Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 4290 ggr
[ANNiZO]
2009-05-30 00:33

Svävar iväg under samtal

Vete fan var jag ska lägga tråden… Hoppas att Allmän Psykologi fungerar…

Hej! Jag forumsökte men hittade inget bra.

Jag har märkt att jag på sista tiden haft svårt att koncentrera mig på samtal. Jag svävar iväg och måste be personen att upprepa. När de upprepar måste jag verkligen koncentrera mig för att lyssna. 
När jag svävar iväg hör jag orden, men förstår dem inte. Det är lite som bakgrundsmusik i t.ex en affär. Man går in och tittar på kläder, hör musiken men lyssnar inte. 

Detta är grymt störande, då folk oftast uppfattar det som att jag är allmänt ointresserad. Det är jag inte! Jag kan vara jätteintresserad av vad de har att säga. 

Jag vet inte riktigt vad jag tänker på när jag försvinner, blir bara helt borta. Allting bara försvinner ur huvudet! 

Varför blir det så här? Jag äter inga mediciner.

Kan tillägga att jag haft rejäla koncentrationssvårigheter i hela mitt liv, men jag har aldrig varit med om det här innan. Jag har alltid varit väldigt fokuserad mitt i blurret, om man säger så. Har alltid haft lätt för att föra samtal, lyssna och förstå.  
Har haft det såhär i kanske två-tre veckor. Kan det bero på att jag har mycket att göra för tillfället? Har efter ett halvårs skolvägran börjat praojobba i en affär som jag älskar, har världens snällaste arbetskamrater och trivs skitbra. Men jag blir lite stressad av alla människor och är alltid rädd att jag ska göra fel.

Halp! Är så jävla trött på att inte kunna lyssna på folk :(

Annons:
Tavar
2009-05-30 02:28
#1

Jag tror av egna erfarenheter att det är stress och prestationsångest. Då kan huvudet göra precis tvärt emot det man tror den ska, och istället stänga av när man tror den ska vara på högvarv. Funderat på att prata med en kontaktperson som kan hjälpa dig lirka ut vad det kan vara?

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[ANNiZO]
2009-05-30 02:30
#2

#1

Jo, det känns lite som det. 
Jag har en underbar psykolog som jag ska prata med på tisdag, jag glömmer tyvärr alltid bort allting jag ska prata om. Och det är ingen idé att skriva ner det, för lappar tappar jag bort. Jag får hoppas att jag kommer ihåg det tills tisdag… :/

Tavar
2009-05-30 02:42
#3

Du kan ju be om ett nummer att smsa till när du kommer på vad du vill prata om på nästa samtal, eller ha ett larm på mobilen med ett medelande om vad du ska ta upp.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[ANNiZO]
2009-05-30 02:45
#4

#3 
Ett nummer att smsa till? Som typ en kom ihåg lista som påminner mig om saker? 
Jo, fast det brukar inte fungera så bra av någon underlig anledning. Ingen aning om varför.

(Förlåt om jag inte förstår, sitter och är djupt frustrerad. Kan inte tänka alls då.)

Tavar
2009-05-30 02:54
#5

Nej, menade att du kan be om psykologens mobilnummer så du kan smsa vid vissa tider så den kan skriva upp det åt dig :P Jag hade det så med en kurator förut och det var riktigt skönt, men då måste man värkligen respectera tiderna och bara skicka just då O.O

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[ANNiZO]
2009-05-30 03:00
#6

#5 
Ahaaa, då hänger jag med! Eftersom han jobbar med soc så kan han tyvärr inte ge ut mobilnummer, annars var det ju en fantastisk idé. 
Usch, tider. Jag som kommer på allting mellan 00 - 04 på natten. 
Skriva ner på armen fungerar inte det heller. Det tvättar jag bort, eller så vaknar jag med "h r s   t  t  k  nc   r  a m  p  k  r" i ansiktet. xD

Annons:
Tavar
2009-05-30 03:06
#7

Lite svårt då :P Prova att sätta upp ett papper på väggen vid sängen att klottra på, ser hemskt ut men kan hjälpa.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[ANNiZO]
2009-05-30 03:09
#8

Oh, bra idé! Tackitack! *springer iväg och tejpar upp*

Tavar
2009-05-30 03:12
#9

Så lite så ^^ Gjorde så ett tag när jag hade konstiga drömmar som jag ville minnas :P Fast sen när jag vakna förstod jag inte vad jag hade skrivit XD

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[ANNiZO]
2009-05-30 03:14
#10

Åh, vad bra det blev. Nu är jag på bra humör! 

Haha jag gjorde likadant fast jag använde post-its. När man vaknade kunde det stå "jagad, ägg, stort svart hus, skinande gris, flygande piller, släkt, franz". Inte lätt att förstå vad fan man menat då xD

Tavar
2009-05-30 03:17
#11

Precis ^^ men hoppas detta hjälper dig lite :P Försök att få det som en vana att ta med den lappen till psykologen sen så ska du nog se att samtalen flyter på lite bättre ;)

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[ANNiZO]
2009-05-30 03:22
#12

Ja, det ska nog hjälpa! Då har du löst ett av mina större problem, mitt problem att komma ihåg saker. Puss pårej! 
Underligt att jag inte kommit på det där med lappen själv dock. Skyller det på tillfälligt(läs: konstant) hjärnsläpp O.o

Tavar
2009-05-30 03:25
#13

Ibland kan man behöva en som kliar en på ryggen åt en ;) Helt normalt

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
Veyla
2009-05-30 13:39
#14

Annizo, för att vända detta psykiatriskt (för denna sajt handlar om psykiatri med) så undrar jag om du har funderat på om du har någon form av konsentrations svårighet? Jag funderar på en "Attention Disorder"

_"För diagnosen ADHD med hyperaktivitet/impulsivitet krävs enligt DSMIV
att minst sex av följande kriterier är uppfyllda:
a) har ofta svårt att vara stilla med händer eller fötter eller kan inte sitta
still
b) lämnar ofta sin plats i klassrummet eller i andra situationer där personen
förväntas sitta kvar på sin plats en längre stund
c) springer ofta omkring, klänger eller klättrar mer än vad som anses
lämpligt för situationen (hos ungdomar och vuxna kan det vara begränsat
till en subjektiv känsla av rastlöshet)
d) har ofta svårt att leka eller utöva fritidsaktiviteter lugnt och stilla
e) verkar ofta vara "på språng" eller "gå på högvarv"
f) pratar ofta överdrivet mycket
g) kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren pratat färdigt
h) har ofta svårt att vänta på sin tur

För diagnosen ADD med uppmärksamhetsstörning krävs enligt DSMIV
minst sex av följande symtom:
a) är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbete, yrkesliv
eller andra aktiviteter
b) har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar
c) verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal
d) följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra
skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på
att personen inte förstår instruktionerna)
e) har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter
f) undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver
mental uthållighet (t.ex. skolarbete eller läxor)
g) tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter (t.ex.
leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)
h) är ofta lättdistraherad av yttre stimuli
i) är ofta glömsk i det dagliga livet."_

Inte för att det borde ha någon betydelse, men tyvär har det det. För du kan få hjälp (tro det eller ej).

Känner du igen dig i minst sex pungter i någon av dem? Du får såklart inte plussa ihop de två resultaten iom att det är två helt olika diagnoser.

Källfakta: Mimersbrunn.se

Emelie-E
2009-05-30 15:23
#15

För mig är det likadant. Minns en gång när jag gick i 8-9:an och jag var på väg hem från skolan. En kompis började att berätta något och enligt mig så pratade hon på ett helt annat språk. Jag förstod ingenting. Det blev bara helt tomt i huvudet på mig.
Men det gick rätt snabbt "över".

Nu för tiden om någon pratar med mig, speciellt om det är någon som ringer, så försvinner jag. Och även fast jag verkligen försöker att koncentrera mig på det dem säger, så går det inte.

När man sitter hos psykolog och läkare, så händer det också rätt ofta att man flyger iväg. Man tittar på något och fastnar helt och hör inte ett ljud.

[ANNiZO]
2009-05-30 16:24
#16

#14

Ja, både jag och min psykolog har funderat på om jag har ADHD, ska antagligen ställa mig i kö för utredning på tisdag. Jag känner igen mig på sju av punkterna i den listan över ADHD.
Men det är så konstigt, har aldrig haft problem med att lyssna förut!

#15 

Ja, precis! Telefon är jättejobbigt för mig, för då kan man inte se personen. Jag brukar försöka koncentrera mig på personens mun, men när man pratar i telefon är det jättelätt att flyga iväg!

Veyla
2009-05-30 16:30
#17

#16 Jag är också väldigt inne på att du har det enbart av denna tråden att dömma.

Det är inte konstigt att diagnoser blir "värre". Om du går hos en psykolog så rotar ni upp massor och för väldigt många är det tyvär så att dem hade mått bättre av att aldrig gå till ngon från första början. Behandlar ni det rätt så kommer du att få det mycket lättare dock. Men det är väldigt tufft att gå igenom hela "arbeta med sig själv" procesen. Förmodligen en av de tuffaste sakerna man kan göra i livet. Tar man sig i genom det så är det garanterad vinst!
Alltid en trygghet jag har! ;)

[ANNiZO]
2009-05-30 16:45
#18

#17

Ja och baserat på hur jag varit i hela mitt liv så är jag nästan säker på att det är ADHD jag har.

När jag var liten sov jag ungefär 3 timmar per dygn, resten av tiden var jag uppe och sprang, möblerade om, studsade upp och ner eller sjöng. (Vilket har lett till att jag har fantastiskt bra röst, stort register liksom.)

Jag sover fortfarande jävligt dåligt, ibland sover jag inte alls. Jag känner mig aldrig utvilad, är alltid lite småseg. Men jag håller alltid igång så jag ses som en jävligt energisk person.

Jag blev skoltrött efter andra veckan på förskolan, eller i nollan som en del säger, just för att jag i grund och bottnen är jävligt smart, men jag kan fan inte koncentrera mig på någonting. Då blir man så himla frustrerad! 
När jag väl lyckas koncentrera mig så får jag absolut inte bli störd, för då skiter sig allting. 
Jag har en mikroskopisk stubin men när jag väl ska gräla får jag aldrig ur mig något bra. Har svårt för att förklara saker för folk, då de aldrig förstår hur jag menar. Jag babblar iväg om någonting som är helt självklart enkelt för mig att förstå men som egentligen är en massa nonsens. 
Ord är jobbiga också. Ibland hittar jag inte det ordet jag vill använda. Jag blandar rätt ofta ihop bokstäver så att det blir t.ex "gå ut och ca en tigg" istället för "gå ut och ta en cigg". Ibland kommer orden inte ens ut, kan börja på ett ord men inte avsluta det. Sjukt frustrerande det med. 
Jag kan inte slutföra uppgifter, har planerat på att städa mitt rum i två månader nu. Plockar undan det värsta men kan inte ta bort småskräpet, dammsuga osv. Skoluppgifter är det värsta jag vet. Typ "Skriv en två A4sidor lång historia om 1700-talets kärlek." Whaa?!?! Visst, jag har en fantastiskt skruvad fantasi, men när jag får en uppgift som jag MÅSTE tänka på så går det inte. 

Finns en jävla massa mer, men jag orkar inte skriva mer nu, har blivit tokrastlös xD

Veyla
2009-05-30 17:09
#19

#18 om skolupgiften. Vilken utbildning går du? I grundutbildningen så ingår inte  1700-talets kärleksliv. Och jag har svårt att täna mig att det ska ha någon viktigare relevans i någon annan utbildning än en rent historisk. Om du går grundutbildningen får alltså läraren ändå inte betygsätta det arbetet. I sverige idag får heller inte lärare betygsätta beteende, vilket innebär att du kan skita i att göra den. Men detta vet jag bara gäller grundskoleutbildning. Hör med rektorn (eller be någon vän göra det)

Tyvärr betygsätter ofta skolan helt fel och olagligt. Skolor har ofta egna regler som igentligen inte får vara där. Och ännu mer synd är det att skolpolitikerna sällan bryr sig, för dem delar kanske till och med åsikter med rektorn. Men det finns en skriven lag och den ska vi ju följa (även skolan);)

Om du går en annan utbildning så kan du ha det jag skrev i åtanke, men ta det inte för 100% sanning.

Städa gör jag nästan aldrig heller. Det bara låser sig för mig. Nu har jag nog varken ADHD eller ADD för jag prickar nog inte in 6 av dem. Men jag har nog tvångstankar och tvångshandlingar istället. Och även ångest kan vara en medverkande orsak till att det "låser sig" Men detta är mina tankar om mig. Jag tror fortfarande att du har ADHD eller iaf ADD.

Kan du inte få något för sömn? Själv har jag Theralen nu, och hitils är jag positivt överaskad då ataraxen var en besvikelse. Det är igentligen allergipreparat (mot allergi alltså). Men dem gör dig lugn med och om man lugnar ner sig lite så brukar den riktiga sömnen dyka upp. Och det som är guld värt med det är att det blir riktig sömn till skilnad från sömnpreparat som gör dig medvetslös.

Smarthet och intligens har inte med varandra att göra. Men intligens mäter man med IQ. Ett IQ test består av massa uppgifter som ska lösas. Ibland på tid och ibland inte. Men har man svårt att konsentrera sig och fokusera sina tankar så kommer man få ganska låg IQ. Detta är dock inte samma sak som smarthet. Så om en med ADHD får ett normalvärde på ett IQ test skulle jag nog utan tvekan berömma denne för att vara över normalbegåvning. (hatar igentligen att dem kallar Intligens för begåvning. men det är så dem gör inom psykiatrin).

Som ett plåster på såret så kan jag tala om för dig att om du har ADHD eller ADD så finns det medicin som hjälper dig att samla tankarna och kanske faktist slutföra en uppgift;) Om den funkar så är den verklien guld värd. Prata med en läkare, Denne kanske kan skriva ut på test och se om det funkar då den ska vara väldigt tydlig.

[ANNiZO]
2009-05-30 17:33
#20

Går i grundskolan, det var en svenskauppgift, man skulle skriva en påhittad historia liksom. Förlåt att jag uttryckte mig lite klumpigt >.<
Går dock inte alls i skolan för tillfället, då jag inte klarade av det. Efter att ha blivit behandlad som en påse skit av skolan i två år fick vi kontakt med soc, och träffade där en massa trevliga människor som kunde skaka om skolledningen lite och få dem att samarbeta lite. Jag jobbar i en affär nu, har fått anpassad studiegång.
(Jag har skolkat ganska mycket under hela min skolgång, men först för två år sen slutade jag nästan helt gå i skolan. Som det ser ut nu har jag inte varit i skolan på ett halvår.)

Har aldrig varit bra på att organisera saker, vare sig det gäller mina saker eller mitt liv. Jag kommer alltid för tidigt till allting, har svårt för tider. Om jag bestämmer att jag ska gå upp kl 11 så går jag upp kl 15 istället. Ibland känns det som att jag inte ens har tid att gå och kissa, även om jag bara sitter hemma och inte gör någonting. 

Jag har bara fått lergigan utskrivet, och de är helt jävla värdelösa! Skulle nog kunna hälla i mig hela burken och ändå inte somna. Läkaren vill inte skriva ut starkare förens hon vet vad det är som är fel på mig.

Jag fick göra ett IQtest när jag var mindre och fick ganska högt över medel, men hur jag har det med intelligensen nu vet jag inte. (Enligt illustrerad Vetenskaps test har jag 137 i IQ när jag kan koncentrera mig, runt 95 när jag inte kan koncentrera mig. men man ska ta nätIQtest med en nypa salt tror jag… Testade att göra det när jag kände mig fokuserad, och sen en gång när jag kände mig helt ofokuserad och allmänt borta!) Jag har lätt för i stort sett alla ämnen i skolan när jag kan koncentrera mig. Matte är skitenkelt. Jag ser hur saker ska bli, utan att behöva tänka efter.  Brukar ofta komma på mig själv med att sitta och bolla med sifror på registreringsskyltar, utan att tänka på det.

Jo, det vet jag, och det är ju bra! Det känns bara så hopplöst nu när omgivningen bara betraktar mig som en hopplös skolkare som är totalt jätteknäpp på alla sätt och vis. 
Ska prata med min läkare, tack!

Annons:
Veyla
2009-05-30 17:58
#21

Om det är en svenska uppgift så är det hur du skriver som ska betygsättas, inte vad! Du kan alltså skriva om vad som hälst?

Lergigan är nog inte mot allergi och alltså inne på en helt annan bana. Den verkar hjälpa mot ångest och oro. Även mot sömnrubbningar men inte på dig;) Det är så individuellt.

I Lergigan heter det aktiva ämnet Prometazin. Och i Atarax heter det Hydroxizin. I Theralen heter det **Alimemazin.
**Alltså är det tre helt olika ämnen och tre helt olika sätt att värka på. Atarax är inte alls starkt och väldigt många får det som sin första medicin för sömnrubbningar (jag fick det). Fråga din läkare om du kan testa Atarax. Det kanske funkar på dig? Skam den som ger sig:P

Det som min läkare sa till mig var att ADD medicin, om du har ADD, Kommer du märka effekten av inom några dygn. har du inte det så märker du ingen skilnad. Inga direkta bieffekter heller. Men det är inte jag som säjer det;) det är min läkare:P (och jag står bara för vad jag själv säjer)

137 är tillräkligt för att få vara medlem i Mensa:P Mensa har en väldigt låg gräns, 131 har dem (tror jag). Och geni ligger på 160. Men som du säjer, internettesten är inte alltid dem korrekta. Inte ens mensas test är det (dem är dock ärliga och talar om det på sin hemsida)
jag tycker det är mer intresant att dela upp testen i hjärnans olika funktioner. Logik, fokus, minne, balans etc… Då kan man se vilken del man är stark i och inte bara IQ utan helheten istället. IQ testen tar inte ens med hälften av sätten du kan använda din hjärna på.

Ja, det att omgivningen betraktar dig så, det finns inte så mycket att göra åt det tyvärr. Mitt enda tips är att om du mr dåligt av omgivningen, BYT OMGIVNING!!! Det är väldigt lätt för mig att säga jag vet :$

Lycka till med läkaren! Hoppas du kan få en medicin som hjälper så du får sova, det gör så oroligt mycket skilnad på välmåendet.

Veyla
2009-05-30 18:00
#22

Föresten! Jag tycker du har fokuserat bra på vårat samtal här;) Skrivigt riktigt långt och bra. Jag får berömma dig för det med tanke på omständigheterna!

[ANNiZO]
2009-05-30 18:12
#23

Jo, fast jag kan inte rikta min fantasi mot något. Om jag har lust att skriva en historia om Mentalsjukhus så fungerar det inte så bra att skriva om kärlek O.o 

Ja, jag fick lergigan som sömnpiller^^ Blev inte ens trött. Helt värdelöst :D Ska fråga om Atarax! 
Oh, ska fråga henne om ADDmedicin också, det är ju värt att testa!

Haha! *geni* 
Jo, förstår precis vad du menar. IQ är endast en liten del av hjärnan, man mäter ju bara hurpass bra man är på att se kombinationer i mönster, komma ihåg saker, matematik osv. 

Det är mest vuxenvärlden som betraktar mig så. Speciellt skolan. Mina vänner är vana vid min knäpphet och ser det nog snarare som en del av min charm. Har många gånger fått höra att jag är "sådär underbart tokig", och det tycker jag om ^^ 
Mina föräldrar förstod rätt nyligen hurpass allvarliga mina problem verkligen är, innan har de också bara betraktat mig som ett problembarn. Jävla vuxna ibland alltså :(

Jo, det skulle vara skönt att få sova! Har aldrig känt mig utvilad, så det blir en ny upplevelse dessutom :)

Åh, tack! Jag har suttit och koncentrerat mig som fan, det har varit jättesvårt. Meningarna bara flyter ihop till stora klumpar av svårigheter. 
Vill tacka dig så mycket för svaren, du har hjälpt! Så tacktacktack! Hoppas att du får en bra helg!
*kram*

Veyla
2009-05-30 18:20
#24

Tack själv för en trevlig pratstund;) Hoppas du får en bra och trevlig helg också!

Upp till toppen
Annons: