Annons:
Etikettneuropsykiatri
Läst 4706 ggr
David
5/18/09, 7:11 PM

Aspie-kriterierna

A. En kvalitativ fördel vid social interaktion, vilket visar sig på de flesta av följande sätt:
  1. Vänskapsrelationer karakteriseras av total lojalitet samt oklanderlig pålitlighet
  2. Frånvaro av sexism, "ålders-ism", fördomar mot främmande kulturer; förmåga att uppfatta människor "så som de faktiskt är"
  3. Står för sina åsikter oberoende av socialt sammanhang eller av vad andra tycker
  4. Förmåga att hålla fast vid egna teorier eller perspektiv trots att fakta talar emot
  5. Söker åhörare eller vänner som förmår:
    - vara entusiastiska för specialintressen och unika ämnen;
    - ta detaljer i beaktande;
    - ta sig tid med att diskutera ämnen som de flesta inte skulle orka intressera sig för
  6. Lyssnar utan att hela tiden kritisera eller ta saker för givet
  7. I första hand intresserad av det som verkligen tillför samtalet något; föredrar att undvika "ritualistiskt småprat", triviala kommentarer och ytlig samtal
  8. Söker uppriktiga, positiva och genuina vänner med ett förutsättningslöst sinne för humor
B. Talar "Aspergeriska" flytande, ett socialt språk som karaktäriseras av minst tre av följande uttryck:
  1. Inriktning på att söka sanningen
  2. Samtal utan dolda budskap
  3. Ett väl utvecklat ordförråd samt intresse för ord
  4. Fascination för språklig humor, som ordlekar
  5. Avancerat bruk visuella metaforer
C. Kognitiva färdigheter som karaktäriseras av åtminstone fyra av följande uttryck:
  1. Stark förkärlek för detaljer framför helhet
  2. Originellt, ofta personligt perspektiv vid problemlösning
  3. Sällsynt bra minne och/eller förmåga att minnas detaljer som andra oftast glömmer bort eller förbiser: exempelvis, namn, datum, scheman och rutiner
  4. Extrem idoghet när det gäller att samla och katalogisera information om ämnesområden som intresserar personen i fråga
  5. Står helt fast vid sina åsikter och tankar
  6. Som ett "levande lexikon" när det gäller kunskaper inom ett eller flera områden
  7. Kunskap om rutiner samt en absolut önskan att upprätthålla regler, ordning och noggrannhet
  8. Tydlighet gällande egna värderingar/beslut, vilka ej påverkas av politiska eller ekonomiska faktorer
D. Övriga möjliga drag:
  1. En mycket utvecklad känslighet för specifika sensoriska upplevelser och stimuli, exempelvis: hörsel, beröring, synintryck och/eller lukt
  2. Styrka i individuella idrottsgrenar och spel, särskilt de som kräver uthållighet och visuell precision, exempelvis rodd, simning, bowling och schack
  3. "Socialt obesjungen hjälte" med tillitsfull optimism som utmärkande egenskap: faller ofta offer för andras sociala brister, men är ändå orubblig i sin tro att det går att finna en verklig vän
  4. Ökad sannolikhet, jämfört med den övriga befolkningen, att påbörja universitetsstudier
  5. Tar ofta hand om de som faller utanför ramen för typisk utveckling

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
[aspie]
5/18/09, 9:31 PM
#1

Inga dåliga egenskaper tycker jag. Tänk om fler kunde vara så Flört

flikkan77
5/18/09, 10:48 PM
#2

Min man är sån, och jag bara älskar honom ur mycket som helst!

(Fast hans ordningssinne kan gå mig på nerverna ibland… fast det gör mitt obefintliga ordningssinne på honom så det jämnar ut sig. Han börjar dessutom vänja sig vid att jag inte klarar av för mycket ordning. Oskyldig)

"You just have to belive…"

[aspie]
5/18/09, 10:52 PM
#3

He he, ja det är inte alltid så lätt när man är så olika. Men kärleken övervinner allt! Flört

flikkan77
5/18/09, 10:59 PM
#4

Ofta kan vi se en humor i det hela i alla fall och nu har vi bott ihop i 4 år och är fortfarande lika kära! Sen är det skönt att ha någon som förstår hur ångest kan kännas och andra sådana "sjukdomskänslor" som är svåra att förklara. Även om vi känner dem olika så vi ett hum om hur det är ändå.

Sen är det ju extra underbart att kunna vara tillsammans 24 timmar om dygnet!

"You just have to belive…"

[aspie]
5/18/09, 11:07 PM
#5

Ja, det är gott att du har en så fin man flikkan. Var rädda om varandra för det är inte alla förunnat.

Är så glad för din/er skull så jag sitter och ler mot bildskärmen just nu Skrattande

flikkan77
5/18/09, 11:23 PM
#6

Mmm, utan honom hade jag nog bott på psyk ganska ofta kan jag säga… Är så lyckligt över att han hittade mig och sen höll mig kvar. Tog nått år eller så innan jag gick med på att träffas…

Men asbergare kan ju vara väldigt målmedvetna så han lyckades att fånga mig totalt!

"You just have to belive…"

Annons:
David
5/19/09, 1:32 AM
#7

Det här är de positiva/bra egenskaperna som kommer med aspie. Lite omvänt mot vad man alltid får läsa i diagnoskriterierna, som fokuserar på det dåliga.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
5/19/09, 11:40 AM
#8

Kan tillägga att detta kommer ifrån Autismforum - en nätsajt som drivs av Stockholms Läns Landsting med väldigt mycket matnyttig information.

Fick tipset igår av min tillfälliga behandlare samtidigt som vi gick igenom de positiva kriterierna. Var tyvärr inte mycket som stämde på mig… Om det är en fördel eller nackdel låter jag vara osagt. Obestämd

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

flikkan77
5/19/09, 12:06 PM
#9

Jag är definitiv inte en aspie, men jag skulle väldigt gärna ha några av de positiva kriterierna. OskyldigFlört

"You just have to belive…"

LenaR
5/19/09, 4:42 PM
#10

Jag är inte aspie, men jag tycker flera av de positiva kriterierna stämmer in på mig… Oskyldig

Flört


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[aspie]
5/19/09, 5:00 PM
#11

#7-8 Vet David, jag har själv lagt in dess positiva egenskaper någonstansFlört

Upp till toppen
Annons: