Annons:
Etikettbehandling
Läst 1849 ggr
David
2009-05-05 13:37

Apotek säljs ut

Två tredjedelar av alla landets apotek - 616 stycken - ska säljas ut och drivas av privata intressenter.

Bifogar en lista över alla dessa Apotek. Finns "ditt" apotek med?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
2009-05-05 13:38
#1

Lite trist är att båda av mina "stamapotek" finns med. Hoppas verkligen att personalen får stanna kvar, är supertrevlig personal på båda de Apoteken.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
2009-05-05 13:50
#2

Nepp, inga av mina apotek var med. Innebär detta att det kan bli helt olika priser på olika apotek?

flikkan77
2009-05-05 14:22
#3

Nä, mitt apotek var inte med. Glömde kolla det vi hämtar ut djurmedicin på förstås…

Men jag undrar som aspie, kan det bli olika priser nu eller kommer det att märkas på nått annat sätt?

"You just have to belive…"

David
2009-05-05 15:33
#4

Jag är lite osäker på det, ska kolla upp det. Men visst, när det kommer in stora utländska aktörer (vilket de tror), så nog kan priserna på verkas. Troligtvis neråt.

Men någon form av statlig kontroll kommer det bli ändå.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
2009-05-05 15:36
#5

Hmmm, risken kan väl ändå bli att man får felaktiga pillerObestämd

Link-
2009-05-05 15:40
#6

Inte "mitt" apotek… Vad är meningen med det här egentligen? Är det en bra eller dålig sak? (Gröt i hjärnan, sover inte så mycket.)

Annons:
HannaM
2009-05-05 16:11
#7

Jodå, mitt apotek stod med men det gjorde ju mer eller mindre alla i stockholm kändes det som

David
2009-05-05 17:04
#8

#6. Utredarna påstår att det blir bättre. När flerparten apotek är privata så ska visst servicen bli bättre med bättre öppettider, kortare köer osv.

#5. Jag vet inte hur det är tänkt, men jag tror att det är samma mediciner som ska säljas även på de privata apoteken. Kronan som är en stor leverantör av olika mediciner till apoteken idag rustar och välkomnar det nya, så det verkar som om det fortfarande kommer vara samma mediciner som säljs.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
2009-05-05 17:16
#9

#8 Det kanske inte är så farligt då. Det låter ju onekligen bra Glad

hus-musen
2009-05-05 17:23
#10

de står lite om det på aftonbladet

Qui dormit, non peccat

 


Emelie-E
2009-05-05 17:27
#11

Mitt apotek står med.

Tavar
2009-05-05 20:17
#12

Låter lite osäkert tycker jag Obestämd man får hoppas på att det ska gå som det är tänkt och att priserna sjunker (medicin är dyrt när man behöver det varje dag…….) men blir något fel någon stanns kan ju priserna stiga skyhögt lika gärna.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

EvelynKatt
2009-05-05 20:29
#13

Fast det här är ingen nyhet egentligen. Jag vet att distrubörer som arbetat med apoteket som kund har vetat om det länge, och att man dessutom spekulerat kring vilka kedjor som kommer att ta över läkemedelshantering. Life är en av kedjorna som legat högt upp på listan.

Det jag hört är att vårt högkostnadsskydd inte ska påverkas, att vi kommer ligga på samma gräns oavsett.

Jag antar att det krävs farmaceuter som hanterar läkemedel. Annars har man väl inte ens rätt att göra det? Bortsett från ssk:or och läkare? Jag funderar även på vad som händer med narkotikaklassade preparat, och även licenspreparat. Ska de säljas i "vanlig butik", eller hos de kvarvarande apoteken?

Sen blir jag lite förvirrad över vilka läkemedel man skulle kunna byta ut mot. De läkemedel som skrivs ut idag är ju de som finns, även om fler och fler "orginalläkemedel" förlorar sin förmån (fontex är numera inte under förmån, även om fluoxetin är det). Jag hoppas verkligen att de mer ovanliga läkemedelsorterna som få äter finns kvar på apoteken, eller att de åtminstone går att beställa hos de nya butikerna. Annars är något riktigt galet.

Annons:
Tavar
2009-05-05 20:35
#14

#13 Jo, det får ju inte bli "livsmedelsbutik" över det hela så att de bara köper in det som säljs mest. Kommer det ju sluta med att de bara har huvudvärkstabletter och hosmedicin Obestämd

Fast en sak jag funderade på är ifall vi kommer ta köpa in mer medicin som sållats bort tidigare i sverige. Finns ju hur mycket medicin som helst som vi inte har då tester, lagar och sunt förnuft bland de som kan sållat bort dom. Kommer de då komma in i sverige ändå?

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Aviendha
2009-05-05 20:42
#15

2 av "mina" 3 finns med på listan.

EvelynKatt
2009-05-05 20:44
#16

#14 Jag tror att det är därför man behåller flera apotek. Att man inte vågar släppa det löst. Klokt nog.
Gällande hostmedicin och liknande så tror jag att bensodiazepiner och liknande skulle vara mycket mer attraktivt, men de är receptbelagda. Jag är nyfiken på om dessa kommer att säljas "i butik" och isf vilken standard man kommer ha på säkerhetsrutiner. Jag är nyfiken på hur det kommer att se ut hos de anställda. Kommer det att kunna bli så att de kan fiffla med läkemedel fram och tillbaka och få hem mediciner de inte ska ha?

Men vi har ju just lagar som säger att man inte får sälja vissa läkemedel. Det kan nog bli jobbigare för läkemedelsverket att hålla koll på exakt vad som säljs i butik, men för att få in ett läkemedel som inte är godkänt som läkemedel (notera att det är skillnad på läkemedel och naturmedicinska preparat) i sverige i sortimentet… då måste det ju handla om smuggling och andra övertramp som kan resultera i skadestånd och andra tråkigheter.

Det som skulle vara riktigt illa var om receptbelagda läkemedel hamnade på privat basis. Kommer utbildningskraven vara högre eller lägre än de man har på apoteket idag?

Tavar
2009-05-05 20:51
#17

#16 Jo, för receptbelagd medicin kommer de kanske inte ha samma prosedur som nu. Nu är det ju nästan omöjligt att få en medicin som du egentligen inte ska ha om du inte lyckas få en läkare att skriva ut dom ändå. Att vara hårda på starkare mediciner kan vara bra förut om det går till överdrift. Bryter någon ryggen vill den nog ha så starka värkmediciner den kan.

Jag hoppas på att de kommer ställa högre krav på utbildning och så sen, så det blir lite av en tävling på den delen istället för på priset. Går man till ett apotek och ber om hjälp vill man ju ha ett då bra mottagande och förståeligt svar som möjligt.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

isa
2009-05-05 20:56
#18

Nu blir jag orolig. Alla mina 4 apotek fanns med. Jag har 2 st inne i stan där jag jobbar, och 2 stycken där jag bor. Det är jättetrevlig personal på alla .

KadjaNina
2009-05-05 21:57
#19

Apoteken här i Gve står med..

hus-musen
2009-05-05 22:38
#20

ett av mina apotek står inte med iaf=)

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
David
2009-05-05 23:19
#21

Absolut! Alla på framtidens apotek måste fortfarande vara utbildade apotekare/farmaceuter. Receptbelagd medicin kommer fortfarande vara receptbelagd. Inga "nya" läkemedel kommer att komma in förutom de som är godkända och i framtiden blir godkända av Läkemedelsverket.

Så egentligen innebär det här inte så mycket förutom att staten inte längre kommer äga alla apotek, vissa kommer ägas av någon i personalen, vissa kommer ägas av större kedjor, men i princip kommer det vara samma personal som jobbar där, eller om det byts personal på något apotek så kommer utbildningskravet vara detsamma.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Tavar
2009-05-06 04:40
#22

#21 Tur det :) Men man blir lite orolig när man hör att sådanna här saker ska ändras, det är ju något man vill ska vara lika dant hela tiden för det är då det känns tryggt. Jag vet hur folk gnällde när de gjorde om kassasystemet för receptbelagda mediciner, men i grunden var det för att de inte var vana vid det nya systemet.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

flikkan77
2009-05-06 12:36
#23

#21 På "mitt" apotek så är det bara några få som får skriva ut receptbelagd medicin. De har några som får springa runt och plocka fram den men inte skriva ut den… vilket ibland är förvirrande eftersom man får stå och vänta på att den färdiga medicinen ska få en namnteckning på sig av någon annan.

Har varit med om att en äldre tant gick därifrån för hon förstod inte varför hon inte fick sin medicin fastän den var framtagen.

"You just have to belive…"

zmulan
2009-05-06 13:34
#24

mitt fanns med

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

David
2009-05-06 14:46
#25

#23. Det är så riktigt så. Det finns många som inte är fullt utbildade idag, ofta hittar man dem i utgångskassorna. Vissa har en "halv utbildning" och får ge råd om mediciner och behandlingar, men inte göra den sista kontrollen att det är rätt läkemedel (ja, i praktiken är det signaturen), utan måste låta en kollega med högre utbildning göra det. Att Apoteket gjort så här var inför utredningen om monopolet skulle försvinna, då ville de kapa kötiderna och anställde fler (utan "rätt" utbildning) som kunde göra ordning medicinen, och den gamla personalen fick kontrollera det sista bara.

#22. Mycket kommer fortfarande vara precis som tidigare, stark statlig kontroll osv. Det enda som de talar om blir skillnad nu är skyltarna och lite praktiska saker.

Var på TV igår kväll, i Norge där de gjort så här, ökade tätheten mellan Apoteken med 60%, och öppettiderna blev klart mycket bättre, och passar även de som har 8-16 arbete, som kan ha svårt att hinna när många apotek stänger redan 17.00 idag.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[Tassy]
2009-05-06 15:14
#26

Bägge mina apotek står med.

Hawknestgrove
2009-05-06 16:54
#27

Vårt enda apotek säljs. UNdrar hurd e gör med den suveräna Apoteksbutiken på NOrdby, där man kan hämta ut erecept och som annars bara har receptfria grejer?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
David
2009-05-06 19:14
#28

Finns en del bra frågor och svar på [http://www.omstruktureringsbolaget.se/](Apoteket Omstrukturering AB)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Chestnut
2009-05-06 22:51
#29

Mitt favoritapotek står med. Tror dock inte att det kommer innebära så mycket för min del.

Med vänliga hälsningar
Chess

kerstinjo
2009-05-06 23:47
#30

Jag väntar med spänning på resultatet, för jag tror att det här kommer att bli positivt.

 Kerstin 

 

Tavar
2009-05-07 01:42
#31

#25 Oftast hämtar jag dock ut mina mediciner på apoteket inne vid centralen :P de har öppet dygnet runt så är inga problem med öppettider för mig, men förstår att andra har problem med det. Min mamma som brukar gå till apoteket här där vi bor hinner sällan pga deras öppettider.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

David
2009-05-09 18:30
#32

#31. Blev jättesnopen när jag var i Stockholm för några månader sedan och skulle hämta ut ett recept, ringde deras kundtjänst och det fanns flera dygnet-runt-öppna apotek. Tänk om det fanns det i några fler större städer.

Kanske blir det så i framtiden. Skulle behöva komma åt ett apotek just nu, mest för receptfritt öronläkemedel (aj vad jag har ont)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Citronmeliss
2009-05-09 18:49
#33

Ser att båda mina apotek också finns med på listan!

#32 Förut fanns ett i central Göteborg men där ändrades öppentiderna tyvärr!

Toppen att kunna handla just läkemedelsprodukter, när de akut behövs, ajaj!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Tavar
2009-05-09 21:20
#34

#32 Jo, är riktigt skönt att ha så. Dock tar det mig 45 min att ta mig dit -_-'' Men om man ändå är inne i stan så går man förbi en utav dom på väg till tunnelbanan så då är det bara att slinka in :) Eftersom de har öppet dygnet runt med är det sällan någon jättekö heller.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
Upp till toppen
Annons: