Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 2567 ggr
Citronmeliss
2009-06-04 14:00

Bra sex minskar jobbstressen

Ett bra sexliv och goda kärleksrelationer är bra för människans välmående.

Det hjälper dessutom till att minska stressen på jobbet, enligt en avhandling från Göteborgs universitet. 

Dessutom har "man bland annat kommit fram till att ett dåligt förhållande kan ge problem som ångest och sömnproblem"

Det var ju häpnandsväckande, eller?Obestämd

"För att motverka negativ stress på jobbet brukar man tala om återhämtning som ett samlande begrepp. Har man till exempel inte möjlighet att ta raster och lunch, eller tvingas jobba mycket övertid eller tar med oss jobbet hem så mår vi dåligt. Och samma sak gäller även när ens relation är dålig"

Behövdes det verkligen en studie för att komma på något så uppenbart?

Det framkom även i studien att,

"det märks en viss skillnad mellan män och kvinnor i hur man värderar sexlivet och parrelationen"

Jaha, vilken (o)tur att vissa lägger tid och ork på att uppfinna hjulet på nytt och gör avhandlingar på sådant som de flesta redan kommit på, alldeles av sig själva!Förvånad

Kanske vi borde bli ordinerade bra sex och välfungerande kärleksrelationer så att vi slipper ångest och sömnproblem.

Kan man be sin doktorn om ett sådant recept tro?Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Hawknestgrove
2009-06-04 14:40
#1

HElt klart det allra enklaste, billigaste och bästa medlet! Dessutom helt utan biverkningar, under förutsättning att man använder preventivmetoder….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

isa
2009-06-04 15:12
#2

När man har sex, är som en rask promenad. Då utvecklas det seretonin och kroppens egna "må bra-medel". Kan inte bli bättre.

Citronmeliss
2009-06-04 15:24
#3

Jag instämmer i det ni skriver!Skrattande

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Tavar
2009-06-04 15:56
#4

Synd bara att det inte är så enkelt att skaffa sig en bra kärleksrelation ^^'' Annars skulle jag springa ut och skaffa en med en gång XD

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Citronmeliss
2009-06-04 15:59
#5

Ja det är synd!Rynkar på näsan

Det var därför jag hoppades på att det kanske gick bra att få en, på recept!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Tavar
2009-06-04 16:01
#6

Är ju bara att fråga så får man se vad de svarar ;)

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
Citronmeliss
2009-06-04 16:04
#7

Försöka är aldrig fel!Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

inisklo
2009-06-04 16:19
#8

#0 Nästa gång när jag träffar min  doktor,tänker jag be om sånt recept…då kanse man slipper allt annat medicinSkrattande o det vore ju braFlört

#2 juu…u jag kommer i håg den tiden…var som rask promenadSkrattande

heh-heh-heeeeeeee öh..öh..öh…köh..köh……

Citronmeliss
2009-06-04 16:33
#9

Raska promenader är inte att förakta!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Veyla
2009-06-04 16:39
#10

Detta är väl ingen ny studie? Jag såg samma sak på en dokumentär när jag var liten, kanske 10-12 år. Dem sa att ha sex är är bra innan man ska stå och prata inför människor för att man blir avslappnad.

#2 Det är inte i närheten av samma sak tyvärr. Annars är det ju lättare att ta en promenad;) Visst, sex är en av våra bästa motionstekninker. Man bränner jättemycket kolorier bara genom att ha sex med sig själv, men det en partner är det nästan läskigt. Man utvecklar olika ämnen (som du sa). Men det är så mycket mer i det. Fraför allt om man älskar sin partner. I just denna studien behöver man nog dock inte älska någon då det förmodligen är lugnet efter storman man är ute efter.

Vissa kan bli riktigt griniga om dem inte får sex på en vecka;)

Tavar
2009-06-04 16:48
#11

#10 Vad jag läst finns det många sådana här studer men precis som allting annat så måste man ju flasha lite för att få uppmärksamhet Flört Då skriver dom Ny Stor Upptäckt, Sex Gör Att Man Mår Bättre!!!!!!!!! även om de flesta vet att det är så från början (så länge det är frivilligt då -_-'')

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Veyla
2009-06-04 16:51
#12

Ja, hur vore det om man forskade på vettiga saker istället?

Tavar
2009-06-04 16:53
#13

Jo, typ matpiller så vi kan stoppa svälten Obestämd

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
Citronmeliss
2009-06-04 17:04
#14

#10 Nej, det var väl dit jag ville komma, att det knappast var något nytt som framkom i denna studien!

Varför göra en avhandling som man redan vet svaren på?

Uppfinna hjulet på nytt som sagt, men till vilken nytta?

Att vi frigör kroppens egna "må bra hormoner" (som isa säger) är väl jättebra, både vid sex och raska promenader.Glad

Hurvida man måste älska varandra för att få en gynnsam effekt vet jag inte, men de betonade ju vikten av goda kärleksrelationer, hur nu det ska definieras?

Vad gäller sex med en partner så tänker jag inte i första hand på motionsbiten, utan på allt det "andra" som tillkommer, även om samma typ av "må bra effekt" förhoppningsvis uppstår!

Vad gäller eventuell grininghet så är det väl med detta som vid annan behandling, det behövs kontinuitet!Flört

Nu blev jag visst lite rörig så det är lika bra jag slutar!Skäms

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Veyla
2009-06-04 17:06
#15

#14 inget rörigt i detta ;)

Citronmeliss
2009-06-04 17:09
#16

Tack, Veyla skönt att veta att du förstod vad jag skrev!Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Tavar
2009-06-04 17:12
#17

#14 Jag gissar på att de tar upp detta gång på gång då allt som har med sex att göra är på mode nu. Är ju bara att titta i alla damtidningar så står det om hur bra sex är för kropp och själ. Känns som att allt handlar om konstiga kläder, bantning och sex O.O Det ena för att man ska klara av det andra "Bli smal nog för att hitta en partner på krogen" "Ha så mycket sex att du får självkännsla nog att köpa våra slampiga kläder" "Köp våra kläder som döljer valkarna så du kan ha sex"

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

David
2009-06-05 09:43
#18

Skrattade rätt gott när jag läste den här tråden.

Ett av mina första jobb var som tågmästare (konduktör fast på "riktiga" tåg) på nattågen, det absolut roligaste jobb jag haft. Är också det jobb jag hoppas att jag en gång i framtiden kan återvända till. Hur som helst, det går rätt många historier om att det är ett av de yrken där man får mest sex i arbetet, många som vill resa men inte har tillräckligt till biljetten "betalar i natura" Glad.

Nog därför personalomsättningen nästan är noll, har man väl börjat så slutar man inte förrän pensionen Skrattande.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Tavar
2009-06-05 16:36
#19

Kul om man är homofob och så kommer det en av samma kön som vill betala i natura XD

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

David
2009-06-05 17:03
#20

#19. Då får han nog åka gratis utan någon som helst betalning. Skrattande

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
HannaM
2009-06-05 23:18
#21

hum, jag har en fin kärleksfull relation och sexet avtog när jag började må dåligt, inte tvärtsom. Hur ska vi förkalra detta…

Veyla
2009-06-05 23:23
#22

#21 Hur menar du?

HannaM
2009-06-05 23:26
#23

man skulle ju må bättre av att ha det som jag har det=)

Veyla
2009-06-06 17:39
#24

#23 Att inte ha sex?

Upp till toppen
Annons: