Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 2163 ggr
Bromelia
2009-06-10 00:48

dumt sovbeteende

har kommit in i en sov svacka igen…

när jag var yngre så hade jag extrema sov svårigheter och sov oftast inte mer än 10 timmar i veckan när jag slutade skolan så sov jag mer men jag vände på dygnet så då mådde jag dåligt av det…

sen flyttade vi ut på landet då blev allt mycket bättre och jag bestämde mig för att även om jag bara gick hemma var jag tvungen att få in lite rutin i mitt liv och bestämde mig då för att senast kl 9 på morgonen så måste jag kliva upp ur sängen för då hinner jag oftast bli trött tills det är dags att gå och lägga sig och även om jag inte kunde somna så skulle jag vara i säng senast kl 23. denna rutin har fungerat förvånansvärt bra jag har oftast somnat runt 22,30 och sovit till 08,30 och varit utvilad.

för några månader sedan började jag få extremt svårt att somna delvis pga av värk kroppen men när jag väl somnade så sov jag hela natten. så jag kontaktade min läkare som skrev ut insomnings tabletter som fungerade, ett tag iallafall. nu hjälper de lika mycket som en halstablett ungefär.

det har varit väldigt väldigt mycket den senaste tiden och jag känner mer och mer att jag vänder på dygnet… som jag inte gjort på nästan 5 år.

bajs oxå.

Annons:
Citronmeliss
2009-06-11 00:31
#1

Kanske det är dags för ett nytt läkarbesök?

Värktabletter och någon form av sömnpreparat kanske är nödvändigt ett tag, om du ska kunna få kontinuitet i din sömn och förhoppningsvis lyckas återskapa din rutin, som fungerade under en lång tid!

Sömen är ju oerhört viktig, så att ha det som du har det just nu är förödande, om det får pågå!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Bromelia
2009-06-11 00:40
#2

hade glömt hur knäpp man blir när man inte får sova ingenting fungerar ju och man kan fan inte tänka.

det värsta är att man ligger ju bara och blir mer och mer irriterad när man försöker sova och inte kan…

ska testa att ta en extra värktablett ikväll och se om det hjälper nått

ska ringa och försöka få en tid till min läkare, har varit lite rädd för just sömnpreparat. insomningstabletter kändes inte lika stort om man säger så men som sagt såhär går det inte ha det.

tack så mycket

Citronmeliss
2009-06-11 01:03
#3

Nej, i ärlighetens namn vill inte jag heller äta sömntabletter. Men ibland har man kanske inget val, om man inte ska bli galen på grund av sömnbrist!Obestämd

Själv tar jag vid sådana tillfällen värktabletter samt stesolid för avslappnande verkan, kanske det kan funka för dig också?

Det känns ju lite som att välja mellan pest eller kolera, att inte sova alls eller att äta oönskade preparat!Rynkar på näsan

Men allt för lång tid utan riktig sömn vågar jag inte utsätta mig för, så då tar jag hellre medicin när det behövs!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Bromelia
2009-06-11 01:05
#4

det är så sant det du skriver.

tack för tipset ska ta upp det med min läkare

lakrits69
2009-07-31 16:01
#5

Hej!

Jag har också sömnproblem som har varit en plåga i många år. Ett tag var det stora relationsproblem…kolikbarn…dålig ekonomi…busiga katter…sängvätandebarn…andra bekymmer…värk…värk…hund som vaknar mitt i natten och vill ha sällskap…panikångest…mardrömmar

= svårt att koppla av och sova djupt

Dagens problem är att jag vaknar typ kl 4 och kan inte somna om. Jag är hur lättväckt som helst!

Tar sertralin sedan 5 veckor och har blivit väldigt pigg av dem så jag måste ta silnoct varje kväll för att överhuvudtaget somna.

Tror inte sertralin är bra för mig! Har funderat på om inte Lyrica är bättre, då kanske man blir lugn och trött?????

Bromelia
2009-08-03 21:46
#6

jag har ätit lyrica i snart en månad och jag har inte sovit så gott på väldigt väldigt länge. många har ju sagt att de blir lite för lugna av lyrica men än så länge har jag inte kännt av något av det.

testa.

Annons:
Upp till toppen
Annons: