Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2450 ggr
kerstinjo
2009-05-25 04:42

Meningen med livet.

 Nattliga funderingar.

 En filosof försjunken i meditation.  Rembrandt.

1. Det finns ingen mening.

Detta är nihilismensståndpunkt. Det finns inga objektiva värden. Ingenting är sant och allt är tillåtet. Tillvaron är i princip meningslös och slumpen regerar.

2. Det finns ingen mening men den går att tillskapa.

 Detta är existensialisternas ståndpunkt. Från början finns det ingen mening, men som unika individer kan vi göra val och handlingar i livet som skapar mening. Detta innebär också ansvar och en oro för att våra val kan bli fel.

3. Det finns en immanent (inneboende) mening att upptäcka.

Denna ståndpunkt återfinns i de stora religionerna och i vissa av de filosofiska systemen. Verkligheten är t.ex. gudomlig, och det gäller att skapa kontakt med den, antingen genom att skåda ljuset i sitt inre eller genom yttre religiösa handlingar.

3a Meningen med tillvaron i sig. En vidareutveckling av 3.

Det finns t.ex. en gudomlig plan, en kosmisk lag (som cyklisk utvidgning och hopdragning), en universell andlig naturlag (som karma) eller så är den biologiska mångfalden och skönheten i naturen och världsalltet i sig meningsfull.

3b. Meningen med ett individuellt, biologiskt liv.

Meningen med sitt eget liv kan upptäckas i 3, Gud, i 3a, att vara människa eller i 3b, att vara människa och leva i nuet och fullt ut, i harmoni med andra och med omvärlden.

4. Fortplantning.

Att överleva, föröka sig och sprida sina gener är alla levande varelsers imperativ, och åtminstone i en begränsad, biologisk betydelse också deras "mening".

"Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet."

Stig Johansson (1936-)

  Stig Johansson

Vad är din mening med livet?

 Kerstin 

 

Annons:
kerstinjo
2009-05-25 11:49
#1

Jag har själv inget svar på det, utan att man får göra det bästa. Som Hans Alfredsson sa; "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Så för min del lutar det väl åt existensialisternas ståndpunkt, att man själv får skapa sig en mening med livet.

 Kerstin 

 

David
2009-05-25 11:49
#2

Jag frågade tre välupplysta och fick de här svaren;

118118;

Från början finns det ingen mening, men som unik individ kan man göra val och handlingar i livet som skapar mening. Detta innebär också ansvar och en oro för att valen kan bli fel. Så det är du som individ som kan svaret på vad din mening är.

118100;

Det finns många olika tankar om meningen med livet, både religiösa och vetenskapliga. Vad du än väljer att tro på gäller det att se på det hela som någonting positivt och göra det bästa av det.

118800;

För de flesta är meningen med livet att äta, överleva och reproducera sig. Men vi vill också tillägga viktigt av att ha så kul som möjligt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

kerstinjo
2009-05-25 12:00
#3

118118 ligger också åt existensialismens och mina

tankar.

118100 verkar ha svårt för att bestämma sig.Flört

118800 åsikt var inte i min smak. Äta, överleva och föröka sig och ha kul emellanåt, lät ändå lite torftigt.

Glad Rätt skoj med de där frågenumren!

 Kerstin 

 

David
2009-05-25 12:42
#4

Kan ju tillägga att ju "dyrare" frågenumret är, ju bättre svar får man! Om det är något samband vetesjutton, meningen med livet, dyrare svar? Skrattande

Håller med dig, 118118-svaret ligger också närmast min uppfattning.

Att bara sträva efter att föröka sig, äta och överleva känns otroligt trist, även om det kanske är sanningen för en hel del, men att sträva efter bara det? Nja…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

kerstinjo
2009-05-25 13:37
#5

#4 Hu, vad tråkigt. Väga 178 kg och ha 11 barn och få jobba häcken av sig för att överleva.

 Kerstin 

 

[Vargnatt]
2009-05-25 14:12
#6

Min mening med livet är att leva ett liv som jag trivs och mår bra av :) Annars brukar jag säga att meningen med livet är att leva :)

Annons:
Tavar
2009-05-25 14:15
#7

Jag tror att eftersom man inte vet säkert vad meningen med livet är får man hitta sin egen mening och den meningen varierar från tid till tid i en människas liv beroende på hur den har det då :P Alltså, jag tror att meningen med livet är att få sitt liv att bli på det sätt som passar en själv.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

kerstinjo
2009-05-25 14:20
#8

#7 så sant!

 Kerstin 

 

[rolnor]
2009-05-25 22:49
#9

En fråga är ju t.ex. om en daggmasks liv har mening, för mej så ÄR livet mening, som i sitt yttersta manifesteras i en människa som lever fullt ut med alla sina resurser, fysiska, mentala. En annan fråga är kanske hur ond en sådan människa får vara utan att det "förstör" meningen i dennes liv(???) Att jaga ett byte och döda det för att få mat kräver ju en viss jaktinstinkt som inte bara är "god"??

Finns såklart ett brett spektrum av känslor som måste vara tillåtna, att hata sina fiender etc.

Upp till toppen
Annons: