Annons:
Etiketterstresstvångstankar
Läst 2480 ggr
David
2009-06-20 14:00

Morgonrutiner?

Kom på mig själv i morse att jag har väldigt "fasta" morgonrutiner, kanske till och med så man kan räkna att det kan vara en mild variant av tvångstankar.

Hur är det med dig? Har du fasta morgonrutiner?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
2009-06-20 14:01
#1

Stenhårt! Borsta tänderna - Raka mig - Duscha.

Precis i den ordningen. Har provat att göra det tvärt om, eller i fel ordning, och attans, vad hemsk hela dagen känns. Lika om jag inte får ta den tid på mig som jag själv vill, om jag försovit mig eller så, hela dagen känns fel.

Kan inte äta frukost innan min procedur är klar heller… Obestämd

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

flikkan77
2009-06-20 14:04
#2

Nä, jag har inte en endaste rutin. Klarar inte av rutiner efter som de kan kännas som krav för mig. Måste kunna ändra från dag till dag så inget blir likt den förr… nästan lite tvångstankr över det hela ibland.

Detta har många på psyk svårt att förstå, de vill gärna få i mig i rutiner och göra scheman och annat men det fungerar inte. Obestämd

"You just have to belive…"

Bromelia
2009-06-20 14:10
#3

Jag hade fasta rutiner när jag mådde relativt bra men de är borta nu, förutom när jag ska iväg någonstans då sker allt på ett visst antal minuter ex

vakna och äta frukost 20 min

duscha 5 min

sminka mig 5 min osv…

men det funkar för jag är aldrig sen.

LenaR
2009-06-20 14:17
#4

#2 Det är kul att läsa dina inlägg, jag tycker du känns som en själsfrände!

Jag gör allt jag kan för att bryta rutiner, inte hålla fast vid dem. Och jag har inga morgonrutiner - ibland är jag länge i duschen, ibland blaskar jag lite, ibland äter jag frukost, ibland inte, vissa dagar sminkar jag mej som om jag skulle bli jagad av papparazzi, andra blir det bara underlagskräm.

Jag kommer inte på en enda grej jag alltid gör på morgonen. Vaknar? Ja, nästan alltid!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jenahbella
2009-06-20 14:24
#5

jag har fasta rutiner innan jag går till jobbet: jag ligger alltid och drar mig en halvtimme, ska jag upp klockan sex ställer ja klockan på halv sex, sen går ja upp å duschar, klär på mig, fönar håret sminkar mig å sedan plattar håret, sist men inte minst leker jag med djuren en stund.

Musiken
2009-06-20 14:29
#6

Jag kan inte heller med rutiner. Funkar inte.

Annons:
David
2009-06-20 14:30
#7

Lite spännande. För jag klarar inte heller av rutiner på allt annat än just morgonen. Här ska det minsann vara exakt, annars känns dagen helt… ja.

Och jag får inte skynda mig igenom det heller. Vilket stör mig enormt när jag har bråttom. Och precis som Fnuha, klockan måste alltid vara en stund innan, måste få snooza några gånger.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Jenahbella
2009-06-20 14:32
#8

ja rutiner annat än på morgonen har ja inte heller, de funkar inte ^^

Yeay
2009-06-20 15:14
#9

Jag har bara djurens rutiner som jag följer, inga egna rutiner om man säger så. På morgonen ska mössens vatten bytas först, sedan går jag ut till marsvinen och byter deras vatten och ger dem frukost. Sedan kollar jag så att mössen och råttorna har torrfoder.

På kvällen ska marsvinen ha kvällsmat. Sedan går jag in och börjar laga kvällsmat till råttorna. under tiden som grönsakerna kokar byter jag mössens och råttornas vatten. När deras kvällsmat är klar ger jag dem sin kvällsmat och ser till att de även har torrfoder.

Men när det kommer till att ha fasta rutiner ang. min "skötsel" det funkar inte alls. Då blir det plötsligt som krav och då slutar min hjärna fungera.

Froddel
2009-06-20 16:12
#10

Jag gör alltid allt i samma ordning…vareviga dag! ..men så är jag ju lite tvångsmässig av mig ocksåObestämd. Om jag inte har alla dessa rutiner kring mig så känns det som jag tappar greppet, det är liksom det som håller ihop mig. Utan dessa så blir jag orolig och förvirrad. Men som sagt, det är mest på morgonen, och om jag är sävlig?…..svar JA! Här går det inte speciellt fort och jag måste gå upp så att jag har minst 2 timmar på mig innan jag ska iväg på morgonen och har jag tur så hinner jag äta frukost då också..

Aviendha
2009-06-20 16:20
#11

Rutin och rutin, att äta frukost innan man klär sig är ett måste annars går det inte att äta. Ska jag på jobb eller skola så har jag väl rutiner, men annars är det bara frukosten som är bokad för min del, oavsett hur sent det blir, plus djurens mat och tillsyn och lek såklart. Det tummas aldrig på.

flikkan77
2009-06-20 16:23
#12

Roligt att läsa om hur andra gör.

Känner igen mig i dig, LenaR, fast jag gör olika med djuren istället. Ibland går jag ut och tittar till kaninerna det första jag gör och ibland äter jag frukost först.

Har kommit på att jag är mycket väderstyrd. Regnar det på morgonen så vill ju inte kaninerna ut utan då kan jag äta frukost först. Den långa hundpromenaden blir på den tiden under dagen som vädret passar. Ingen bestämd tid, osv…

"You just have to belive…"

Citronmeliss
2009-06-20 18:02
#13

Jag är som du flikkan, inga rutiner, blotta tanken får mig att känna mig styrd..

Fast, en liten kanske.. jag kissar alltid!Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
evrekaw
2009-06-20 18:44
#14

Det är enbart genom fasta rutiner som jag får det att fungera… När jag är nere är jag så seg på morgonen och när jag är upp virrar jag bara…

Utan väldigt fasta rutiner skulle jag aldrig hinna i tid till jobbet på morgonen… Men tvångstankar skulle jag inte kalla det… Det är av nöden tvunget ju…Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

flikkan77
2009-06-20 18:56
#15

Där kom du på nått, Citronmeliss. Kissa är något jag också gör på morgonen, oftast innan jag klär på mig. Och de dagar jag råkar komma ihåg det så väger jag mig också.

"You just have to belive…"

Citronmeliss
2009-06-20 19:16
#16

Jepp, utan att klä på mig först!Glad

Men vågen hoppar jag allt över.

Den nyttjar jag endast sporadisktFlört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
2009-06-20 19:20
#17

Förstår inte vad det är med tjejer/kvinnor och vågar. Äger inte ens en våg, förutom en brevvåg, men vetesjutton om den klarar mig Cool. Det är något man tvingas upp på om man råkar gå till vårdcentralen, vilket inte är ofta.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
2009-06-20 19:23
#18

Åja, jag vet allt män som skuttar upp och ner på vågen de också.Tungan ute

Själv gör jag det inte, brevvågen håller inte för detTyst.. skojade baraOskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
2009-06-20 19:27
#19

Känner att jag måste hålla koll exrta på vikten just nu. Vill inte gå upp allt jag kämpat för att gå ner bara på grund av den "dum" medicin…

Annars brukar jag inte väga mig så hysteriskt ofta men nu kan jag inte låta bli.

"You just have to belive…"

evrekaw
2009-06-20 20:25
#20

Jag struntar i vågen… Ställer mig bara på den om linningen börjar kännas tajt i midjan eller liknande.

Men… Jag har å andra sidan lättare att tappa kilon än att få på mig dem…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
[YlvaP]
2009-06-20 20:30
#21

Jag har väl inga direkta rutiner men jag gör alltid på samma sätt. Klär på mig i en viss ordning, går och kissar, sätter på vattenkokaren, dukar fram frukosten, äter och sen dukar jag av.

evrekaw
2009-06-20 20:35
#22

Ha, ha… Jag har till och med förberedelserutiner på kvällen innan jag går och lägger mig…

Plockar fram kläderna jag ska ha på mig. Dukar fram allt som kan ställas fram i förväg till frukosten osv.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[YlvaP]
2009-06-20 20:43
#23

Nä det gör inte jag för jag kan byta kläder om det inte passar eller har lust med det längre.

evrekaw
2009-06-20 20:50
#24

Jag är så mosig att jag saknar förmåga att välja… Blir stående så länge vid garderoben och byrålådan att jag kommer försent…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Citronmeliss
2009-06-21 13:44
#25

# Är du välorganiserad och strukturerad till din personlighet eller är det av tvång?Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

isa
2009-06-21 13:53
#26

Jag har väldigt fasta morgonrutiner, men de är också de enda rutiner jag har. Det är ytterst viktigt för mig att morgonen sker i en lugn takt.

Om jag jobbar ser det ut så här:

1. Duscha i lugn takt.

2. Gå till tåget, åka till jobbet, och äta en banan på tåget.

3. Äta frukost på jobbet, i lugn och ro.

Sen kan jag tänka klart och arbeta hela dagen.

När jag är ledig ser det ut så här:

1. Duscha i lugn takt.

2. Äta frukost i lugn och ro

3. Gå ut och få lite frisk luft,antingen på balkongen eller en liten promenad.

Sen kan jag tänka klart och bestämma hur dagen ska bli.

Inget av ovanst. får gå snabbt, då blir hela dagen förstörd och konstig. Jag kan inte skynda mig på morgonen, då blir det kaos.

HannaM
2009-06-21 14:07
#27

Först mat till illrarna som oftast är mycket frukostsugna. När det ochev. torkande av bajs utanför lådorna är avklarat blir det te och mackor framför datorn. Dusch och påklädning kommer efter frukosten. Har jättesvårt att gå direkt från sängen in i duschen.

Annons:
Hawknestgrove
2009-06-21 15:05
#28

JA, vädigt fast grejer. Toa, borsta tänderna, katterna ska ha mat och jag ska ha en kopp kaffe och två rsotade brödskivor med marmelad. Nej, duschar itne på morgonen. HAr tillräckligt dåligt morgonhumör ändå. det är kvällsgöra för mig

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

LenaR
2009-06-21 15:34
#29

#25 Bra fråga, jag fick tänka lite!

Så här är det nog: jag har väldigt svårt för att göra rutinsaker. Allt som man måste göra dag efter dag är tråkigt - duscha, tvätta håret, städa lägenheten, tvätta kläder, laga mat, sminka sej, borsta tänderna….

Jag blir vansinnig bara av att tänka på hur många tråkiga saker man måste göra varje dag.

Så för att stå ut gör jag saker liiite olika varje dag. Som variation. Tvång? Nej, men någon sorts nödvändighet.

Usch då, det där visste jag inte om mej innan Melissen frågade… Jag får väl säga tack Citronmeliss för hjälp till insikt! ;D


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Citronmeliss
2009-06-21 16:48
#30

#29 Tack, självinsikt är alltid bra!  *ler*

Jag känner igen mig själv en aning, 
i det du skriver.."Så för att stå ut gör jag saker liiite olika varje dag. Som variation. Tvång? Nej, men någon sorts nödvändighet"

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Allamej
2009-06-21 22:05
#31

Jag håller på att lära in rutiner… Så här såg det ut innan.. gud nåde den som rubbade på dom..:

stiga upp

göra kaffe

på toa

klä på sig.

Nu är det detta:

Stiga upp

bädda sängen

Klä på mig

göra kaffe

gå på toa.

Sen håller jag på att försöka få in fler rutiner varje dag… det är svårt men jag kommer att må så otroligt mycket bättre om jag har dom.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Bromelia
2009-06-21 23:33
#32

Den enda morgon rutinen jag egentligen har kvar är att jag måste dricka kaffe innan jag pratar med någon för jag har ett fruktansvärt morgon humör innan jag druckit kaffe och innan jag dricker kaffe kan man på sin höjd säga god morgon annars flyger det grejor

SkrattandeFlört

evrekaw
2009-06-22 21:22
#33

Ingen pratar med mig alls… Inte för att jag blir arg, utan för att jag uppenbart är så väck i huvudet att det är bortkastad energi att försöka kommunicera med mig alls…

Det är, som min man säger, ingen hemma liksom…Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Citronmeliss
2009-06-25 03:18
#34

Jag dricker också alltid kaffe för att bli "människa"..Tyst

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
inisklo
2009-06-25 10:20
#35

#34…Hej minns du migFlört…Är det bara kaffe?Oskyldig

 Inga fasta rutiner här..inte..inte på något vis.det passar till mig bätre så…mycke olika rutiner hadde jag..för…lääääääänge sen.

Citronmeliss
2009-06-25 11:14
#36

#35 Hej, iniskloGlad

Ja, på morgonen känns det så..Skäms

Innan kaffet känner jag mig som ett elakt troll!Oskyldig

Jag hade också fler rutiner.. för länge, länge sedan!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

inisklo
2009-06-25 12:49
#37

#36

 jaa..a..haaaaa..elakt troll..bätre än elakt häxa allafallFlört

 Jag är tit..ti..tyy..på morgonen som fåglar..Glad o hmyyyyy…tycker,att hela min maskin är på gång direkt när jag öppnar ögonenGladtill o med utan kaffe…nästan alltid är jag bara uppåt på morgonen….men arma människor som är med mig på kvällen…då är jag mer trött o Rynkar på näsan…som..lillisarSkrattande

Bergspuman
2009-08-05 20:37
#38

Jo rätt så skapliga rutiner men inget som känns som måste… Jag pendlar ju och ibland om jag sölat, kan jag få slopa några moment i huj o hast för att hinna med bussen *L*. T ex för att spara tid kan jag knäppa jackan, stänga ryggsäcken och dra upp blixtlås o sånt i hissen ner.

Annars när jag jobbar ser det för det mesta ut så här:

* Upp ur sängen, varannan dag fullständig dusch med hårtvätt (har 50 cm hår o tvättar inte varje dag), varannan dag en noggrann 5 punktstvätt eller en snabbdusch

* Handdukar runt hår och kropp (alltid två st)

* Ut i köket, raka benen, på med hudkräm

* Ta järntabletter, svälja ner med lite vatten

* Äter inte frukost hemma när jag jobbar, tar med smörgåspaket till jobbet eller tar hårdbrödmackor där (även i vanliga fall när jag är frisk, är jag en kass frukostätare)

* Ut i badrummet igen, reda ut håret, klä på mig

* Göra i ordning ryggsäcken, ta fram dagstidningen, stoppa ner den

* Tandborstning, ytterkläder, skor, låsa dörren - iväg

När jag är ledig, o kanske om jag har pojkvännen hos mig, blir det drönigt som fan… vi stiger upp när vi har lust, äter frukost oduschade, sen söla en stund till, SEN kanske duscha och sätta igång dagen *L*

Upp till toppen
Annons: