Annons:
Etikettdagens-fråga
Läst 8985 ggr
isa
2009-05-20 18:02

Ang. frågan:"Hur mår du?"

Hur brukar ni svara på frågan "Hur mår du? " Eller "Är det bra med dig? Då menar jag hur ni svarar till personer som ni inte är så personliga med. Inte nära vänner eller familj. Utan arbetskollegor och grannar etc.

Jag brukar ge som  svar på den frågan att " det är under kontroll" .

Hur svarar ni ?

Annons:
David
2009-05-20 18:46
#1

Ofta blir det "Jodå, det är bra". Ibland kan det också bli "det får duga".

Har märkt att oavsett vad jag svarar så är det ändå ingen som lyssnar på svaret.

Skulle vilja dra till med något i stil med;
"- Ja, det är förjävligt. Först fick jag sparken ifrån mitt arbete, kom hem och såg att hela huset brunnit ner. Det enda som fanns kvar var ett brev ifrån frugan där hon berättade att hon tar ut skiljsmässa."

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

patti2
2009-05-20 19:16
#2

Ha ha, ja tänk om man skulle vara helt ärlig, vad skulle man få för reaktioner då? Fast jag tycker inte att det är helt juste att vara helt ärlig på det sättet heller, om jag berättar allting så lägger jag ju på något sätt ett ansvar på personen jag talar med, den blir liksom tvungen att ta ställning till vad den kan göra för mig och om den låter bli att göra något så kanske det ger upphov till en massa dåligt samvete. Till nära vänner och familj ycker jag dock självklart att man ska vara helt ärlig med hur man känner, precis som jag förväntar mig att de är helt ärliga mot mig.

David
2009-05-20 19:18
#3

Egentligen, kanske lite off-topic, men när vi ställer frågan, hur mycket "bryr" vi oss om det svar vi får? "Hur mår du" har blivit, allafall för mig, en fråga man ställer av artighet, men väldigt sällan egentligen hör vad man får för svar. Tyvärr. Rynkar på näsan

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

patti2
2009-05-20 19:26
#4

Ja frågan har ju helt förlorat sin innebörd, kanske skulle man låta bli att fråga överhuvudtaget. helt enkelt. Men då skulle man nog inte bli vidare populär.

patti2
2009-05-20 19:38
#5

Jag menar förstås inte att man aldrig skulle fråga hur någon mår, utan att man bara skulle fråga när man verklige ville veta.

Aviendha
2009-05-20 20:08
#6

I ex. USA är det bara en artighetsfras ungefär som "hej" och det är ju påväg ditåt här med.

Annons:
[Vargnatt]
2009-05-20 21:00
#7

Om någon som inte är så nära mig frågar hur jag mår så brukar jag svara "jo då bara bra" eller "helt okej" även om det inte är det. För jag gissar på att dom inte är ute efter något annat svar egentligen.

Mysan59
2009-05-20 22:03
#8

Jag brukar nog svara som DavidE #1….

zmulan
2009-05-20 22:23
#9

Jag svarar, när jag svarar  "det är ok" vilket kan vara både bra och dåligt beroende på hur man ser på det.

Själv är jag en sån där otrevlig människa som faktiskt inte frågar folk hur det är om jag inte menar det, jag har grubblat på denna frågan så många gånger och kände att vill jag bara ha frågan ärligt stäld själv så struntar jag i att fråga själv.

Folk har nog tyckt/tycker att jag är osocial och inte bryr mig.

Oftast när mina arbetskarater frågar eller de få vänner jag har frågar kan svaret där emot bli "jag mår skit" eller "frågar du av artighet eller vill du verkligen veta" folk kan bli lite stälda men jag svarar hellre om det är en ärligt stäld fråga speciellt i de tillfällen jag inte mår bra!

//Zmulan

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

Link-
2009-05-21 08:40
#10

Jag svarar alltid bra. Om jag inte är typ magsjuk eller nåt. Fast det säger jag ofta till "nära" folk också, för att jag inte kan förklara hur och varför det är dåligt. Vill inte gnälla hela tiden.

intressant
2009-05-21 15:25
#11

i sverige får man inte vara för mycket om man säger att man mår toppen så försöker nån trycka ner en

därför smartast svara jag mår lagom bra!!!!

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

Tavar
2009-05-21 22:08
#12

#1 Haha XD får mig att tänka på min gamla lärare som brukade hällsa med "Hej, jag har mördat min man" när hon varit på stora middagar ett tag Tungan ute Ingen reagerade ens.

Men gällande själva frågan så brukar jag svara något i stil med "Det går", "jo då" eller "jag lever ju fortfarande så!"

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[rolnor]
2009-05-22 20:07
#13

Många vill inte höra om något är jobbigt, så jag brukar svara att det är bra, OK. Det finns dom som tål sanningen, som rent av vill ha den, men inte är dom många. I USA är det sju reser värre, bara en ren hälsningsfras "How are you". Lite sorgligt att vi är så ytliga, har nog en delvis genetisk bakgrund(!??)

Annons:
Destany
2009-05-22 23:10
#14

jag svarar automatiskt att det e bra.. ibland säger jag att det e ok men oftast blir det bra

[aspie]
2009-05-23 07:20
#15

Förr, svarade jag alltid; - "det är bra". Men eftersom det bara är en fras och helt fel att säga (för mig) så säger jag "Det får duga, eller det är ju som det är, eller det kunde varit bättre, men oxå sämre så man får väl vara nöjd.

En gång frågade en av mina chefer hur det var med mig och då sa jag ärligt att det var skit med mig, mer eller mindre ett helvete.

Då blir man snabbt av med folk som spelar att de bryr sig, he he. Han sa bara; -ehh, jasså! Du, vi får ta det där en annan gång. Och så blev man av med honom och en andra massa jobbiga frågor Tungan ute Han skulle ändå aldrig fattat så det känns bättre så.

Musiken
2009-05-23 10:51
#16

har i England ar det bara ett sett att saga hej nar man moter nagon pa stan. Brukade alltid svara i borjan, men folk sag sa forskrackta och forvirrade ut, sa jag slutade.

[aspie]
2009-05-23 12:17
#17

Sjukt egentligen! Varför fråga hur någon mår om det inte vill höra svaret?Obestämd Det är så obegripligt för mig. Lika konstigt som att säga: "Tack så hemskt mycket". Hemskt är ju ett fruktansvärt negativt ord så varför använda dett i något som ska vara positivt och glatt? Jag har slutat säga hemskt i dessa sammanhang.

isa
2009-05-23 14:14
#18

Tack för intressanta svar och tips på vad man kan svara på den där frågan.

Som ni skriver, numera tycks den vara mera av en klyscha. Men det finns fortfarande folk som verkligen frågar ärligt och vill veta hur jag mår. Fast dem är få.

Sen finns det folk på jobbet, som vet om mina problem och som frågar av ren nyfikenhet , och elakhet för att de ska ha något att skvallra om. Men dem har jag redan genomskådat, så de får aldrig någon närmare förklaring.

Tavar
2009-05-23 14:24
#19

#18 Stirra på dom som en guldfisk när de frågar så slutar de nog snart :P

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

isa
2009-05-23 15:30
#20

#19 hi hi hi. Ja, så här kanske:

Annons:
inisklo
2009-05-23 15:54
#21

#19Skrattande..roligt svar..Skrattande..kan inte annat änSkrattande

#17 tycker som du…

Nu för tiden frågar jag :vill du värkligen veta..om…sen svarar jag hur det är.Gäller alltså dom som jag känner bra.

Annars som dom flesta..typ så där..helt ok/utan att tänka äns så mycke svaret innebödan.

Jag själv har slutat såna frågor om jag inte vill på riktigt veta..har inte tid att lysna osv

#19…guldfisk…Tungan uteSkrattande

Tavar
2009-05-23 16:15
#22

#20 Helt perfekt XD

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

iins
2010-11-25 21:56
#23

att " det är bra " fast det inte är det. orkar liksom inte säga tvärsemot för då undrar den oftast en massa.. och då kommer tårarna och tankarna åt de negativa hållet kommer mer, känslorna kommer upp liksom. så det får duga med det svaret, fast de är fejk

[Chamisia]
2010-11-26 03:18
#24

Jag har en gång svarat "det är inte så bra, vårat stall har rasat ner pga all snö". Personen skrattade mig rakt i ansiktet. Frågan är om människan har några känslor alls. Det sista personen sa var "Haha, hoppas du får det bra med dina djur nu", eller något liknande. Jisses.
Så nu mer är det alltid "jodå, det är bra :)". Till människor man inte känner då.

evrekaw
2010-11-26 12:15
#25

Jag har slutat svara vad jag tror folk vill höra. Mår jag skit så svarar jag att - nää det är skit och inge bra alls. Många ser då lätt förbryllade ut - de förväntar sig ju ett - Bra!

Men vad är det för mening med denna fråga om alla ändå inte svarar ärligt?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

lillaisa
2010-11-26 13:08
#26

Det beror på vem det är som frågar. Men oftast blir det automatiskt "bra" även när det är skit. Är det någon av mina nära vänner, familj eller någon som vet hur jag har det blir svaret mer ärligt.

/IsaGlad

Upp till toppen
Annons: