Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 2427 ggr
kerstinjo
6/1/09, 3:14 PM

På TV just nu. Ångest...............

Slå gärna på tv:n nu och titta på detta.

Danskt vetenskapsmagasin från 2007. "Ångest - den moderna människans förbannelse."

Irrationell rädsla, fobier och ångest förstör livet för många människor. Denna typ av fruktan har sitt centrum i den del av hjärnan som kallas amygdala och dess reaktioner är nedärvda - ej inlärda - instinktiva och blixtsnabba.

Mycket intressant om nutidens ångestproblem mm.

 Kerstin 

 

Annons:
[aspie]
6/1/09, 3:37 PM
#1

HALLÅ!!!! Vilken kanal????????????????

kerstinjo
6/1/09, 5:34 PM
#2

SkämsOj, missade det!

Men intressant var det, särskilt det om att nutiden skapar så otroligt mycket ångest. Vi matas ständigt med mängder av info, info som på något sätt ligger kvar i vår hjärna och skapar en "intressekonflikt" som hjärnan inte är kapabel att klara av.

Mycket av infon är negativt laddad också. I takt med att informationsflödet ökar så minskar världen och oroligheter som vi förr aldrig hörde talas om, kan vi nu läsa om och se på TV. Allt det här kan omedvetet (eller medvetet) skapa en inre stress eller oro, som ger upphov till dåligt mående.

All info kan också göra att hjärnan går på högvarv och blir "utbränd".

De tog även upp ämnet "leva i nuet", och påvisade att det i dagens samhälle är näst intill omöjligt att leva i nuet. Där fick jag mig en ordentlig tankeställare att "Bara för i dag" nästan är en omöjlighet.

För på något sätt så har vi ändå en fot i framtiden. Vi pensionssparar, vi semesterplanerar, bokar tvättid osv osv. Vi skapar oss en inre stress, som vi inte riktigt är medvetna om.

Det var jätteintressant, men tyvärr så verkar det inte gå i repris.

 Kerstin 

 

Tavar
6/1/09, 5:46 PM
#3

Om det var på SVT kanske den finns på SVT Play. Brukar kolla på många dokumentärer där som jag missat när de gick på tv :)

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[aspie]
6/1/09, 5:54 PM
#4

zappade igenom ALLA de kanaler jag hade och det fanns inget alls om det du berättade om Kerstin Rynkar på näsan

kerstinjo
6/1/09, 6:33 PM
#5

Det var i 1:an.

Men det kanske finns på SVT Play, som Tavar säger?

 Kerstin 

 

[aspie]
6/1/09, 8:28 PM
#6

VA! På 1:an? Förvånad Inte fanken var det nåt sånt på min 1:a Rynkar på näsan

Annons:
Tavar
6/1/09, 8:30 PM
#7

Hittar inget på SVT Play heller Obestämd har rotat runt och sökt men inte hittat

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[aspie]
6/1/09, 8:32 PM
#8

Jag vet! Kerstin hade somnat igen och drömt alltihop Tungan ute

kerstinjo
6/1/09, 8:33 PM
#9

Kunskap och vetande

TID: 12:50 - 13:20

Fast det var ju nästan slut innan jag tjoade till här.Skäms

 Kerstin 

 

Tavar
6/1/09, 8:39 PM
#10

Kan ju vara så att den inte kommit upp på svt play ännu, ibland är de ju inte de snabbaste ^^'' Eller så anser de att det var ett så litet program att de inte tog med den *funderar*

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[aspie]
6/1/09, 8:50 PM
#11

Njae, ångest är ju det stora samtalsämnet nu för tiden har jag märkt i TV. Så förhoppningsvis kommer det på SVT-play snart Flört

Tavar
6/1/09, 9:15 PM
#12

Jo, har märkt det när folk pratar med ^^'' Numera verkar man inte säga orolig, nervös eller rädd utan man "Hade Sådan Ångest Idag". Är det bara jag som ser det som helt olika saker eller? Obestämd

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

kerstinjo
6/1/09, 9:32 PM
#13

# 12 Nej, det är du inte ensam om, men jag tror att det har gått lite modet i ordet ångest och att det används lite slarvigt.

Jag tror nog att de flesta ändå kan skilja på ångest, oro och rädsla.

 Kerstin 

 

Annons:
Tavar
6/1/09, 9:37 PM
#14

Får hoppas att det är en modefluga som går över snart då det enligt mig försör ordets själva innebörd för de som faktiskt måste använda ordet för att beskriva hur de mår och då inte när de var oroliga över om grädden skulle räcka till hela tårtan Obestämd

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[aspie]
6/1/09, 9:39 PM
#15

Jag menar att de talar om riktig ångest på tv nu. Har ni sett morgonprogrammet "efter 10" där de pratar med bl.a kändisar som levt /lever med svår ångest? De intervjuade dessutom hon som är bipolär och skrev boken " Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva längre"

kerstinjo
6/1/09, 9:49 PM
#16

#15 Nu spårar jag ur lite igen, men titeln på Ann Heberleins bok är så otroligt beskriande och träffar rätt i prick.

Det var andra boken du har fått mig att läsa, Aspie.

 Kerstin 

 

[aspie]
6/2/09, 11:42 AM
#17

#16

VA! Jag har inte läst Anns bok ännu Förvånad Får nog ta och skaffa den.

Förresten, måste bara säga en sak, såg att om man är med i HGF (hyresgästföreningen) så får man rabatt på böcker när man handlar på adlibris, trots att de är så himla billiga redan innan. Bra va!

isa
6/2/09, 12:37 PM
#18

Det var en repris. Den kommer säkert igen då,lite senare på sommaren brukar de köra gamla repriser igen. Den kan också visas i kunskapskanalen senare.

Och var det ett program ifrån "utbildningsradion" så brukar de inte visas i svtPlay, vilket jag tycker är dåligt.Alla program visas inte där. Vilket är mycket missvisande när de gör "reklam" för den på ettan och tvåan.

kerstinjo
6/2/09, 2:20 PM
#19

#17 Hm, det kanske bara var att du skrev om den som jag blev nyfiken. Helt klart bättre än den första vi läste.Oskyldig

 Kerstin 

 

[aspie]
6/2/09, 2:22 PM
#20

#19 Hmmm, ja den första var ju inte så mycket att hänga i julgranen precis , he heTungan ute

Annons:
kerstinjo
6/2/09, 3:21 PM
#21

SkrattandeSkrattandeSkrattande

 Kerstin 

 

Tavar
6/2/09, 5:45 PM
#22

#18 Vad tråkigt… Skulle vara spännande att se det, det är ju ett passande samtalsämne för sidan ^^''

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

David
6/3/09, 12:51 AM
#23

Utbildningsradion har också en webbplay-funktion, UR Play. Hittade inte det program som tråden handlar om, men en hel del annat matnyttigt, framförallt under "Hälsa och Vård".

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
6/3/09, 11:59 AM
#24

Trist att jag missade den, men som isa säger, kanske visas den igen.

Kunskapskanalen visar ju ofta om sina program, även om de inte går i repris de närmaste dagarna!

Hoppas det i alla fall!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Upp till toppen
Annons: