Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1960 ggr
David
2009-05-12 05:22

Befogat med tvångsåtgärder?

Tittade på SVT Play och debatten gällande hur vissa tjejer från hela landet remitterades till Rättspsykiatrin i Sundsvall.

Kan det vara befogat med en sådan åtgärd för att rädda liv när den vanliga psykiatrin inte räcker till?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
2009-05-12 05:32
#1

Som samhället och psykiatrin ser ut idag så blev mitt svar ja.

Valde det av flera orsaker, flera av dem som faktiskt kom upp i programmet också. Vanliga psykiatriska avdelningar saknar idag resurser. En eller två anställda på en natt ska ansvara för en hel avdelning, oftast "endast" skötarutbildning. En sjuksköterska (med medicinskt ansvar) får dela på flera avdelningar och en jourläkare som har ansvar för hela psykiatrin under natten, samtliga vårdavdelningar, akutmottagning, konsultationer m.fl.

Rättspsykiatrin har helt andra resurser och personaltäthet. Satt och läste lite om just det här, och som jag förstod det så är det "vanliga" att dessa tjejer vårdas på speciella avdelningar inom rättspsykiatrin, och inte i grannrummet med en person som dömts till LRV. De gånger de hamnar på samma avdelning är i akuta skeden, som om personen allvarligt skadat sig själv på avdelningen.

Det remitteras personer till Rättspsykiatrin i Sundsvall ifrån hela landet, alltså är det ingen större "risk" att personer som bor i Sundsvall hamnar på en rättspsykiatrisk avdelning istället för en vanlig psykiatrisk avdelning om inläggning är befogat.

Här uppe har vi också rättspsykiatriavdelning, den ligger till och med i samma hus som den övriga psykiatrin.

Det jag tycker är mer skrämmande är att personer som dömts till LRV (Lagen om Rättspsykiatrisk Vård) vårdas på vanliga psykiatriska vårdavdelningar med den lilla personalstyrka som finns där, än att personer med extremt svårt självskedebeteende vårdas på en rättspsykiatrisk avdelning.

Men det mest otimala vore naturligtvis att det fanns en nationell enhet för just dessa personer, när den lokala psykiatrins resurser inte räcker, dit läkarna kunde remittera patienterna utan att enheten låg inom rättspsykiatrins organisation.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
2009-05-12 05:41
#2

Rättspsykiatriska Regionkliniken Sundsvall.

Vårdavdelning 93
Vid intagning av nya patienter är avdelning 93:s intagsenhet patientens första kontakt med kliniken. Avdelning 93 är uppdelad i två enheter: En intagsenhet som består av 6 vårdplatser och 2 rum för särskild avskiljning samt en vårdenhet bestående av 8 vårdplatser.

Vårdavdelning 93C
Avdelningen är specialinriktad gentemot patienter med dubbeldiagnos där olika typer av missbruk/beroende har en framträdande roll. I den psykiatriska diagnosen handlar det ofta om svåra personlighetsstörningar och/eller psykotiska eller psykosnära tillstånd. Avdelningen inrymmer 8 vårdplatser.

Vårdavdelning 94
Avdelning 94 har en inriktning gentemot vårdkrävande patienter och är uppdelad på två enheter. Den ena enheten är skapad för patienter med särskilda restriktioner vad det gäller telefoni. På denna sida får inte patienterna själva ha mobiltelefon och ett flertal har också individuella restriktioner vad det gäller övrig telefoni. Antalet vårdplatser på denna sida är 6 st. Den andra enheten innehar 7 st vårdplatser. Arbetet på avd sker utifrån vårdlag.

Vårdavdelning 95
Avdelningens primära målgrupp är män som begått sexualbrott eller sexualrelaterade brott, men man tar även emot patienter med annan våldsproblematik. Här finns ett särskilt framtaget vårdprogam för sexualrelaterad brottslighet och arbetet med detta sker utifrån vårdlag. Avdelningen innehar 12 vårdplatser.

Vårdavdelning 96
Avdelning 96 är en allvårdsavdelning för både män och kvinnor uppdelad på två enheter, här finns sammanlagt 12 vårdplatser. Hälften av dessa är dock specifikt avsedd för kvinnor med självskadeproblematik där avdelningen har en mångårig erfarenhet och gedigen kompetens. På avdelningen vårdas även manliga patienter och den sidan har karaktären av en allmän rättspsykiatrisk vårdavdelning. Arbetet sker utifrån kontaktmannaskap.

Vårdavdelning 97A
Avdelning 97a har 14 vårdplatser, 6 av dessa är ämnade för kvinnliga patienter, där avdelningen framgångsrikt har profilerat sig mot kvinnor med självskadeproblematik. Arbetet sker utifrån kontaktmannaskap där varje patient har två kontaktmän. Förutom det dagliga vårdarbetet i form av kognitiva samtal och socialträning finns här tillgång till taktil massage, bubbelbadkar och musikterapi.

Vårdavdelning 97B
Avdelning 97B har 15 vårdplatser och samtliga patienter är män. Avdelningens profil är av allvårdskaraktär med en patientgrupp som inte har så stor utåtagerande problematik, detta innebär att patienterna har en hel del friförmåner vilket ger möjligheter till ett arbetssätt med mycket aktiviteteter utanför avdelningen.

Vårdavdelning 98
Avdelning 98 har 14 vårdplatser varav sex platser är vikta åt kvinnliga patienter. De sex platserna som är vikta till kvinnliga patienter är riktade främst mot de med självskadeproblematik.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
2009-05-12 05:54
#3

Var tvungen att titta lite närmare på det. Tycker att debatten var en aningen snedvriden, som det ofta blir i massmediala sammanhang.

På den rättspsykiatriska kliniken i Sundsvall finns 8 vårdavdelningar. (måste vara en väldigt stor klinik, här har vi en vårdavdelning för LRV-patienter och 4 för allmän psykiatrisk slutenvård, trots att det är ett universitetssjukhus).

Den enda gång man som patient i Sundsvall kan träffa på en blandad kompott är på avdelning 93, som verkar fungera som den intagningsenhet, och även den enhet som verkar ha allra högst personaltäthet, troligtvis den som det syftaste på i debatten.

De våldtäktsmän som ofta lyftes fram vårdas på en helt egen enhet, avdelning 95. Som det framkommer så vårdas ingen tjej med självskadebeteende på den avdelningen.

Den avdelning man kan ifrågasätta är avdelning 96, som är en allvårdsavdelning.

18 platser verkar vara vikta åt kvinnliga patienter med självskadeproblematik, personer så då inte vårdas enligt LRV utan troligtvis samtliga enligt LPT.

Totalt verkar det finnas 96 platser på kliniken.

Det mest optimala hade kanske varit att sätta samman dessa 18 platser på en och samma avdelning, även om jag rent personligt tror att det skulle vara mer förödande än hur det ser ut i dagsläget.

Att lägga 18 personer med allvarlig självskadeproblematik på samma avdelning skulle garanterat trigga i gång varandra. Jag tycker därför att det finns befogade skäl att dela upp patientgruppen på flera avdelningar som det är idag.

Men viktigt att ha i bakhuvudet, de sätts inte på avdelningar tillsammans med varken personer som under allvarlig psykos begått brott eller våldtäktsmän, som programmet gärna ville framställa det som.

De flesta allvarligt psykiskt sjuka mördare eller grova brottslingar bedöms ha begått sitt brott under allvarlig psykos, och vårdas därför på den avdelningen.

Både LRV och LPT är tvångsåtgärder, där personen är frihetsberövad, men bara för det ska det naturligtvis inte blandas hej vilt mellan de som begått grova brott under inverkan av sin sjukdom, och dem som skadar sig själv under inverkan av sin sjukdom.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

flikkan77
2009-05-12 10:42
#4

Jag röstade på tveksam efter som jag inte riktigt följt med i debatten. Har mest läst om det på expressen och aftonbladet och där kan det ju vara aningens vinklat åt vilket håll som helst…

Men jag tror nog jag skulle ändar mig till ett ja, nu när jag läst Davids inlägg. Vet ju dessutom själv hur enkelt det är att skada sig på en vanlig psykavdelning. Det var när jag låg inne som jag fick de flesta av ärren jag har, de hade bara inte tillräckligt med personal för att ha extra vak på mig.

"You just have to belive…"

HannaM
2009-05-12 14:53
#5

Tja, tvångsåtgärder måset nog tas till ibland men jag önskar att möjligheten till den personaltäthet och den typ av vård som krävs ska kunan finnas på ett ställe skiljt från dömda fångar. Oavsett om man inte går hand i hand med dom så skulle jag uppfatta det som läskigt.

EvelynKatt
2009-05-12 15:11
#6

Tvångsvård är befogat till och från. Att man måste ta till åtgärder där man skickar tjejer till rättspsyk för att det inte finns någon annanstans att ta vägen är bara tragiskt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: