Annons:
Etikettdagens-fråga
Läst 4159 ggr
kerstinjo
6/7/09, 12:34 AM

Sjukt eller friskt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eller vad är normalt, vad är onormalt? 

Jag vill mena att vad som kan ses som sjukt eller friskt beror på vad som betraktas som normalt.

Det som anses helt normalt i vår kultur kan vara helt abnormalt i en annan världsdel.

Vad är rätt och vad är fel?

Om vi tänker oss en hel stad där alla invånare varje dag öppnar sin ytterdörr och med en kastrull knackar tre gånger på sin dörrkarm och sedan tre gånger på marken nedanför sina fötter. De gör detta för att få en bra dag och inte drabbas av några katastrofer.

Gör de inte detta så anser de att resten av dagen kommer att innehålla någon form av katastrof.

Jodå, visst händer en och annan olycka, trots denna ritual, men den beror antagligen på att någon har missat denna ritual.  

En dag flyttar det in en man som inte har en aning om dessa ritualer.

Ryktet sprider sig som en löpeld. Det har flyttat in en knepig rackare som inte gör ritualen. Illa!

Folket i staden blir mycket upprörda över detta högst onormala beteende. De skickar en representant för att ptata med den onormale.

Representanten kommer senare tillbaka och meddelar att svaret blev att det var de som var knäppa.

Helt uppenbart har staden att göra med en mycket sjuk person som för det första inte inser sitt ansvar över vad den kan orsaka och som dessutom inte är villig att foga sig till det som är normalt.

Ja vad tror Ni staden gör? Tanken är fri.

 Kerstin 

 

Annons:
Veyla
6/7/09, 12:40 AM
#1

Exakt samma sak som sverige gör mot oss!!!

StickyKitten
6/7/09, 12:49 AM
#2

#1 Vad är det Sverige gör mot vilka?

kerstinjo
6/7/09, 12:52 AM
#3

Det är en ganska fashinerande tankeställning. För vem har makten att bestämma vad som är normalt eller inte?

Ska det räcka med att följa strömmen för att man ska anses normal?

 Kerstin 

 

Veyla
6/7/09, 1:03 AM
#4

#2 Sverige=Samhället

Jag som är annorlunda här i sveriges samhälle pga min autism och lite annat smått och gott blir väldigt "bortprioriterad" och "utstött".

#3 Enligt mig är Normalt synonym till Norm

kerstinjo
6/7/09, 1:37 AM
#5

Ja, för norm kan man associerar till normal (normalbeteende)eftersom ordet "norm" hänvisar till sociala normer, som begrepp inom samhälls- och beteendevetenskap och underförstådda förväntningar och regler i den sociala gemenskapen.

 Kerstin 

 

Citronmeliss
6/7/09, 1:46 AM
#6

Ja, det där med normalt är allt väldigt "flytande".

Risken är väl stor att personen i ditt exempel  hade jagats ut från staden om den ej var villig att acceptera samhällets ritualer!

Den eller det som är annorlunda verkar skrämmande och blir lätt föremål för avsky eller någon man kan ge skulden och skylla otrevligheter på!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
kerstinjo
6/7/09, 2:13 AM
#7

Jag kom osökt att tänka på alla människor som, inte för så länge sedan, placerades på den tidens "sinnessjukhus".

Hur många av dem var egentligen inte helt "normala".

Jag har läst otaliga journaler om placerade människor och fått läsa de mest hissnande historier. Ej om den "sjuke" men om hans/hennes mamma t.ex.

Lagen om "Tvångssterilisering"  fanns ända fram till 1976, då lagen slutligen avskaffades, steriliserades sammanlagt omkring 63 000 människor. Ofta på suspecta grunder.

  • eugenisk indikation, då individen ansågs allmänt genetiskt mindervärdig, till exempel på så kallad rasbiologisk grund.
  • social indikation, till exempel då föräldrarnas sociala omständigheter ansågs leda till en förutsägbart mindrevärdig avkomma.
  • medicinsk indikation då individen hade något som ansågs vara en sjukdom vilken bedömdes som ärftlig.

Skrämmande läsning, eller hur?

 Kerstin 

 

Veyla
6/7/09, 2:17 AM
#8

#7ja, alla som inte passade slängde man in. Och där inne såg man till att dem blev sjuka.

Men Den ljusa sidan av allt det skrämmande är att experimenten som gjordes där inne då, bidrar till att vi har så pass bra psykiatri idag;)

Citronmeliss
6/7/09, 2:26 AM
#9

Ja, det är skrämmande nära som detta tillämpades tycker jag.

Jag har en gång fått inskrivet i en journal från Tranås (försäkringskassans utredningssjukhus) dit man ofta skcikades för utredning om eventuell arbets(o)förmåga..

"Patienten säger sig vilja fostra sina barn själv"?

Är det så märkligt? Att jag som hade 4 barn inom loppet av 5 år valde att ej skicka dem till dagis utan hellre satsade på att stanna hemma med dem tills de var lite större?

Varför skulle jag skaffa mig barn så tätt om det inte var för att jag ville ta hand om dem..
De tyckte att jag var onormal för det valet?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Veyla
6/7/09, 2:30 AM
#10

#9 Du var onormal för det valet. De flesta hade valt dagis.

Citronmeliss
6/7/09, 2:34 AM
#11

Ja, det var ju det..vad är normalt och vad är onormalt!Flört

Själv brukar jag ha mig själv som "norm" så får de andra finna sig i att vara onormala. hihi..Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

kerstinjo
6/7/09, 2:38 AM
#12

#11 Mycket klokt!Glad

 Kerstin 

 

Citronmeliss
6/7/09, 2:39 AM
#13

Eller hur!Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
isa
6/7/09, 1:27 PM
#14

Det där med norm för normal tycker jag var bra! Jag tycker de som "anses normala" är de som verkar riktigt knäppa!

kerstinjo
6/7/09, 1:59 PM
#15

# 14 *fniss* Återigen några kloka ord!Glad

 Kerstin 

 

[aspie]
6/7/09, 3:26 PM
#16

AHHH, detta har jag missat. Så himla bra och jag håller verkligen med. Det är de normala som är knäppa Tyst

PS! Jag vet att jag inte är normal. Ivarje fall inte i normens ögon Obestämd

isa
6/7/09, 3:33 PM
#17

Ja, "vanliga Svenssons" de är ju riktigt tokiga!  Det är därför den första filmen "vi hade i alla fall tur med vädret" är så rolig! Den speglar ganska bra hur knasiga "normala" svenskar är.Flört

[aspie]
6/7/09, 3:37 PM
#18

#17 Men den filmen är väl för underbart rolig. Jag skrattade så jag trodde jag skulle dö ibland när jag så den. Idag kanske den är lite töntig att se?

Veyla
6/7/09, 3:44 PM
#19

#18 Nääää! Jag har allt sett den med, såvida jag inte är töntig så;)

Ops………

Citronmeliss
6/7/09, 3:45 PM
#20

Fast kul är den allt på sina ställen!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
[aspie]
6/7/09, 3:57 PM
#21

Nä Veyla, du är inte töntig. Tänkte bara på att det var så länge sedan jag såg filmen. Är den från 70 eller 80 tal?

Älskar den där scenen när han blir inlåst i en parkeringsficka och ber en pundare eller alkis att gå på bolagen åt honom. HA HA HA

Citronmeliss
6/7/09, 3:58 PM
#22

Ha ha ha.. Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

StickyKitten
6/7/09, 8:16 PM
#23

Att klassa saker/folk som normala eller onormala har ju å andra sidan fyllt en funktion under årens lopp, typ när människor bodde i grottor och inte hade råd att vara accepterande.

Upp till toppen
Annons: