Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1232 ggr
AnneN
6/17/09, 10:14 PM

OT Palt

DavidE (och alla andra) kika in på http://www.paltakademien.se/

Började diskutera palt i en annan tråd, men tänkte att den diskussionen kunde flyttas till en egen tråd.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
David
6/17/09, 10:17 PM
#1

Smart Anne! Som du märker är jag väldigt duktig på att spåra ur, även i mina egna trådar… Och ibland viktiga sådana också.

Det finns alltså en förening för palten? Där man kan söka medlemskap? Vars är det jag hamnat egentligen?

Nja, en hederlig rödspätta, eller om det ska vara något med anknytning hit, en smörgås med Västerbottenost, tror det är säkraste korten för mig. Glad

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

AnneN
6/17/09, 10:20 PM
#2

#1 Västerbottensosten smakar ju värre än den luktar Tungan ute Palt är ju iallafall väldigt extremt gott…

Sen finns det ju tokstollar som (enligt mig) förstör palten genom att hälla sirap på den Förvånad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Salladshataren
6/17/09, 10:47 PM
#3

Ni är lika tokiga som min pojkvän och granne SkrikandesFlört

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

David
6/18/09, 9:32 AM
#4

#2. Nej då, Västerbottenost är faktiskt gott. Iofs åt jag mycket sådan ost innan jag flyttade hit också…

Sirap? På något som smakar som kroppkakor? Hmm… Folk är tokiga tror jag…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

AnneN
6/18/09, 5:44 PM
#5

#4 Jo men det är mest sörlänningar som häller sirap på palten Tungan ute

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

evrekaw
6/18/09, 9:02 PM
#6

Vad hör jag för hemskt!!! Är från norra västerbotten… Palt kan inte jämföras med kroppkakor!!! Vilken skymf! Å vilket gräsligt förfaringssätt att hälla sirap på någon av dem…Förvånad

Varenda människa borde väl veta att det är rårörda lingon som gäller. Skirat smör till kroppkakorna och riktigt smör man tar en klick av per tugga till palt!!Obestämd

Västerbottensosten är överlägsen och doftar himmelskt!!Cool

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Annons:
David
6/18/09, 9:25 PM
#7

#6. Är du från trakterna här?

Attans vad svårt det bli att förstå vad palt smakar som, nu var jag ju inställd på att det smakade lika hemskt som kroppkakor. Har du någon bättre jämförelse?

Västerbottenost - det är faktiskt riktigt gott! Men det var ingen nyhet bara för att jag flyttade upp hit.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

AnneN
6/18/09, 9:38 PM
#8

#6 att jämföra palt med kroppkakor håller jag med om att inte går, men det är det närmaste jag kan komma på att jämföra med som beskrivning för sörlänningar. Tungan ute

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

isa
6/18/09, 9:57 PM
#9

Jag älskar Västerbottenost, det är den enda osten jag äter.

Palt har jag aldrig smakat, men det låter inte som något jag skulle gilla. Kroppkakor tycker jag inte om.

flikkan77
6/18/09, 10:53 PM
#10

Vad är det för skillnad i recepten på palt och kroppkakor? Har ätit och tyckt om båda men minns just nu inte skillnaden.

"You just have to belive…"

evrekaw
6/19/09, 12:36 AM
#11

I Palt är det Grahamsmjöl, i kroppkakor vete. I palt är det rå potatis, i kroppkakor kokt. I palt är det kokt fläsk, i kroppkakor rökt. I vissa delar av nordligare trakter har man kryddpeppar i kroppkakorna, detta förekommer aldrig i palt. Där jag kommer ifrån hade vi inte kryddpeppar…

Men David, måste bar få fråga… Voda kom du? Prata du bonska?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

David
6/19/09, 12:40 AM
#12

#11. Håller på att lära mig, är egentligen 08:a, men har flyttat runt så mycket att jag vetesjutton vad jag kan kalla mig. Men nu har jag hittat "hem" känns det som.

Så jag hoppas att jag snart kommer prata norrländska :). Har ju bara bott här uppe sedan i mars, så jag är riktig nybörjare. Hårdsatsade direkt, Röstmottagare i EU-valet, funktionär på kattutställning och till hösten blir det röstmottagning i kyrkovalet. Jäklar, så mycket människor jag träffar, så nog ska jag lyckas ta lite intryck av dialekten allt. Flört

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
6/19/09, 12:40 AM
#13

(men, palt vetesjutton om någon lyckas få i mig, håller mig till osten)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
KadjaNina
6/19/09, 2:21 AM
#14

Palt är ju en av de godaste maträtter som finns ju! ;)

Link-
6/19/09, 3:40 AM
#15

Palt är gott. Fast jag skippar smör och nöjer mig med lingonen. Det var länge sen jag åt palt dock, är kass på matlagning och vill ju inte äta de där inplastade man köper i affären Glad.

flikkan77
6/19/09, 1:53 PM
#16

Tack för receptförtydlingarna, evrekaw! Känns som om jag förstår skillnaden bättre nu.

Till mormors kroppkakor hade vi grädde och lingonsylt… och egentligen var de godast dagen efter när de blev stekta. I massor med smör!Glad

"You just have to belive…"

Upp till toppen
Annons: