Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 2012 ggr
David
2009-05-15 01:25

Åtal för konstverk

Konstfackstudenten Anna Odell åtalades idag för hennes "konstverk" då hon spelade akut psykiskt sjuk i vintras.

Aftonbladet om åtalet

Vad hände egentligen?

Vad tycker du om "konstverket" och att det blivit ett åtal?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
kerstinjo
2009-05-15 01:47
#1

David Eberhard, chef och överläkare på psykakuten vid S:t Görans sjukhus i Stockholm, är rasande:

- Det här är inte bara magstarkt för att man använder samhällets resurser, det är oförskämt mot andra patienter, personal - mot alla.

Vidare säger en vårdare: - Vi var bara fem personer som jobbade och 100 procent av våra resurser krävs vid åtgärder av det här slaget. Andra svårt psykotiska och suicidala patienter - som vi är här för att ta hand om - fick vänta på grund av det.

Vad var det som var konst  detta?

(David, jag lade in det här på Brott. )

 Kerstin 

 

LenaR
2009-05-15 01:56
#2

Om jag fattat saken rätt, så blev Odell anklagad för att vara våldsam för 13 år sen, när hon blev omhändertagen vid St Göran. Hon säger att när hon protesterade mot det, så blev hon inte trodd, för hon var ju förvirrad, visste hon vad hon gjort?

Så hennes poäng var att göra om händelsen, spela psykotisk, och se vad som hände.

Och tydligen händer samma sak igen - hon blir anklagad för att bitas och spotta på personalen fast hon inte gör det, och hon blir lagd i spännband (heter det så?) fast hon inte varit våldsam.Ord står mot ord.

Om det är så att man kan anklaga mentalpatienter för vad som helst, så har Odell gjort något betydelsefullt. Den här gången hade hon videokameror, och hon var vid sina sinnens fulla. Ingen kan säga att hon kanske inte visste vad hon gjorde, för hon var inte tillräknelig.

Det vore väldigt intressant att höra om det är någon annan här som varit i kontakt med just St Göran.

Men, var det konst hon skapade? Jag har inte sett mer än fragment, men det verkar inte så. Det kanske snarare var journalistik?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[aspie]
2009-05-15 09:05
#3

Finner inga ord Förvånad

Fattar inte att det kan få gå till så. Lusläste iof men tror jag förstod innhållet. Idiotiskt dumt. Trodde inte sånt kunde hända. Är det seriös konst?

Aviendha
2009-05-15 09:24
#4

Åtalet känns bra, för det tog upp resurser och engagemang från personal och givetvis andra patienter.

Å andra sidan kanske det finns en slags viktig poäng i hennes arbete, men jag tycker inte att den rättfärdigar hennes projekt alls.

Tavar
2009-05-15 11:24
#5

Jag hoppas att hon hade en viktigare poäng än att "bara testa o se vad som händer". Det enda jag fick på st görans när jag kom in skakande och inte kunde fästa blicken på något pga panikångest var ett par lätta ångestdämpande, så för att bli fastspänd så kan det inte ha varit så att hon bara ragglade runt enligt min mening. Då borde mer än hälften av alla som kommer in där akut spännas fast Obestämd

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

LenaR
2009-05-15 15:18
#6

#5 Tavar, jag uttryckte mej kanske illa. Hennes poäng var nog att psykiskt sjuka människor kan bli rättslösa, om man kan anklagas för vad som helst "för du var ju inte tillräknelig och vet inte vad som hände".

Skönt att du har andra erfarenheter av St Göran!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Tavar
2009-05-15 15:47
#7

#6 Jo, men jag har alltid fått lära mig att man inte ska söka någon typ av vård ensam Obestämd dels för att slippa missförstånd och slippa bli lurad, skulle aldrig klara av att åka in på psykakuten eller så liknande ensam då jag inte vet hur de kommer behandla mig där…

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

LenaR
2009-05-15 16:06
#8

Fast det är ju också hemskt att inte kunna söka vård ensam. Tänk om det faktiskt inte finns någon där?

Man är hemskt utsatt när man är sjuk, vare sej det nu är fysiskt eller psykiskt.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

kerstinjo
2009-05-15 16:18
#9

Hur jag än vänder och vrider på det, så verkar ingen av er tycka att det är konst i alla fall.

 Kerstin 

 

LenaR
2009-05-15 16:45
#10

Om det hade använts till ett konstverk som alla hade accepterat som bra konst, hade det gjort skillnad?

Jag är kluven. Om Odell belyst rättslöshet för sjuka människor har hon gjort en insats för samhället (inte konsten).

Om Odell gjort en bra installation har hon skapat konst (men på bekostnad av en kostsam insats, kanske på bekostnad av andras vård).

Är det värt det?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Tavar
2009-05-15 18:17
#11

Jag tycker inte det är värt det om man inte gör det för att i slutenden hjälpa de som fått stå ut med hennes förstörande… Får se vad hon har att visa upp som slutsats på sitt "konststycke".

Och ja, det är dåligt att jag inte vågar söka vård själv men självklart har jag en gräns. Ligger jag på golvet hemma och blöder obehindrat så ringer jag efter ambulans även om jag är ensam. Men som nu när jag ska in på sjukan vill jag värkligen inte in själv.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

HannaM
2009-05-15 20:29
#12

Jag har varit på st görans akupsyk många gånger och sett patienter må dåligt på en väldans massa sätt. Dom har under dom gånger jag varit där ytterst ytterst sällan lagt någon i bälte. Det har handlat om patienter som skriker så det ekar på hela akutavdelningen samtidigt som dom våldsamt kämpar emot personalen och dom har då tagit upp större delen av personalens resurser.

Dessa personer som mår så dåligt jagar ju naturligtvis upp andra som är där och sammantaget blir stämningen lägre och det krävs resurser att trösta och förkara för andra patienter som mår dåligt av händelsen, man är ju inte direkt stabil när man befinner sig p psykakuten ohc en sådan händelse kan skaka om och göra en upprörd.

Huruvida det är rätt… Nej, jag tycker inte det. Jag kan tänka mig på ett ungefär vad det är hon vill ha fram men och har också erfarenhet av att journalen inte alltid är helt sanningsenlig men jag skulle inte göra något sådant ändå. Det befann sig säkerligen människor på psykakuten den natten som mådde lika dåligt som hon låtsades att hon gjorde, kanske fanns det någon som ville ta sitt liv, på riktigt. Att söka vård "på skoj" ska inte vara okej vilket syfe man än har. Att stjäla tid och resurser från dom som är sjuka på riktigt är fult. Hade jag befunnit mig där när hon kom in och fått reda på senare att hon fejkat hade jag varit förbannad. Jag menar, hade det kännts ok om någon fejkat hjärtattack och krävt vård och tagit upp plats så någon som var sjuk på riktigt hade dött?

David
2009-05-15 21:02
#13

Hanna, du satt ord på exakt det jag ville få ur mig när det gäller det här "konstverket". Att hamna i bältessäng tror jag är otroligt ovanligt. Har för mig att varje sådant ingrepp till och med måste rapporteras till Socialstyrelsen, men är lite osäker.

Hade rättsväsendet tänkt annorlunda hade det inte blivit något åtal heller.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Tavar
2009-05-15 21:42
#14

Jo, det räcker ju inte med att sitta och gråta så blir man fastspänd och får muskelavslappnande -_-'' Även om man i stridens hetta vill ha alla droger man kan få i sig så vet läkarna det och undviker det så gått de kan, iaf vad jag märkt.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

HannaM
2009-05-16 00:14
#15

#13 Har också för mig att bältesläggning ska raporteras till socialstyrelsen.

kerstinjo
2009-05-16 00:34
#16

Pågår bältesläggningen under mer än fyra timmar måste det rapporteras till Socialstyrelsens regionala tillsynsenhet.

Akut bältesläggning (nödvärn)

Läkarkontakt och ordination ska enligt lag alltid ske före bältesläggning. Då bältesläggning används i särskilt farliga akuta fall av nödvärn kontaktas lä- kare snarast efter bältesläggning.

Några viktiga saker att komma ihåg:
* Läkarkontakt och ordination ska enligt lag alltid ske före bältesläggning, i enskilda fall beslut av sjuksköterska.
* Du har rätt att bli informerad om vad som händer och varför.
* Du har rätt att själv välja om du vill lägga dig i bältessängen först innan de påtvingar tvång.
* En sjuksköterska ska vara arbetsledare.
* Vid en våldsincident måste vårdarna ta kontakt med andra vårdare genom att ropa eller använda överfallslarmet.
* Klockslag ska noteras vid bältesläggningen av ledaren.
* Du har rätt till Eftervård.

 Kerstin 

 

tsset
2009-05-17 16:09
#18

Var och såg "konstverket" i veckan, tidigare har jag hängt med i diskussionen och nu ville jag se konstverket också så man vet vad man talar om..

Tyckte jag att det var konst? Njae.
Tyckte jag att det var intressant? O ja! Där fick jag se filmen och läsa alla papper om bältesläggningen och övriga papper från sjukhuset. Jag kikade också lite snabbt på när hon, Anna, pratade om det som hänt (som jag uppfattade det var det så, en kort stund som sagt) och jag vet att man även kunde se hur resonemanget gick innan.

En intressant undersökning, som jag hellre ser det som, däremot gillar jag inte hur undersökningen blev utförd. Men samtidigt, svårt att göra en undersökning på ett annat sätt, om man vill ha det verklighetstroget… svårt.

Å andra sidan ska nog inte jag avgöra vad som är konst… för mycket som fanns där hade jag aldrig sagt var konst. Smaken är som baken ;)

Hawknestgrove
2009-05-17 20:44
#19

JA jag slötittade lite på Tv, kan bara säfga att slöseri med samhälets resurser. Om hon betalde,OK. Annars, nä fy så dåligt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: