Annons:
Etikettbehandling
Läst 2805 ggr
imilija
6/11/09, 4:50 PM

vem hamnar på psyk?

detta kanske är en konstig fråga, men vem hamnar på psyk?

lägger folk in sig frivilligt när dom inser att tex självskadebeteende inte är ok?

folk som bor själva måste ju hamna i skymmundan känns det som. ingen som ser vad dom gör eller hu dom mår.

Annons:
Aviendha
6/11/09, 6:03 PM
#1

Man kan ju bli tvångsvårdad om man utgör fara för sig själv eller andra, men man kan även vara inskriven frivilligt. Det är inte så enkelt som att begära en plats precis, men det kan vara ett andningshål för en del och så kan man observeras vid medicinjusteringar osv.

Ja, bor man ensam så har man kanske inte stöttning att söka sig dit när det behövs, men en samtalskontakt kan även rekomendera det.

flikkan77
6/11/09, 6:05 PM
#2

Jag har bara varit inlagd på fri vilja från mig själv och visserligen från ganska stort påtryck från anhöriga.

Tror också att folk som bor helt själva kan hamna lite i skymundan. Vet inte om jag själv hade sökt mig till psyk utan stöd…

"You just have to belive…"

David
6/11/09, 6:23 PM
#3

Tyvärr känns det som att man måste vara kärnfrisk för att orka kämpa att få en plats på en avdelning. Och allt för ofta blir man henskickad i förtid.

Anledningarna är oftast precis som #1 skriver.

I många fall så är det akutinläggningar. Personer som kommer till akutmottagningen och bedöms ha ett akut behov att läggas in.

Vet inte om det är så många "planerade" inläggningar längre, mest eftersom det är extrem platsbrist.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

indaa
8/5/09, 1:59 AM
#4

Jag blev inlagd på psyk, med tvång från min läkare eftersom hon ansåg mej "väldigt självmordsbenägen". :/

LenaR
8/5/09, 2:07 AM
#5

Hade hon fel, din läkare?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

indaa
8/5/09, 2:12 AM
#6

Nej det var nog ganska bra att jag blev inlagd en månad, jag kan själv säga att jag betedde mej rent ut sagt som att jag vore störd ett tag, mådde helt sjukt dåligt. Hallucinerade och var helt borta från omvärlden :/

Annons:
Upp till toppen
Annons: