Annons:
Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 24937 ggr
kerstinjo
2009-05-15 00:58

Att baktala andra.

Internet och iFokus är fullt av människor som baktalar varandra. Utan att känna varandra, utan att veta vem människan är bakom en signatur, är vissa fulla av agg.

Förmodligen är det mest synd om den människan som baktalar andra, än den som drabbas av det.

vänta..

Vi kan förmoda att den människa som sätter i system att baktala andra inte mår speciellt bra. För det finns förvisso trevligare saker att ägna sig åt här i livet, trevliga saker som den som spyr galla missar.

Men var aldrig ohövlig tillbaka. Att ge en spydig kommentar som svar på tal är detsamma som att sänka sig till "baktalarens" nivå.

Tro det bästa om personen. Istället för att bara anta att den personen avsiktligt beter sig ohövligt eller taktlöst, är det bättre att utgå ifrån att han eller hon inte är medveten om att du tar illa upp av hans/hennes beteende. Eller att personen inte förstår bättre.

vänta..

Om någon till exempel skulle gå före dig i kön till bion är det bättre att säga något i stil med: "Ursäkta, var du medveten om att vi också stod i kön?"

Genom att utgå från den mer oskyldiga förklaringen undviker du att behöva anklaga någon och du kan börja samtalet i en positivare ton.

Skilj på avsikt och följder. Om någon säger någonting stötande till dig  bör du, innan du svarar, fundera över följande: "Vad kan få en hederlig, rationell person att säga någonting sådant?"

Gå sedan till personen och säg: "Jag är säker på att du menar väl, men jag är faktiskt inte så förtjust i att du kallar mig för 'gullet'."

Utgå från fakta. Om du hela tiden känner dig stött av en viss persons beteende är det lätt att du börjar känna dig som ett offer och övertygar dig själv om att den här översittaren är ute efter dig, vilket kan leda till en obehaglig konfrontation.

   vänta..

Innan du börjar dra slutsatser och konfronterar din plågoande genom att tala om precis vad du känner, bör du se till att hålla dig till fakta: "Du brukar ofta förringa mina idéer under diskussionerna. Idag sa du att min idé var idiotisk." Sedan kan du berätta vad du dragit för slutsats av detta och be den andra personen om ett svar.

Vill det sig riktigt illa så har den andra personen inget svar. Illa för honom/henne, inte dig.

 Kerstin 

 

Annons:
[aspie]
2009-05-15 09:14
#1

Bra inlägg och verkligen aktuellt när den bittra sanningen är att många går bakom ryggen på folk och snackar skit och sprider lögner här på iFokus olika sajter

Många borde även lära sig vad sann hövlighet är samt gå en kurs i vet och etikett.

Även det som görs i det fördolda är en hemsk handling. Vart tog de ärliga mäniskorna vägen.

Många säger sig vara ärliga och uppskatta ärlighet men brister själva i ärlighet så det stinker. Lite självranssakan kanske skulle behövas.

kerstinjo
2009-05-15 10:53
#2

Som Stridberg sa; Det är synd om människan.

Särskilt den människa/människor som finner ett nöje i att baktala andra. Fastän de inget vet. Oftast säger det mer om människan som baktalar än om den som blir baktalad. Och det är inget positivt.

 Kerstin 

 

[aspie]
2009-05-15 10:59
#3

Precis min tanke:

Oftast säger det mer om människan som baktalar än om den som blir baktalad. Och det är inget positivt.

Jag har med stor efarenhet lärt mig att man inte ska umgås med de som pratar för mycket om andra i negativ mening och samtidigt höjer sig själva. De luras om att vara din vän men hugger dig i ryggen när du gått genom att prata illa om dig till andra människor.

Illa, illa, illa är det Rynkar på näsan

kerstinjo
2009-05-15 11:09
#4

Tyvärr så finns det gott om negativa människor, men eftersom de inte tillför mig något positivt så väljer jag att ignorera dem.

 Kerstin 

 

[aspie]
2009-05-15 11:31
#5

Bra Kerstin, det är väl den bästa taktiken mot sådant Flört

kerstinjo
2009-05-15 11:59
#6

SkrattandeModell; "Syns inte, finns inte!!"

 Kerstin 

 

Annons:
[aspie]
2009-05-15 12:04
#7

HA ha ha, Är det därför jag är ensamvarg FörvånadTungan ute

Tavar
2009-05-15 12:06
#8

Det som funkar för mig är att bara säga till den som baktalar, Jag skiter i vad du säger eftersom du inte kan säga det när personen du talar om är här. Då brukar de sluta. Visst, de kommer börja prata om mig istället men hällre det eftersom att jag inte bryr mig än att de pratar om någon som faktiskt kan bli krossad av det Obestämd

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

kerstinjo
2009-05-15 12:12
#9

Ja, tyvärr så finns det svaga människor som far mycket illa av andra människors intolerans och bristande respekt för medmänniskan.

Det kan inte finnas så mycket intressant i deras liv när de väljer att fokusera negativt på människor, som de kanske inte ens känner.

Som; "Vet du? Jag hörde att……" Om det är sant eller inte är helt ointressant för den baktalande människan. Bara de får spy sin galla vidare.

Har de inget intresantare att göra?

 Kerstin 

 

Tavar
2009-05-15 12:16
#10

Vi får ta och rekomendera ett par spel till dom tycker jag ^^

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[aspie]
2009-05-15 12:23
#11

Nä, då baktalaren de bara den som uppfann spelet Tungan ute

isa
2009-05-17 00:56
#12

#8 jag håller med dig, och brukar också säga åt den som baktalar att inte säga detta till mig utan till den personen det berör istället. Att han/hon är inte här nu och kan inte försvara sig.

Sen kan jag säga så här också: Eftersom ni alltid pratar om folk som inte är här så undrar jag vad ni säger om mig när inte jag är här………. då blir de tysta och byter samtalsämne.De som jag sagt så till har aldrig mera snackat skit om någon annan till mig, så det är en effektiv sak att säga. Sen kan man ju bara tänka sig hur mycket de snackar om mig, men det struntar jag i.

De som snackar om andra pratar illa om alla, verkar det som . De pratar även illa om deras egna "kompisar".

ofta beror detta i grunden på att de är avundsjuka på den de snackar om.

#9 jag anser också att deras liv måste vara väldigt innehållslöst när de inte har något intressantare att göra.

David
2009-05-17 03:42
#13

#12. Brukar också tänka så, de som pratar illa och smutskastar folk till mig, gör det troligtvis om mig också när jag inte är med.

För mig är orsaken inte det viktigaste egentligen, när man gör något som medvetet skadar någon annan direkt, eller indirekt, så går man över en tröskel som borde vara så hög att man inte "ramlar över av misstag".

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
[aspie]
2009-05-17 10:53
#14

Här verkar vi vara eniga Skrattande

kerstinjo
2009-05-17 11:02
#15

#11 *asg*  Kan riktigt höra: Vilken jäkla idiot som gjorde de här reglerna!

 Kerstin 

 

[aspie]
2009-05-17 11:09
#16

#15 Precis, ha ha ha Skrattande

Tavar
2009-05-17 23:20
#17

Ingen i min skola orkar bakprata om mig längre ^^ De vet att jag kommer gå fram till dom och säga något i stil med "Hej, vad har du nu spridit för roliga rykten om mig?". Tydligen uppskattas inte gemensamt intresse i denna sysselsättning Tungan ute Men ska nog dit och fråga runt lite vad de har för gissningar till att jag inte varit i skolan på flera månader Flört

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[Komar]
2009-06-07 23:01
#18

Jag har läst böcker där det står bra saker om att skitsnacka !

(Kommer inte ihåg namnen på böckerna just nu men…)

Det stog tex i en bok att det är nog bra med skitsnack, eftersom det är ju tex ett sätt att lära känna varran på, -vad man gillar, vad man inte gillar. & att skitsnack är också ett sätt för dom i gruppen som snackar skit (genom att snacka skit om saker som andra gör) att få reda på vad som är dåligt och vad som är coolt att göra. & att det är ju också ett sätt att skapa gemenskap med varran. och vadå -det ska man ju lixom inte ta så personligt (..ifall någon snackar skit om dig) …för det är ju lix bara ett sätt å skapa gemenskap i en grupp o.s.v. ..säger hón som skrev boken

Jag håller inte med! jag gillar inte skitsnack!

#8 #12 det jag tycker man ska säga till dom som snackar skit, då tycker inte jag helst att man ska låta jävlig & fräck mot personerna & stämpla dom som skitsnackare …för det kan ju va så att det bara var ett tillfälligt/ovanligt misstag för någon/några av dom. Jag tror det bara gör saker & ting värre!? Jag försöker iallafall å tänka att det är nog ett tillfälligt/ovanligt felsteg…& här kommer jag å påminner dom om att lägga av å snacka skit. ..& ifall jag skulle råka göra sånt igen så hoppas jag att någon påminner mig om att: -nä nu snackar du ju skit, lägg av!   - ja, SÅ tänker jag iallafall att jag ska försöka göra!

Tavar
2009-06-09 19:47
#19

#18 Grejen är att det är ganska lätt att känna igen de som baktalar, då det är en sådan sak de drar upp så fort de inte kommer på något annat att prata om. Det verkar bli som en vana. Och som nästan alla ovanor märker man de inte själv förren man får dom påpekade för sig.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[Komar]
2009-06-11 22:04
#20

…Jag brukar också, när nåra snackar skit , börja prata bra om personen dom snackar om. Jag vill då iakllafall inte att dom ska undvika å snacka skit när jag äör med, jag vill va med där -så jag kan säga nåt om det. Vill hellre försöka få folk överallt att vilja inte snacka skit -istället för att dom håller sig undan från mig när dom gör det. När andra snackar skit om nån -så -vissa saker kan jag hålla med dom om, men sen vill jag också säga dom bra sakerna som jag tycker om personen, -jag är ärlig. Sen så vill jag försöka se till så dom inte snackar för länge (om jag kan) så då kan jag försöka byta ut sammtalsämnet.

Jag tycker skitsnack är då det är flera personer som snackar, & det är ett långt samtal, & negativt, & upphetsat (flyger ba´spott!). Jag gillar varken skitsnack éller mobbing, och jag tycker att dessa hör ihop litegrann. har kanske snackat skit (..så det blev skitigt) ..3 gånger i mitt liv (men vet ej riktigt!?) (& det var i det förflutna) & jag var inte så medveten om det (drogs med). Jag gillar motsatsen bättre: -att man är ärlig & rak mot personen det gäller på direkten - än att man pratar om nån som inte finns med å säga nåt som svar/förklaring.

Men jag måste erkänna att jag kan faktiskt ibland prata tvärt om en annan person med nån baki ryggen, men inte med flera personen, & gärna pratar jag faktiskt med någon som den personen känner väl, tex säga: "Jag tycker den personen verkar sur jämt",…så att "den omsnackade personen" åtminstone har nån annan som försvarar den

…blablabla hinner inte skriva mer nu..

Annons:
Fladdra
2009-06-12 08:50
#21

Nej, jag tycker det är ungefär lika synd om båda, både som som baktalar och den som blir baktalad.

Citronmeliss
2009-06-12 13:17
#22

Jag försöker vara diplomatisk och göra försök till enande, i den mån det går!

Visar på personernas goda sidor för varandra, i ett försök att skapa balans.

Vissa tillfällen väljer jag att avstå helt från inblandning. 

Men, ibland är jag inte "mer än människa" och "faller in" eller, snarare uttalar min egen ilska när personen i fråga verkligen lyckats trycka på rätt knapp, för att *reta upp mig*. 

Detta trots att jag vet mekanismerna bakom och borde veta bättre!Obestämd

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Raderad
2009-08-11 00:15
#25

Jag har inte funderat på detta, men så som jag kan minnas så har jag inte pratat skit om någon som inte förtjänar det, för det finns ju vissa som även #22 nämde har lyckats trycka på rätt knapp för att irritera mig, men annars så lyssnar jag bara, för jag deltar inte i skitsnac. Men detta är intressant att läsa, vad man kan göra bättre, som t.ex säga de positiva delarna hos personeni stället för de negativa, för jag är ingen som uppskattar skitsnack. Själv är jag mest ensamvarg så jag hör inte så mycket skitsnack heller för den delen…

Upp till toppen
Annons: