Annons:
Etiketterdepressionångest
Läst 3652 ggr
KadjaNina
5/12/09, 8:10 PM

Värk

Kan man få värk i kroppen p.g.a att man är deprimerad? Ibland brukar det bli så att jag får ont när jag är nere. Det värker.. Dessutom så domnar mina ben, mina fötter, mina händer bort. Just nu värker det i axlar, armar och mina händer och fötter domnar bort då och då.

Visste inte riktigt vart jag skulle sätta inlägget.

Annons:
flikkan77
5/12/09, 8:14 PM
#1

Jag går lätt och spänner mig när jag är nere och då kan armarna domna lite. När jag får panikångest så får jag också domningar i händer och fötter.

Sen är nog mitt problem att när jag mår dåligt så tappar jag lite av mitt naturliga rörelsemönster plus att jag rör mig mindre… och då får jag ont både här och där men mest i rygg och ben.

"You just have to belive…"

zmulan
5/12/09, 8:15 PM
#2

Vist kan man få värk när man mår dåligt psykiskt. Jag kan ofta få värk i armar axlar o nacke. Och även mycket huvudvärk.

Det psykiska påverkar hela kroppen funktioner på olika sätt.

//Zmulan

//Zmulan

Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/

KadjaNina
5/12/09, 8:22 PM
#3

När jag får panikångest så brukar jag också få domningar. Kan alltid vara så att jag går och spänner mig. Har inte alls tänkt på det. Blir att ta fram vetekudden snart. Har fruktansvärt ont i mina axlar.

patti2
5/12/09, 9:05 PM
#4

Jag får också domningar i både händer och fötter när jag har ångest. Jag har också upplevt att jag fått värk i leder i hela kroppen. Min läkare sa at dessa besvär var psykosomatiska och jag tror han har rätt för det försvinner när jag känner mig lite bättre.

//Patti

[aspie]
5/12/09, 9:26 PM
#5

Japp, visst kan man få värk i kroppen av stress och deppression. Inte så lite värk heller för den delen, det är jag själv ett ännu levande exempel på

EvelynKatt
5/13/09, 1:46 PM
#6

Om du spänner dig blir blodcirkulationen försämrad. Därav domnande.

Hyperventilation är en annan orsak till att fingrar, armar, fötter, ben domnar. Hyperventilation (under längre tid) är inte så ovanligt som jag trodde tidigare, och är en vanlig komponent till ångest.

Dessutom försämras kroppens immunförsvar av att man mår dåligt, vilket även ökar risken för infektioner, och inflammationer. Inflammationer bidrar gärna till smärta, och när man dåligt får man generellt sett en sämre förmåga att hantera att man har ont. Värk utlöser inga eller väldigt lite endorfiner.

Annons:
David
5/13/09, 5:03 PM
#7

Många som varit deprimerade ett tag får "massage på recept" ifrån sjukvården eftersom man spänt sig så mycket att det även blivit en fysisk smärta av depressionen. Tror det är rätt vanligt att en psykiskt smärta även blir fysisk, och tvärt om.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Jenahbella
5/13/09, 6:34 PM
#8

så har de jag,  mår jag inte bra får jag värk i hela kroppen!

isa
5/13/09, 9:31 PM
#9

Jag också. Jag får mera ont av den "vanliga " kroniska smärtan som jag redan har. Men klassiskt för mig att få ont i övriga kroppen vid ångest och nedstämdhet är ont i axlar och nacke för jag spänner mig så mycket då.Värmedyna och vetekudden är ofta använda här hemma.

David
5/13/09, 10:08 PM
#10

Axlar, nacke och rygg får ofta ta smällar här. Spänner mig som en, ja, jag vet inte vad.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

HannaM
5/13/09, 10:46 PM
#11

Så när man är deprimerad ser man tillatt göra som jag, gifter sig med en massör=p

Nej men skämt åsido, det är vanligt med värk i kroppen precis som alla säger då man gärna går runt och spänner sig.

[mia-38]
5/14/09, 2:20 PM
#12

Jag får ont i nacken när jag är deppig eller har mycket omkring mej. Även magvärk.

Upp till toppen
Annons: