Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 18387 ggr
Mysan59
2009-05-19 02:35

Extremt svårt att vakna

Jag måste alltid läsa tills jag är så trött att jag nästan tappar boken, då först kan jag sova.

Men det är egentligen inget problem, utan mitt problem är istället att jag har så extremt svårt att vakna.

Det spelar ingen roll när jag lägger mig, hur länge jag sover, eller vilken tid jag vaknar, känner mig aldrig utvilad!

Det är en mardröm, men har alltid varit likadant.

Därför är det mitt största problem när jag jobbar. Fast just nu har jag sjukersättning.

VAD beror detta på egentligen? Jag har inte fått några svar när jag tagit upp detta med läkare, då jag varit där med andra besvär och tagit upp detta.

Och ingen verkar fatta. Dom flesta säger bara att jag ska lägga mig tidigare…

Är nu 49 år och jag kämpat med detta hela livet. Visst har jag försökt att lägga mig tidigare, men vad hjälper det när jag bara läser längre då för att bli trött.

Och detta gäller alltså ÄVEN när jag har haft jobb och gått upp tidigt (fått hjälp av andra att vakna oftast), kommer ändå inte i säng speciellt tidigt.

Fast när jag jobbar går jag ju i säng vid 23-tiden.

Finns det NÅN som känner igen detta? Förutom tonåringar som det är ganska normalt för. Flört

Annons:
David
2009-05-19 03:12
#1

Jag känner absolut igen vad du skriver. Spelar ingen roll hur mycket jag sover så känner jag mig aldrig riktigt fullt utvilad.

När jag tog upp det här med min läkare så skickade de mig rätt snabbt på sömnutredning, för att se om jag har andningsuppehåll (då går hjärnan aldrig ner i den riktiga djupsömnen).

Snakar du, gnisslar tänder kan det vara tecken på andningsuppehåll. Kan vara värt att utreda? Är rätt snabbutrett, en natt som du sover med diverse "utrustning" på dig som registrerar andningen.

(jag hade inga andningsuppehåll, så varför jag aldrig känner mig utvilad ska väl fortsätta utredas)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Aviendha
2009-05-19 10:20
#2

#0 Sedan jag började få dragen åt GAD så känner jag mig aldrig heller utvilad när jag vaknar, men förhoppningsvis kan jag komma ifrån det med behandling på sikt.

Jag tycker du ska propsa på en utredning, detta med sömnen påverkar en så abnormt mycket! Håller alla tummar för din skull!

#1 Mig veteligen har jag inga andningsuppehåll (bara ruskigt låg puls) under sömn. Men jag gnisslar tänder så det står härliga till, vilket jag inte själv var medveten om att jag gjorde förän jag skaffade sovpartners ;) Har nu en bettskena, eller ja, måste få en ny, bet av den senaste *suck* men de har hjälpt mig att sova lite bättre faktiskt.

Kanske kan vara ett allmänt tips? Mamma märkte själv av sitt gnisslande, men hon är mer avslappnad i käkarna nu och har därför inte huvudvärk när hon vaknar längre tack vare hederlig bettskena =)

David
2009-05-19 10:27
#3

#. Jepp! Många som har andningsuppehåll får bettskena som "bot", tror min tandläkare frågat mig om jag också gnisslar tänder, men när hon läste att jag hade gjort en utredning för sömnapné så skulle det tydligen märkts på utslaget där… Fråga mig inte hur.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Mysan59
2009-05-19 14:17
#4

OK, tack för era svar!

Jag har själv varit inne på om det kan vara sömnapné. Jag snarkar och har även gnisslat tänder rejält förut, nu vet jag inte om jag gör det, eftersom jag sover själv numera.

Då ska jag nog försöka få till en utredning om detta, för det är verkligen superjobbigt.

Vilken tid man  än stiger upp, så tar det ett par timmar innan man är riktigt vaken.

Tack igen. Glad

Hawknestgrove
2009-05-19 14:19
#5

låter som om du har fått dina farhågor bekräftade. Ta en koll!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

David
2009-05-19 14:27
#6

De två "botemedel" som sömnapné som jag fick presenterat för mig var antingen andningsmask eller just bettskena, så det är däför jag kopplar ihop det med att gnissla tänder kan ha med dålig djupsömn att göra.

Normala väntetiden för en utredning kan vara uppåt ett år, men får du remiss från "rätt" läkare som påtalar hur allvarliga problem du får av det så brukar det gå fortare.

Hoppas du får en utredning så att du sover bättre, och vaknar mer utvilad.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
HannaM
2009-05-19 15:00
#7

Jag är aldrig utvilad, har inte minne av en enda gång jag varit pigg senaste åren och jag vet att jag sa det för två år sen ockås och även två år innan det… Nu vet jag att mitt blodvärde är katastrofdåligt men det har inte varit det tidigare, då har jag varit trött tillsynes utan orsak och ingen orkar ta reda på varför.

Mysan59
2009-05-19 16:13
#8

Nej, fast man tar upp det, så är det ingen som har tagit det på allvar. Men det är likadant med värken i kroppen, som jag haft i över 20 år, ingen vet vad det beror på, man får lära sig att leva med det och det har jag ju gjort nu också, även om jag vägrade acceptera det då.

Jag har egentligen inga problem med sömnen, jag sover som en stock! Men när jag ska vakna så känns det som jag är medvetslös. Det är sååå jobbigt att vakna!

HannaM
2009-05-19 16:20
#9

För min del har dom skyllt på depression… för att fem minuter senare säga att jag inte är deprimerad. Hur ska dom ha det? Trött är jag i alla fall.

Mysan59
2009-05-19 16:55
#10

Fast jag är inte deprimerad. Tror jag inte iaf, har aldrig varit det… Mer än sånt där allmänt depp som alla har till och från.

Visst är det jobbigt när dom inte vet hur dom ska ha det… Rynkar på näsan

David
2009-05-19 17:24
#11

Jag hade verkligen turen att ha en läkare tidigare som började fundera i andra banor än att det var allt annat som påverkade att jag aldrig var riktigt utvilad, även om jag sovit en hel natt.

Så då blev det den här undersökningen. Sedan att den inte gav något är ingens fel, men jag fick chansen. Tydligen är det sömnapné i 90% av fallen som de utreder. Och då blir djupsömnen direkt mycket bättre med de hjälpmedel som finns.

Vi andra 10% får vänta på bättre tider, eller leta vidare… Rynkar på näsan

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Mysan59
2009-05-19 17:46
#12

#11 Åh vad tråkigt att du tillhörde dom 10% David!

Ja, jag vet ju i och för sig inte än vad som är "felet" med mig, men helt klart är det mycket bättre att få nån slags "diagnos" än inte veta alls vad som är på tok.

Hoppas dom hittar vad det är för fel på er andra 10%:are.

Kram

isa
2009-05-20 14:02
#13

Jag är sällan utvilad hur mycket jag än sover. Men jag vet vad det beror på . Det blev så efter jag fick min sjukdom med kronisk värk. Jag är glad för alla de åren innan som jag var frisk. Jag minns hur härlig känslan var att vakna upp helt utvilad och pigg som en mört. Det är blott ett minne idag - men ett gott minne.

Såg att du också lever med värk. För att jag ska vakna till snabbare, börjar jag alltid dagen med en dusch, sedan frukost, sen går jag alltid ut, frisk luft gör att jag vaknar till lite bättre. För mig är det bra att ha ett arbete att åka till också, då måste jag vakna till, fast det tar hela förmiddagen. Alla vet det också på jobbet, att det är ingen ide´att prata med mig förrän jag ätit frukost. De som gör det i alla fall får skylla sig själva………….. ( har jättedåligt morgonhumör )

Bra att du ska kolla om du har såndär sömnapne´, annars så tror jag nog värken spelar en stor roll i sammanhanget.

mvh isa

Annons:
ANNIA
2009-05-20 15:25
#14

Finns nog många orsaker till att man inte vaknar utvilad. En sak som man kan be läkarna kolla upp är alla hormonnivåer.

Nu vet jag inte hur många dom verkligen kan kolla upp, men dom flesta borde dom kunna kolla.

För min del som kommit i klimakteriet så ställer det till med sömnproblem. Var till för nåt år sen en rejält nattmänniska, i säng vid 5-7 på morron och uppe sen eftermidda. För nåt år sen ställde kroppen om sig till dag, ja eller nästan, isäng tidigare och upp nån gång på förmiddan.

I vintras ställde den om sig igen till natt och för nån månad sen så börja den återigen ställa om sig till dag.

Sover dessutom sämre. En del att jag sover dåligt beror också på värken jag har, men den har inte blivit sämre så att jag sover sämre nu beror troligen på att hormonerna inte ligger på rätt nivå.

Så be att få kolla dom olika hormonerna för det finns ganska många i kroppen och dom samspelar ju. Och att kolla hormornerna gäller både för män och kvinnor för hormorner har vi alla.

Mysan59
2009-05-20 17:42
#15

Fast detta verkar inte ha kommit med värken, för jag har ALLTID varit så här. Så långt tillbaka jag kan minnas.

Svårt att somna och sen nästan helt medvetslös när jag ska försöka vakna.

Jag äter frukost och sen måste jag gå ut eftersom jag har hundar, så det är bra med dom, för annars vete sjutton om jag ens hade gått upp ur sängen eller kommit ut över huvud taget.

ANNIA
2009-05-20 18:17
#16

Mysan vet inte om du svara mig eller inte. Som jag sa när det gäller mig så har jag också fått sämre sömn och att det inte beror på den värk jag har utan att det kommit med hormonförändringen jag numera genomgår.

Och har du alltid haft det så kanske det är värt att kolla dina hormonvärden för nån av alla dom (vi alla har) kan ju ligga på fel nivå.

Mysan59
2009-05-20 18:36
#17

#16 OK, jag har lite bråttom när jag läser ibland, kan bli så då, har näbligen ADHD också…Flört

Men nu kom jag på! Kan det ha med det att göra? Det kanske jag ska kolla upp…

Eller hormonvärdena… Tack ANNIA! Glad

ANNIA
2009-05-20 18:42
#18

Man behöver inte ha en bokstavsdiagnos för att läsa slarvigt. Jag har ingen (även om mycket av det som skrivs inne på bokstav verka stämma på mig) men slarvläser ofta själv. Glad

När det gäller sömnen och vad som stör så får man ju testa många saker och utesluta undan för undan och vad jag vet så kan dom läsa av dom flesta hormonerna via blodprov (i rör) så ganska enkelt att utesluta i alla fall i väntan på att få reda på varför du inte vaknar utvilad.

Mysan59
2009-05-20 19:03
#19

Mmmm ska nog försöka kontakta läkaren, brukar jämt dra ut på såna samtal…

Men ska ta mig i kragen och ringa… och då ska jag också ta upp detta med hormonerna…

Det är inte lätt detta med sånt man inte kan se, som värk, sömn m.m.

ANNIA
2009-05-20 19:15
#20

Nej man ska helst ha ett brutet ben eller nåt sånt, för det är enklare att veta hur det ska fixas. Skrattande

Annons:
Mysan59
2009-05-20 19:22
#21

Javisst är det så. Men jag har aldrig brutit nåt i hela mitt liv, peppar peppar.

Bara en massa konstigheter…

ANNIA
2009-05-20 19:44
#22

Mysan jag har heller aldrig brutit nåt.

Sen jag fick arbetsskador (värken) med medföljande ömhet så får man leta till f*n kommer och avlöser en Oskyldig för att hitta vad som är egentliga felet. För hela "signalsystemet" pajat.

Mysan59
2009-05-20 20:35
#23

Sen jag var ca 25 år fick jag höra att jag fick lära mig att leva med detta. Nu när jag närmar mig 50 så säger dom att det är artros.

Jag frågade om artrosen funnits där sen 25 årsålderna, men nej, det var nåt annat. Hmmm

Skulle kolla om jag har fibro, men nej det har du inte, var svaret, för du har skador (förslitningar) men sa jag, det som gör ont där och där då?

Ja men där kanske du har fibro. Ehhh?

Vad har du för nåt då? Jag förstod inte det du skrev…

ANNIA
2009-05-20 21:31
#24

Mitt var/är ungefär lika obestämbart som dig. Jag har två arbetsskador. Ena är vibrationsskador i benen, svårt att beskriva kort, men har ständig värk och mer när det är för varmt eller kallt eftersom blodådror och nerverna är skadade och dem påverkas ju av värme/kyla.

Andra är en förslitningsskada (säger dom) i axeln. Men det är en muskel eller sena (dom vet inte vilket) som går i nån sorts hålighet som brukar svullna upp. Ger också värk.

Sen har dom två i sin tur gett mig nåt tredje. En ömhet i hela kroppen som kommer av att varenda nervände i hela kroppen blivit  irriterade på grund av värken. Jag brukar likna det vid blåmärke, för det är nåt som dom flesta förstår hur dom funkar.
Nåt som finns där hela tiden men känns bara när man kommer åt det. Och det är tack vare att varje nervände är irriterade som jag emellanåt har svårt att veta vart problemet sitter för nerverna skickar helt fel signaler till hjärnan.

Ett litet överdrivet exempel. Om jag får ont i höften så är det inte säkert där det sitter utan kanske slagit i lilltån.

Ömheten ville dom först få till fibromyalgi men det stämde inte in på dom kritierierna som finns för det, så dom vet väl inte riktigt vad jag har i det fallet heller.

Så det där med att leta efter nålen i höstacken är jag van vid. Har snurrat några varv i sjukvården med undersökningar. Bara att utesluta en sak efter en annan tills man hittar vad som är problemet.

Tyvärr så är det ofta så att läkare är inte så villiga att leta utan vill gärna komma undan så lindrigt som möjligt och sätta en diagnos som passar in deras mallar och det så snabbt som möjligt.

I huvudet låter förklaringen jättebra men jag är så kass på att få ner det ordentligt så här på en skärm.

Mysan59
2009-05-20 21:39
#25

OK, det låter jobbigt. Som ett blåmärke… hmmmm… Så kan jag få ibland mest på benen… och i huvudet ibland.

Själv har jag förslitningar i axlarna, höger är opererad, men gör ont i alla fall, sen var det två saker till i axeln. Händer och fingrar gör ont, utan att jag vet vad det är, kanske artros. Men det är till och från, rätt som det är kan jag knappt röra ena pekfingret eller vänster tumme.

Jag har ont i fötterna, men inte i lederna, utan dom mjuka delarna, mest under fötter. Fötterna kan inte nudda nånting när jag ska sova.

Nacken, där det hela började, gör ont om man tar i kotorna, drar handen över dom eller hur jag ska förklara, samt nacken känns nästan jämt ansträng eller gör ont.

Höfterna gör ont, men det kommer förmodligen från ländryggen.

Ibland får jag ont (sällan) i ena sidan av ryggen, då kan jag nästan inte röra mig.

Armbågarna brukar jag få problem med, till och från.

Hehehe, låter som värsta 90-åringen och så ser jag ut också, när jag har suttit stilla ett tag och reser på mig. Glad

ANNIA
2009-05-20 21:51
#26

En del av det du skriver mysan låter för mig som om även dina nervändar är irriterade. För det är ju dom som skickar signalerna om att du har ont, tex i fötterna.

När det gäller ryggonda. Vilken sida sitter det på och vart. För man kan få rejält ont i ryggen om man har gallsten. Men det sitter ju då i höjd med levern. Det gör rejält ont. Bara haft en enda gång i mitt liv och vill inte ha det igen, kunde knappt andas.

Nacken, du har inte råkat ut för nån typ av whiplashskada när du var yngre. Behöver nödvändigtvis inte ha med bilkrock att göra. Utan bara ett sånt där riktigt snabbt knyck på nacken.
Och gå till tandläkaren och kolla ditt bett, för om man har bettfel så kan man få ordentliga spänningar i nacken, ja plus att man kan gnissla tänder men det kan tandis kolla.

90 åring, då är du "yngre" än jag då. Brukar jämföra mig med en 100 åring. Cool

Mysan59
2009-05-20 22:01
#27

Jo det där med nacken och whiplashskada har jag funderat på ibland.

Var med i en bilolycka nån gång i slutet av 70-talet, men då var vi tre bilar inblandade som åkte åt samma håll.

Men hur många gånger har man inte ramlat på vinterna och knyckt till rejält med huvudet?!

Det har jag sagt många gånger, att det måste ju vara lika illa nästan som i en bilkrock.

Det ryggonda sitter från skulderbladet och ner en bit, så det är inte gallan.

Ibland får jag bara "lite" ont i skulderbladen, då det känns som om nån drar i dom.

Jamen vad skönt då att jag var lite yngre än dig, då har jag iaf 10 år kvar till 100. th_laugh2

Tur att man är född som en glad skit, annars vete tusan hur man hade klarat detta. Think

Kram

Annons:
ANNIA
2009-05-20 22:08
#28

Whiplash brukar väl oftast komma när man blir påkörd bakifrån, ja när man åker bil alltså. Så där kanske du har din förklaring till nacken i alla fall.

Om du är vaken imorgon vid 9.45 och inte har nåt speciellt för dig. Kika på fråga doktorn då. SVT1 för där var en som fråga om ett finger som han inte kunde röra ibland. Han fick spola varmt vatten på det för att få det släppa. Om jag kommer ihåg rätt så var det nåt med senskida eller nåt. Kunde bli hjälpt av kortisonspruta då för det skulle vara nåt sorts smörjmedel.

Annars går det i repris även. 23/5 svt1, 24/5 svt 24. Men det går ju även att se på svt på deras play.

Håller med dig ditt sista du skriver. Även om humöret emellanåt åker berg och dalbana.

Nu ska jag in till tv:en ett tag. Hoppas du får en skön kväll.

Mysan59
2009-05-21 00:01
#29

Har varit i skogen med hundarna, så jag kom tillbaka nu.

OK, förmodligen är jag inte vaken då, kanske går upp vid den tiden om jag har tur, men kan inte titta på TV så tidigt (tidigt?) hehehe

Måste äta frukost, rasta hundarna och lite så, innan jag kan titta på TV…

Hoppas du får en skön fortsättning på kvällen som är kvar Flört

ANNIA
2009-05-21 00:22
#30

In en kortvända innan jag stänger "butiken" för idag.

Då kanske kika på programmet via deras play då kan du kika när du vill.

Hoppas länken fungerar till deras samhälle/fakta. Bara klicka på fråga doktorn så ska programmet starta. Programmet i sin helhet är på 45 min men nånstans under de första 20 min har jag för mig att just det med fingret var med.

Mysan59
2009-05-21 00:47
#31

OK, tack! Ska kolla detta…

Upp till toppen
Annons: