inte.

Vi låter henne vara under sängen och pratar bara lite lugnt med henne då och då. Men jag vet inte hur jag ska göra för att vänja henne vid småbarn? Är det försent?

Jag vill ju inte att hon ska må dåligt, när han är här. Hon är en mycket känslig katt och blir lite nervös ett helt dygn efteråt. Hon vill vara ensam-katt och är mycket noga med sitt revir. Kanske vi inte kan vara hemma hos mig?

Tacksam för svar. mvh isa

ps. har lagt in samm tråd på "katter-ifokus" , för det är imorgon jag ska vara barnvakt igen.

Annons:
flikkan77
2009-06-07 18:32
#1

Svårt det där. Har en hankatt som nu är 3 år och är jätteskygg för främmande. I julas var mina föräldrar här i fem dagar och det var inte förrän på 4:e dagen som de fick syn på honom. Han smyger länge golvlisterna när vi har besök och gömmer sig på något av sina många gömställen.

När det bara är vi hemma så är han framåt och väldigt social men han tycker inte alls om besök.

Tror att det bara är att vänta ut katten… om det går så "fjäska" med ltie extra godis när barnet är där. Till katten alltså… Oskyldig

"You just have to belive…"

isa
2009-06-07 18:41
#2

#1 bra ide´ flikkan! Jag kan ge  systersonen några räkor som han får ge Lina. Hon älskar räkor. Det kan vi testa med. Fast jag  tror hon kommer ta emot räkorna, för att gå tillbaka in under sängen igen.

Min katt är också väldigt skygg för främmande, men det finns bara en annan person hon går och gömmer sig för under sängen, och det är min mor. Hon går inte under sängen för främmande människor, men hon håller sig på avstånd.

Min mor talar väldigt högljutt och gestikulerar och sitter aldrig still. Precis som systerbarnet………………………

Och Lina vill ha lugn och ro ( precis som sin matte )

Annars får vi väl vara ute i lekparken och leka istället, helt enkelt när han är här. Fast det är ju inte alltid väder för det heller.

Svårt. Får tänka vidare.

flikkan77
2009-06-07 19:40
#3

Sen kan det ju vara så att katten vänjer sig efter ett tag med och är ni aldrig inne så kan ju ingen tillvänjning ske heller. Svårt det där! Det är tråkigt att katten ska vara skygg och rädd men samtidigt så kanske det behövs lite övning.

Din systerson lär ju finnas i massor med år till, och förhoppningvis gör även katten det, så kanske de kan vänja sig vid varandra så småningom.

"You just have to belive…"

Hawknestgrove
2009-06-07 22:21
#4

ja acceptera att katten inte gillar barn. Det är bara så. Där får du tala om för den  lilla ungen, att katten ärrädd och kommre fram när den blir modigare och att katter älskar tystnad. Det är inte säkert att det går, så vad som än sker, så är det bra att gilla läget.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

isa
2009-06-07 23:16
#5

Jag har bestämt mig nu. Min katt är min älskade vän, och hon går före allt.

Jag får vara barnvakt någon annanstans. Här hemma går inte. Det är Linas revir och så ska det förbli.Hon ska inte behöva bli osäker och rädd i sitt eget hem. Även om det bara gäller 2 timmar i veckan, så är det 2 timmar för mycket för Lina.

Nu skäms jag jättemycket, och får dåligt samvete mot Lina att jag ens tänkte tanken att försöka vänja henne vid barn, när det var ganska uppenbart att hon inte gillade honom.

Men det är lättare att få perspektiv på saker och ting när jag får höra era åsikter och åsikter från en tjej på "katter i fokus."Hon förklarade för mig att en katt som vill vara ensam-katt tycker heller ofta inte om barn.

Lina ska få ha fortsatt lugn och ro härhemma.

Tack för era svar.

mvh isa

David
2009-06-08 03:07
#6

Isa, det glädjer mig att du tänker så mycket på Lina! Ibland fungerar det utmärkt att föra samman katt och småbarn, ibland fungerar det inte alls.

Du gjorde ett försök, och var så klok och förståndig att du läste av Lina. Tycker inte du ska ha dåligt samvete, lite räkor så är nog kissen nöjd och förlåter dig. Flört

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
flikkan77
2009-06-08 11:10
#7

Går det att lösa att du är barnvakt någon annanstans så är det ju jättebra för er alla!

"You just have to belive…"

Hawknestgrove
2009-06-08 21:07
#8

applåder till dig!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

isa
2009-06-09 20:25
#9

Tack alla för era gulliga svar!

kram isa

flikkan77
2009-06-09 20:27
#10

 Svara är inte så svårt, det är du som är stark som tar ett beslut! Flört

"You just have to belive…"

Upp till toppen
Annons: