Annons:
Etikettbehandling
Läst 1788 ggr
David
2009-04-30 14:01

Medicinförändring?

Verkar vara väldigt många som sista tiden slutat med sin medicin, bytt medicin eller gjort andra medicinförändringar, framförallt när det gäller långtidsverkande mediciner.

Vore intressant att få veta lite hur det ser ut bland oss här.

Kommentera gärna ditt svar.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
2009-04-30 14:03
#1

Det enda jag har gjort är att höja dosen på Lamotrigin, annars har jag precis samma mediciner i samma styrkor som för ett halvår sedan, och långt innan dess också.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Emelie-E
2009-04-30 14:17
#2

Jag har samma medicin, enda skillnaden är att jag fick en annan sort på apoteket;S

Aviendha
2009-04-30 14:32
#3

Just börjat, annan sort än tidigare.

David
2009-04-30 14:42
#4

Emelie, visst är det skoj när apoteket byter ut medicinen. Är samma aktiva ämnen, men aj vilka namn de får. Min Xanor, som är 5 kronor dyrare än Alprazolam har gjort att jag knappt kan uttala vad jag ska ha för medicin.

Verkar som ALLA billigare läkemedel måste ha ett namn som inte går att uttala… Obestämd

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
2009-04-30 14:53
#5

Eller hur..jag har träffat flera läkare som haft svårt för att säga och att komma ihåg namnet, Lamotrigin och envisats med att efter att ha stakat sig några gånger lite generat sagt, jaja.. Lamectal menar du! Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

flikkan77
2009-04-30 14:56
#6

Jag slutatde självmant och sen med läkarens hjälp. Hon behövde bara fundera lite på saken först. Glad

"You just have to belive…"

Annons:
EvelynKatt
2009-04-30 17:13
#7

Ah, nu håller jag på att trappa ned litium, men i somras slutade jag med både efexor och abilify, och oxascand, samt drog ned på både sonata och nitrazemap/apodorm.

Emelie-E
2009-04-30 18:18
#8

#4 Ja, väldigt skoj. Den jag fick istället var ungefär hundra kr dyrare och det var jag INTE beredd på. Tycker det är helt fel att dem får byta bara sådär.

David
2009-04-30 18:51
#9

#8 Va, böt dom mot en DYRARE?? Det ska du ju inte behöva betala för. Annars brukar de vara tvärt om, att apoteket byter mot en billigare.

Varför fick du en dyrare? Hade de inte din medicin hemma? (då brukar de sälja den till samma pris som den som står på receptet)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

EvelynKatt
2009-04-30 20:01
#10

#8 Jag hoppas verkligen att de förde in det dyrare beloppet på högkostnadsskyddet, för det är inte meningen att man ska betala det högre beloppet bara för att de inte har rätt sort hemma. Men det är apoteket i ett nötskal. Enda gången de inte får byta till generika är om läkaren fyllt i det, men jag tror att man inte ska behöva betala "extra" för det.

Emelie-E
2009-04-30 22:21
#11

#9 Jag vet inte varför jag fick en annan sort. De sa inget om det. Och jag hade ingen aning om att man inte ska behöva betala för hela priset om det inte är den medicin som man fick första gången.
Ska snart hämta nytt igen, så får se vad jag får då.

#10 Ja, jag har då ingen aning. Visste inte om detta över huvud taget.

Rocktjejen
2009-05-01 11:03
#12

Jag äter klomipramin/anafranil igen sen ett uppehåll förra våren då jag provade Efexor depot som ej funkade..tar mina xanor också sen 18 år tillbaka + den nya medicinen lamotrigin.

David
2009-05-01 14:58
#13

#12. "Kul" med en till Xanor-ätare. Tar du de "vanliga" eller Depot? De pratas om att jag ska ta Xanor Depot i fortsättningen, eftersom jag ändå äter de regelbundet, för att få en jämnade fördelning under dagen.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Upp till toppen
Annons: