Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 2210 ggr
kerstinjo
5/6/09, 9:46 PM

Tänkvärt.

Kampen för att upprätthålla skenet, eller vad man nu vill kalla den smygande perfektionismen, berövar oss all energi.

Hur ofta har vi inte försökt vara annorlunda - försökt likna dem som vi tycker är vackrare eller smartare än vi själva.

Vi har förmodligen lagt ner en hel del energi på det under årens lopp.

Nu är vi förhoppningsvis lite nöjdare med oss själva.

Men visst finns det alltjämt tillfällen när vi våndas, därför att vi skulle vilja göra ett annat intryck, samtidigt som vi inser hur fel det är att önska det.

Alla har vi begåvats med goda egenskaper som är unika just för oss. Och var och en har utrustats med sitt speciella utseende som skiljer sig från alla andras.

Insikten om att vi är fullkomliga som vi är har vi fått med oss på bättringsvägen.

Så mycket lättare livet blir, så mycket mer vi får ut av varje enskilt ögonblick, när vi kan vara oss själva i livets alla skiften!

Och för första gången kan vi lyssna på, iaktta och förstå våra medmänniskor på rätt sät

 Kerstin 

 

Annons:
[aspie]
5/6/09, 9:50 PM
#1

Mycket klokt och bra skrivet Kerstin (som vanligt)Flört

Ordspråk:

"Var dig själv! Det finns ingen som är bättre på det än du"

David
5/6/09, 10:52 PM
#2

Det är synd att det inte finns en uggla med bland smileysarna, för en sådan hade passat många gånger till det Kerstin säger, dvs. väldigt kloka och tänkvärda ord!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

inisklo
5/6/09, 11:57 PM
#3

Instämmer med #1#2 Glad

Debattia
5/7/09, 1:58 AM
#4

Det är så sant så !!!!

 

Debattia

 Den skygga kattens hemsida!

 

 

Tavar
5/7/09, 2:16 AM
#5

Tyvärr blir man ju uppfostrad till att vara som andra och försöka bli som andra, har många gånger fått höra mina föräldrar önska att jag var som alla andra barn och flera gånger hört att om jag byter stil skulle jag vara så otroligt mycket sötare än vad jag är nu Obestämd Lärare jämnför elever med varandra och uppmanar de andra att efterlikna en annan som är bättre på matte eller är lugnare i klassrummet, kompisar försöker göra om en utseendemessigt antingen för att "snygga till en" eller helt enkelt få en att se sämre ut så de känner sig snyggare. Massvis med sådanna saker och så klagar folk på reklamer och fotomodeller osv.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

David
5/9/09, 6:32 PM
#6

#5. Du har helt rätt. Dagens sanning är precis som du skriver, man uppmanas av diverse personer som man har någon form av beroendeställning till, att man ska vara "som alla andra".

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Citronmeliss
5/9/09, 6:39 PM
#7

"Så mycket lättare livet blir, så mycket mer vi får ut av varje enskilt ögonblick, när vi kan vara oss själva i livets alla skiften!"

Så sanna ord, men ändå så svårt, stundtals!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Tavar
5/9/09, 10:03 PM
#8

#6 Jag höll på med hobbymodellande förut och fick sådan skit av en del kompisar för att det fick dom att känna sig feta och fula för dom inte höll på med det Obestämd Egentligen är det helt sjukt, då det inte alls handlar om dom utan dom gör om handlingen till något som kränker dom.

Människor förvirrar mig så ibland -_-''

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[Vargnatt]
5/12/09, 4:38 PM
#9

"Kampen för att upprätthålla skenet, eller vad man nu vill kalla den smygande perfektionismen, berövar oss all energi"

Det skriver jag under på, fick lära mig tidigt att man skulle inte låta folk veta hur det var hemma, att mor och styvfar bråkade massa, att han tyckte om öl lite för mycket osv, jag fick lova min mor att inte berätta för någon. Och ibland kan jag inte låta bli att tänka på hur annrolunda jag kunde mått om jag hade struntat i löftet och berättat tidigare hur jag mådde av allt, då hade jag kanske mått bättre nu.

kerstinjo
5/12/09, 5:22 PM
#10

Jag blir bara arg när jag hör en strävan att vi ska vara som "alla andra".

Jag är inte som "alla andra"!  Och jag vill för allt i världen inte vara som "alla andra". Jag är jag!!

 Kerstin 

 

Pialinn
6/30/09, 1:28 PM
#11

Jag är oxå JAG.

Men i hela mitt liv har jag btracktats som annorlunda. Men jag är inte annorlunda, jag är unik!

Precis som alla andra. Varför ska man mäta efter en mall?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[aspie]
6/30/09, 1:44 PM
#12

Precis Pialinn, vi är alla unika. Bort med alla idiotiska mallar !

Fladdra
6/30/09, 1:45 PM
#13

Varför skulle man efterlikna någon. Obestämd

Annons:
[aspie]
6/30/09, 1:49 PM
#14

#13 Ja, det kan man verkligen fråga sig. Tyvärr verkar hela samhället mer eller mindre funka så.

isa
6/30/09, 3:26 PM
#15

Klokt och sant skrivet Kerstin! Man ska vara sig själv!

HannaM
7/1/09, 12:34 AM
#16

#13 Tycker hela livet säger det till oss. Eller, det sägs jämt att man ska ta tillvara på sina förmågor, vara sig själv och utvecklas på sitt sätt. Men likförbannat kan inte den instans där man tillbringar i stort sett hela sin uppväxt (skolan) ta det till sig. Dom tar ju alla underbara individer som kommer och tar och bakar ihop till samma form, alla ska in i samma mall. Alla ska fungera på samma sätt. Det blir lättast så. Om man inte tänker riktigt lika så är man ett fel, hur rätt man än gör på ett prov så kan man få fel eftersom man inte tänkt som läraren lärde ut, eller för att man inte redovisade precis som det sagts, kanske skrev på snedden istället för rakt och med svaret understruket. Dom som inte passar i skolan är det fel på, men jag undrar, är det inte skolan det är  fel på som inte kan hantera att människor är olika och lär sig och uttrycker sig på olika sätt?

LenaR
7/1/09, 10:14 PM
#17

#16 Kan bara hålla med. Bra lärare lär sina elever att ställa frågor, dåliga lär sina elever att ge svar.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Citronmeliss
7/5/09, 2:56 PM
#18

Jag kan inte annat än instämma.. samhället säger en sak, men agerar på ett annat.

Det ges inte "plats" för oss unika .. vi måste ta oss platsen, att få vara den vi är..

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Tavar
7/6/09, 3:25 AM
#19

Grejen är ju att antingen blir man älskad som unik eller hatad och utfryst… Problemet då är att folk har sådan skräck att bli lämnade ensam att många inte tar chansen att bli den älskade unika

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Citronmeliss
7/6/09, 5:29 PM
#20

Ja, tyvärr är det ofta så..Rynkar på näsan

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: