Annons:
Etikettkronisk-smärta-påverkan
Läst 4858 ggr
quinn
2009-05-29 02:41

f-kassan måste älska mig

kan inte påstå att jag vet hur det är att inte ha ont! Jag blir snart 42 år och har haft ont någonstans så länge jag minns. Huvudvärk, följt av ryggbesvär o knäsmärtor osv.

Jag förväntar mig inte längre att bli smärtfri- har ingen som helst tilltro till sjukvården för detta.  För ngr år sedan genomgick jag en en artroskopi i mitt vä knä, menisk-skada. Jag blev aldrig bra, snarare sämre. när smärtorna var som värst skrek jag i sorg o ilska.

Min läkare skrev ut antidepr… diclofenac o alvedon o likn fungerade inte mot mina smärtor. men arg o ledsen fick jag inte heller vara. Efter MR gjorts och det konstaterats att jag ff hade menisk-skada samt knäförslitn ville kirurgkonsulten att jag skulle vara sjukskriven ett halvår till att börja med. Äta mer diclofenac som inte hjälpte. Göra sjukgymnastik för fjärde ggn till de antagligen skickade tillbaka mig igen för att det var omöjligt  osv.

Var jag den första som sagt Nej till att bli sjukskriven, få värktabletter o remiss till sjukgymn? på läkarens min att döma-JA! Varför när jag vet att det inte hjälper?

Jag kommer att jobba tills mina knän ger upp, har troligen samma diagnos i hö knä som vä enl. läk. De vägrar ingrepp för minisken och jag är för ung för att ha förslitn.

Jag har på jobbet sagt att jag ska gå tills jag kryper ut. Mer kan jag inte göra- för sjukvården kan inget göra och som sagt - Försäkringskassan måste älska mig för att jag jobbar på och duktigt tar mina antideprissiva tabletter o dövar mitt inre från att braka hän. Emellanåt får jag även sömntabletter så att jag kan sova. 

vi har det bra smärtan o jag doc! inte det minsta arg

Annons:
Chestnut
2009-05-29 17:06
#1

Knävärk är jobbigt!

Jag är själv mitt inne i vårdcykeln pga knästrul och allmänläkare, sjukgymnaster och liknande har gett upp. Ortopederna tror att jag bara är deprimerad så är det bra med det. Diklofenak tål intye magen och sjukgymnastik gör det värre. Så ja, då proppar vi en femton årig tjej full med kodein och paracetamol (kodein är narkotikaklassat) och låterb det vara så. Vad gör det att hon inte kommer upp ur sängen för egen maskin, har 42 % frånvaro i skolan? Hon är ju inte bnehandlingsvillig eftersom hon vägrar diklofenak och sjukgymnastik trots att hon försökt i ett år med det tidigare…
Sömn en hel natt? Det var några månader sedan. Men det nämner jag inte för läkarna - vägrar sömntabletter. Det är illa nog redan.

Hjärnan vill men kroppen orkar inte! Hjärnan vill att jag ska vara toppelev i allt, hjärnan vill ut med kompisar, hjärnan vill upp på hästryggen men kroppen har slutat att lyssna.

Med vänliga hälsningar
Chess

isa
2009-05-29 18:12
#2

Ja hörni, vad kan jag säga, Jag kan bara säga ironiskt: "välkommen i klubben"! Förlåt, om jag skämtar, men vad ska man säga. Jag kommer inte heller upp ur sängen , för egen maskin alla dagar. Försäkringskassan tycker också att jag ska jobba, fullproppad med morfinpreparat som hjälper lite mot mina smärtor. De ser helst också att jag äter antideppressiva, men det vill jag inte. Allt för att man ska arbeta, fast man egentligen inte klarar av det. Jag får vara glad att FK i alla fall har beviljat mig , "särskilt högriskskydd" som gör att jag "slipper" karensdagen när jag är sjuk,eftersom jag måste stanna hemma mycket oftare än 10 ggr/per år. Man får vara glad för det lilla…………………….

Jag tycker ni är duktiga som kämpar på! Tyvärr så har jag inga råd just nu, förutom de "vanliga" råden, KBT, psykolog-hjälp med samtalsterapi, promenader, god sömn-om det går!, noga med maten och bra kost, värktabletter ska man ta när de mest behövs som mest.Vilket är nästan hela tiden i alla fall……………..

 Tyvärr så får man lära sig leva med ständig smärta, för annars funkar inte ens de starkaste värtabletterna till slut. Och framför allt - det viktigaste för själen är att göra sådant som man blir glad av! Det ska man ( så mycket man har möjlighet till, ) prioritera för det är viktigt. Men jag vet, det är svårt när man jobbar heltid, vilket jag gör. Då går all min energi och kraft till att orka jobba hela veckan.

Sen finns det liksom ingen kraft kvar på kvällarna att göra det jag tycker om. Hemmet ska ju skötas också, med städning,tvättning och matlagning. Men på helgerna försöker jag bara göra det som jag tycker om - att fågelskåda och vara ute i naturen, om min kropp vill och orkar…………..vill säga……………….

Det är skönt att veta att man inte är ensam i alla fall.

Dumma Försäkringskassan!

mvh isa

Hawknestgrove
2009-05-29 19:33
#3

ja min granne fick diagnosen fibromyalgi och nu vägrar de förtidspensionera henne. de undrade på fullaste allvar om hon inte kunde hitta ett jobb, där hon kunde gå och lägga sig emellanåt…

Mig veterligt, så är det ju bara prostituerade som kan tjäna pengar på att ligga i en säng…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

isa
2009-05-29 20:54
#4

#3 Men hallå?? Ja , de är bara "för mycket " på FK. Hi hi hi, så sant som du skriver, att det är väl bara prostituerade som kan tjäna pengar på att ligga i en säng! hi hi hi.

Aviendha som är med på denna sajt har hittat på ett jättebra namn på Försäkringskassan. Hon kallar dem Förnedringskassan! Det är klockrent!

quinn
2009-05-30 16:13
#5

#1 mina rygg/ knä problem började i din ålder. Läkarna sa att det skulle "växa" bort.  Än har inget "vuxit" bort.

Jag har en son som oxå haft knäproblem sen fjärde/femte klass. Har påpekat mina bekymmer när vi varit hos läkare (samt att oxå min far har knäproblem) men de säger även till sonen att det ska växa bort. Han är drygt 18 idag och har en missad karriär som målvakt i fotboll. Han var i åk 6 uttagen att specialtränas som målvakt men fick tacka nej pga knäna och gå över till en mindre klubb.

#3 menar du allvar med att de tyckte att hon skulle hitta ett jobb som tillät henne gå o lägga sig emellanåt?

ja, ditt svar var väldigt bra men att det skulle vara det enda stämmer inte, Jag  började jobba natt för 1 år sen och får väldigt mkt vila många nätter. problemet på det är bara att jag stelnar till o har svårt att komma igång när jag ska svara på ett larm. Jag föredrar då att röra på mig.

men som sagt det får ju de prostituerade oxå göra fast de samtidigt kan ligga ner.  liksom "tack för motionen" hihi

än är jag glad att jag kan skratta häcken av mig emellanåt. men inte är det för att jag har ont inte o inte för att jag inväntar dagen jag kanske inte ens är 50 o inte kan gå.

Chestnut
2009-05-31 10:02
#6

#5 Att det ska växa bort sa dem till mig med i början. Men nu tror inte ens läkarna att det kommer att "växa bort". Har gått för långt nu, men samtidigt säger de att det finns inget de kan göra - jag är ju inte behandlingsvillig.

F-kassan verkar mindre roliga att ha och göra med..

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Hawknestgrove
2009-05-31 21:24
#7

#5 Quinn, jepp på fullaste allvar…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

quinn
2009-06-22 22:47
#8

jaha! då är väl prostition det enda man kan tänka sig samtidigt som man får motion på köpet.

Har idag varit hos en kiropraktor eftersom min läkare verkar gett upp hoppet om mig. värktabletterna jag fått hjälpte ju inte och jag har tendens att reagera med svullna läppar på en del så det är inte att prova hela marknaden.

starkare än alvedon+diklofenak+tiparol "finns inte" enligt läkaren. Det måste vara kul att ljuga en usk rakt upp i ansiktet.

Nå, efter dagens besök hos kiropraktorn skådar jag lite ljus om än det kommer att kännas i plånboken. Han menar på att mina smärtor har att göra med ngt i huvudet.  Han frågade nämligen om jag inte slagit i huvudet nångång och jo, det har jag.

Han tryckte på ngr punkter som ingen nånsin tryckt på o det gjorde jätteont. han sa att man inte ska ha ont där.

nå, har jag lagt tusentals kronor både för diagnos i tyskland för hälsporre-99 o senare privat hjälp-00 så får jag väl bekosta det denna gång med.

Jag måhända jobba inom sjukvården-men jag tror inte på den!

Jag vill oxå ha ett liv utanför Fk´s gränser!!  haha!!

funkar inte det kanske jag oxå får testa ett liggande arbete..

kram/quinn

isa
2009-09-20 20:46
#9

#8 Quinn! hur har det gått för dig i kampen med din smärta?

kram isa

Aviendha
2009-09-20 21:11
#10

Liggande arbete kanske skulle vara något, jag orkar inte hålla mig vaken en hel dag så det kanske är lösningen! SkrattandeTungan ute

quinn
2009-09-24 12:25
#11

#9  jo,,, jag kan ju berätta att mitt liv tog en ny bana i somras… jag flyttade och bröt upp ett 20 årigt särboförhållande som borde varit slut för flera år sedan..

smärta sätter sig verkligen psykiskt…. jag har gått ner sammanlagt 20 kg i vikt.. rider 2ggr i veckan ungerfär och har börjat en buggkurs-- jättekul…. lite orolig över mina knän o så är jag men jag har så himla roligt..

Slutade ta värktabletter för ngn månad sen dagligen nu bara v.b.. har oxå lagt uppåtjacket på hyllan sen juli….  träffar ngn som lyft livet för mig ännu mer…… min omgivning har förståss märkt min förändring och jag trivs bra med alla positiva kommentarer..

var i gbg o fotade…  blev stylad och fotad som modellerna..försöker hitta guldkornen i livet…

visst har jag mina up an downs ibland när jag har ont nån dag men det är ju inte varje dag så det tar jag…. då är det bara att lyssna på gary mores gitarr solo  "she got the blues" mfl  o drömma sig bort så…kan man komma tillbaka nästa dag…  

erotiska noveller hör oxå till nåt jag börjat skriva….. nytt liv alltså…Glad

tack… för omtanken..    /quinn

Vadgorman
2010-08-05 11:20
#12

Själv har jag bara 5 diskbrock varav enbart ett är mycket kraftigt samt enbart 5 stenoser jämnt placerade både på höger och vänster sida men även ett centralt, allt i nacken och ledande kirurger avråder direkt från operation.

Tack vare en mycket snäll arbetsgivare så kan jag på nåder klara 75 % men det förutsätter att jag går hem och vilar efter ca 6 timmar (har en mycket bra heltidsanställning men den kan jag inte sköta fullt ut pga tilltagande värk på eftermiddagarna). Något som tydligt framgår av läkarens medicinska bedömning.

Svaret från FK i Nyköping är avslag då de bedömer att jag kan arbeta fulltid då jag kan göra det liggande. Idag blev det därför för första gången sedan 1981 kontakt med arbetsförmedlingen. Den på AF jag pratat med anser inte att det finns liggande arbeten på reguljära arbetsmarknaden.

Upp till toppen
Annons: