Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 1696 ggr
Citronmeliss
2009-06-04 00:16

Lägst antal vårdplatser i hela västvärlden

Enligt Nyheterna (tv 4) har Sverige lägst antal vårdplatser i hela västvärlden, per antal invånare.

Detta måste inte nödvändigtvis vara negativt.. Nänä det tror jag vad jag vill om!Obestämd

Det lär ju knappast vara positivt i alla fall!

Vid eventuella akutsituationer tex större olyckor kan stora problem uppstå då det redan innan är svårt med platser!

Sårbarheten inom vården ökar när vi varken har plats, personal eller väl fungerande apparatur, är det verkligen så vi vill ha det?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Veyla
2009-06-04 00:21
#1

Det är nog så Moderaterna vill ha det. Skaffa svindyra försäkringar och din sjukvårdsplats lär vara reserverad;) Precis som i USA!

Citronmeliss
2009-06-04 00:24
#2

Ja, i dag behöver man befinna sig i en "gräddfil" för att få en säkrad vård!Rynkar på näsan

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Veyla
2009-06-04 00:30
#3

#2 japp, eller glida på en räkmacka. Hehe!

David
2009-06-04 00:40
#4

#1 & #2. Det behöver nödvändigtvis inte vara negativt. MEN, då ska vi avskaffa skattesystemet. Jag är lite kontroversiell kanske, jag vill att skatten slopas helt, och vi istället betalar för det vi utnyttjar. Privat vårdförsäkring osv.

Det är spännande att titta lite, i Europa är det vi i Sverige och Albanien som har högst skatt. Vi betalar till och med moms på skatt. Räknar man på en hundralapp efter all skatt och moms på varor vi köper så blir det inte många kronor kvar.

Som det är nu att både betala skatt och tvingas ha privata försäkringar för att få vård inom överskådlig framtid, det är fel, väldigt fel.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Veyla
2009-06-04 00:49
#5

Jag är för ett helt nytt system jag hittat på själv;)
Prioritera din egen skatt! Varje individ får planera sin egen skatt efter deras användningsområden. En förbestämd summa måste det nog vara, men det är det ju idag med. Så om du använder mycket sjukvård men inte äger ett stort företag, då kan du prioritera bort skatten som går till bonusar för stora företagsägare, och istället lägga över den summan på sjukvård.
Alltså, du betalar inte mer skatt. Men du får ut mycket mer av den själv!

Hmm… Undra om det bara är en dröm jag har eller om det faktist hade funkat?

HannaM
2009-06-04 01:32
#6

Ja för guds skull.. vårdförsäkring.. så jag kan få sämre ård än rika. I love it… eller näe inte i en enda del av mig.

Annons:
David
2009-06-04 01:55
#7

#6. Eftersom den redan finns idag, och de som har försäkringen åker räckmacka förbi oss andra, tänkte jag att om man skrotade skatten helt (och fick en del pengar över) så hade alla råd att täcka en vårdförsäkring, och jämnställdheten blev någorlunda igen. Och valfriheten större.

Men visst, allt skulle inte bli bättre, finns nog en hel del i USA som står helt utanför alla försäkringar.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

HannaM
2009-06-04 02:02
#8

#7 jag skulle vara en av dom som satt utan, jag är inte kapabel till att sortera och välja och förstå vilken försäkring som är bäst…

David
2009-06-04 03:58
#9

#8. Är lite osäker hur det fungerar i USA, men skulle systemet införas i Sverige (okej, det är väl högst osannorlikt, men ändå) så vill jag att det ska vara lätt att hitta en bra försäkring. Inte ett berg med olika försäkringar som det är för bilar, hus eller för att inte tala om pensionen.

Men, för att hålla oss kvar vid den bistra sanningen, så nog skulle antalet vårdplatser behöva byggas ut markant. Istället så verkar det som att flera landsting/regioner istället drar ner på vårdplatser ännu mer. Rynkar på näsan

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
2009-06-04 10:21
#10

Ja, rent krasst så är det idag vi är sjuka utan att alltid få tillgång till en välbehövlig plats och det är enligt min åsikt inte positivt för den som drabbas!

Nej, Hanna! Det är inget för mig heller såvida jag inte får en radikalt förbättrad ekonomi!

Något som "alla vi" sjukskrivna knappast kan räkna med, inte den närmaste framtiden i alla fall!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Veyla
2009-06-04 16:58
#11

Fast! Det finns pengar. Vi betalar trots Moderaterna ganska mycket skatt. Bara det att dem prioriteras bort från vården.

Livet handlar till stor del om prioriteringar, och även skatten.

Tavar
2009-06-04 17:06
#12

Annars får vi alla se till att bli stora världskändisar, då vågar de nog inte ge oss dålig vård om vi sedan kan gå ut i världpress och tala om hur vi blev behandlade som kor inför slakt (man måste ju bre på lite extra med Oskyldig)

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

David
2009-06-04 17:21
#13

#11. Stämmer, några radikala skattesänkningar har det inte blivit, hur mycket än vissa andra partier påstår det.

Som du säger, allt handlar om prioriteringar. Men vårdplatsbristen och alla andra brister i samhället har inte kommit under den här mandatperioden, 2006-, utan ligger väl flera år tillbaka Flört. Att läget idag ser dystert ut började i USA, som startade världens finanskris, där jättar som GM får stryka på foten till och med.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Upp till toppen
Annons: