Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 9102 ggr
[aspie]
6/5/09, 4:08 PM

Fobisk personlighetsstörning

Läste om fobisk personlighetstörning på Wikipedia.

Fobisk personlighetstörning

Har tänk lite på det där med social fobi, men det stämmer ju inte riktigt. Har oxå mina misstankar mot Aspergers men måste ju vänta på utredningen. Men om. det skulle visa sig att jag inte har AS så tror jag att det kan vara Fobisk personlighetsstörning som dessutom påminner om AS.

Förvirrad, Söker febrilt efter vad som är "felet"

Annons:
Aviendha
6/5/09, 4:40 PM
#1

Hm, gjorde ett test nyligen där jag hade dragningar åt detta, men läkaren förklarade det som att det var min ångest, för jag har ju bara en fobi och inga problem med det sociala. Sen att wikipedia inte alltid är en tillförlitlig källa är väl en annan diskussion, det kan ju faktiskt vara så att de inte är helt korrekta. Jag vet inte hur det är i detta fallet, men inget stämmer på mig, men jag drar men del åt det, hur går det ihop isf?

[aspie]
6/5/09, 5:21 PM
#2

Hmm, ja, det är sant att Wikipedi kanske inte är rätt källa. Men jag läser nu samtidigt en bok i ämnet social fobi och där nämns oxå fobisk personlighetsstörning och Aspergers. De tre kan likna varandra ganska mycket

Jag har i varje fall stora problem med det sociala. Visst, det finns de som har värre problem, men ändå Har haft problem sen unga år men det tog lång tid innan jag begrep att det var jag som var "problemet".

Santhe
6/5/09, 11:50 PM
#3

http://web4health.info/sv/answers/border-avoidant.htm

Kika på denna länken. Jag tycker att den ger en mycket bra beskrivning av fobisk personlighetsstörning.

En psykiater har skrivit i mina papper att jag uppfyller alla kriterier för fobisk personlighetsstörning.

Aviendha
6/6/09, 12:04 AM
#4

#3 Hm, intressant. Tack för länken! Där stämde vissa saker in, kanske var det för mig bättre förklarat än wikipedias artikel.

[aspie]
6/6/09, 10:40 AM
#5

#3 Har du någon annan diagnos i botten eller är det "bara" fobisk personlighetstörning du har?

Tack för länken förresten Glad

Läste på i länken och jag hade visst rdan varit där tidigare och snokat, he he. Men den beskrivningen är klockren av mig. Har läst någonstans att det är vanligt att utveckla detta då man har t.ex AS i botten.

Santhe
6/6/09, 2:28 PM
#6

#5 Min läkare sa social fobi och det är vad jag har trott att jag har sedan tonåren. Vid en mindre utredning så sa denne psykiatern och överläkaren fobisk personlighetsstörning. Vilket jag håller med ju mer jag läser om det.

Jag vet inte riktigt vad asbergers är. Och nej ingen har sagt att jag har det. Men så har jag inte heller blivit utredd så grundligt. Asbergers verkar vara lite åt autismhållet? Finns det någon bra länk du kan rekommendera?

Annons:
[aspie]
6/6/09, 2:40 PM
#7

Här har du en bra länk till en bra informativ sida Flört Neuronätet

Hittade lite annat ur en bok jag läser om social fobi och fobisk personlighetsstörning.

Socialfobi och andra närliggade diagnoser (från boken "Social fobi" av Anna Kåver)

När vi talar om ångest och olika ångestdiagnoser är det ofta så att patienter inte enbart har en diagnos, utan flera samtidigt.

I behandlingen av ångest är det därför viktigt att skaffa information så att man kan urskilja den huvudsakliga diagnosen.

Det är t.ex lätt att blanda ihop diagnosen panikångest med agorafobi med diagnosen social fobi därför att personer med social fobi också kan uppleva panikattacker. Men hos personer med social fobi kommer dessa attacker endast i situationer som har att göra med andra människor och deras granskning. Till skillnad från attackerna hos personer med panikångestmen agorafobi.

En  annan närliggande diagnos är generaliserad ångeststörning. Personer med denna diagnos oroar sig överdrivet mycket för många saker i livet, t.ex att pengarna inte ska räcka, att de inte ska klara av sitt arbete eller resa utomlands. De är alltså inte bara rädda för att bli bedömda av andra.

Specifik fobi är en annan liknande typ av ångestdiagnos. Här gäller det mer en rädsla för avgränsande objekt eller situationer t.ex, ormar, spindlar, blod, höga höjder, trånga utrymmen. Rädslan för social granskning klassificeras inte som som en specifik fobi, men naturligtvis kan man ha en sådan pararellt me den sociala fobin.

Som tidigare nämnts kan den sociala fobin vara ett uttryck för ett mer varaktigt, generellt och stabilt mönster från tidig barndom, vilket kallas att man har en fobisk personlighetsstörning. Speciellt överlappar denna diagnos den generella formen av social fobi, vilket innebär att man är rädd för snart sagt alla situationer där det finns människor.

Alltså, Social fobi finns i två olika former: generell social fobi och specifik social fobi.

Den generella formen innebär att man känner ångest bara man vistas bland andra människor. Den specifika formen innebär att man är rädd för att utföra något nför andras blickar. I båda formerna handlar rädslan om att inte kunna leva upp till det ideal man har om hur man ska agera inför andra människor och för att göra bort sig eller bli förödmjukad.

Social fobi kan yttra sig på olika sätt hos en och samma person. Han känner av symtomen i negativ och obehaglig form av kroppsliga/fysiologiska reaktioner, i tankarna, i känslorna och inte minns i beteenden.

Social fobi är en av de vanligaste psykiatriska problem på våra öppenvårdsmottagnongar och så många som upp till 13 % av befolkningen kan lida av det här. Orsaken till att man utvecklar social fobi är inte en utan flera. En kombination av tidig blyghet, skräckfyllda upplevelser avsocialt misslyckande, kylig, överbeskyddande eller dominerande uppväxtmiljö och traumatiska livshändelser över lag, kan vara förklaringen till problemen.

Social fobi kan likna andra ångestdiagnoser som generaliserad ångest, panikångest med agorafobi ocj social ångest som en konsekvens av fysiskt handikapp eller missbruk

Diagnoserna social fobi och fobisk personlighetsstörning visar stor överlappning. För att kunna erbjuda rätt behandling måste man veta vad som är huvuddiagnosen

David
6/6/09, 7:25 PM
#8

#7. Intressant läsning.

Anna Kåver som ofta skriver böcker tillsammans med Åsa Nilsonne är de två som "tagit" hit DBT ifrån USA, tycker de två verkar oerhört kunniga och framåt i sina sätt att se på orsaker och behandlingsmöjligheter.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
6/6/09, 8:04 PM
#9

Det står oerhört mycket intressant i boken David. Författarens namn har jag däremot aldrig hört förrän nu

Sindylina
6/8/09, 8:31 PM
#10

Anna Kåver o Åsa Nilsonne har skrivit ytterligare två väldigt bra böcker "Att leva ett liv, inte vinna ett krig" samt "Vem är det som bestämmer i ditt liv". De är båda mycket läsvärda.

Jag har diagnosen fobisk personlighetsstörning. För mig handlar det mycket om rädslan att uppleva skam. Till följd av detta är jag perfektionist, ett skyddsbetende kan man säga.

David
6/8/09, 8:52 PM
#11

#10. Jepp, de böckerna, och författarna, är väldigt bra. Finns dessutom som cd-bok. Skrattande

Kom en till bok för något år sedan, "Tillsammans", som också är väldigt läsvärd, om man lever tillsammans med någon, eller umgås rent allmänt med andra människor.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Upp till toppen
Annons: