Annons:
Etikettsömnproblem
Läst 3837 ggr
Veyla
4/23/09, 3:56 PM

Varför mardrömmar?

Någon som vet varför man har mardrömmar? Vad är det som händer i hjärnan och varför?

Annons:
isa
4/23/09, 4:31 PM
#1

Det var en bra fråga. Det undrar jag också. Jag har undrar varför jag kan ha mardrömmar när jag haft en bra dag, och har mått bra. Så läste jag i en bok om drömmar, att mardrömmarna och även alla drömmar, är något som lagras i det undermedvetna under en lång tid. Därför så kan man ha mardrömmar även när man mår bra.

Det var bara en liten del av förklaringen. Drömmar är väldigt intressant tycker jag. Och vad jag har förstått så forskas det fortfarande på drömmar, för människan vet inte så mycket om dem.

[Vargnatt]
4/23/09, 6:20 PM
#2

Har också undrat varför, jag brukar säga att min hjärna inte gillar mig de nätter jag får riktigt hemska mardrömmar.

LenaR
4/23/09, 9:18 PM
#3

Det stämmer på mej att mardrömmar inte alltid kommer när jag mår dåligt. De kanske kommer när man är stark nog att klara att göra en förändring?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Tavar
4/23/09, 11:01 PM
#4

Nej, måste inte ha en dålig dag för att få mardrömmar men de blir ändå fler och värre när jag är deprimerad. Det som förvirrar mig mer är dock drömmar som egentligen inte är läskiga men som ändå skrämmer skiten ur mig O.O har tex drömt att jag varit och handlat med min far, var inget spec med det, men vaknat med världens ångest ändå

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

flikkan77
4/23/09, 11:45 PM
#5

Jag har en jätteotäck mardröm som jag har drömt massor med gånger. Den handlar om en röd hink och jag vaknar alltid med ångest av den och världens hjärtklappning.

Har drömt drömmar som borde vara mardrömmar men där jag vaknat helt lugn, det är också väldigt otäckt. Obestämd

Får också mardrömmar både när jag mår bra och dåligt, men de är oftast värst när jag mår som sämst.

"You just have to belive…"

Tavar
4/23/09, 11:54 PM
#6

#5 Har läst att du haft den drömmen förut med, men tycker fortfarande att det låter ganska konstigt. Är ju inte precis det man kommer och tänka på när man tänker på mardrömmar. Det enda jag kan koppla det till är om man blivit slagen i huvudet med en. Hoppas du inte misstolkar detta som hyckel, förstår bara inte varför man kan drömma om saker som egentligen inte är läskiga men som ändå skrämmer en.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
LenaR
4/24/09, 12:14 AM
#7

#5 6 Jag har haft en riktigt otäck mardröm om - herrkläder.Obestämd Det är ju känslan i drömmen som är otäck, inte egentligen det man drömmer om.

Händer det något särskilt med hinken, eller finns den bara där?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

David
4/24/09, 1:01 AM
#8

Många "insatta" säger att drömmarna är ett sätt för oss att bearbeta det som hänt under dagen. Men, varför drömmarna övergår till mardrömmar, det har jag aldrig fått något svar på.

Vore intressant att bolla frågan vidare till någon drömforskare (finns det inte någon sådan sajt här på iFokus förresten??)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Tavar
4/24/09, 2:44 AM
#9

#7 Köper lätt den idén men dock har en del av mina drömmar inte ens en tryckt kännsla så förstår inte varför de skrämmer mig O.O

#8 Drömmar går ju in på väldigt många iFokus sidor skulle jag tro. Allt från övernaturligt till kroppen till jesus Obestämd

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

flikkan77
4/24/09, 10:22 AM
#10

#6 Jag förstår ditt resonemang och tycker ungefär likadant. Hade det någon gång hänt nått med en röd hink hade det varit en annan sak.

Fast jag undrar om det är hinken i sig som är otäckt eller om det är något som är i hinken som är otäck…

"You just have to belive…"

Tavar
4/24/09, 2:29 PM
#11

#10 Skulle ju kunna vara något i hinken, eller så är det så att hinken symboliserar något annat… Drömmar är riktigt svåra ibland -_-''

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Upp till toppen
Annons: