Annons:
Etikettschizofreni
Läst 3874 ggr
David
4/23/09, 5:21 PM

Schizrofrena behandlas illa

Forskare från 27 länder över hela världen har intervjuat totalt 723 personer med schizofreni. Målet var att undersöka vilken grad de upplevde sig vara diskriminerade i olika situationer i livet.

Resultaten som publicerades i tidningen the Lancet visar att en stor andel av studiedeltagarna upplever att de är negativt diskriminerade.

Knappt hälften av studiedeltagarna tyckte de blev negativt diskriminerade när det gällde både att hitta nya vänner och att behålla de gamla. Nästa lika många, 43% kände sig diskriminerade av sina egna familjemedlemmar.

Även arbetslivet påverkades. Omkring en tredjedel upplevde att de blev diskriminerade både när de sökte nytt jobb och när de försökte behålla ett jobb. Hela 72% kände att de behövde dölja sin diagnos.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
[aspie]
4/23/09, 5:36 PM
#1

Tyvärr är det så. Hemskt tycker jag Gråter

En kusin till mig blev schizofren i lumpen. Har alltid varit en jättgo kille. En internetvän till mig har samma diagnos och vågar aldrig tala om det med någon eftersom folk inte förstår och behandlar honom mycket illa.

Ibland önskar man att dumma människor skulle få prova på hur det känns att vara psykiskt sjukRynkar på näsan

miklo
11/25/09, 5:11 PM
#2

Tyvärr är det fortfarande skamligt att ha psykiska problem, även om acceptansen och kunskapen blivit bättre i allmänhet. Det gäller främst psykossjukdomar då människor har så liten kunskap om dessa sjukdomar, och allmännheten förknippar ofta en psykos sjuk människa som otäck och farlig. Det är ju som tur är inte lika skamligt att vara deprimerad idag, som för 30 år sedan. Hoppas kunskapen hos allmänheten inom kort blir större, när det gäller alla psykiska störningar och sjukdomar, så kommer acceptansen på köpet!

kerstinjo
11/25/09, 6:38 PM
#3

I min värld är det inte skamligt att ha psykiska problem. Det som är skamligt är att det finns oupplysta människor, som inte vill acceptera att vi alla inte är lika.

Jag har ingen aning om hur säker och objektiv denna undersökning är. Men i min värld finns det inget skamligt att ha en psykiatrisk diagnos.

Du är du och jag är jag oavsett vilken diagnos (eller ingen diagnos) du/de har.

Jag tror att alla människor vill förstå hur en männska med olika psykiska problem är och beter sig.

Varför de inte gör det då? Jag har bara ett ord för det; RÄDSLA.

De vet inte hur de ska bete sig och skapar sig själva rädslor och en stor portion okunskap.

T.ex. Aspie är en underbar liten fin människa, som jag lärt känna genom nätet. En människa med ett stort hjärta.

Skulle jag döma henne/vara rädd för henne för att hon i botten har en diagnos?

För mig är det helt ointressant, hon är en medmänniska som verkar jättegullig. Det räcker för mig.

 Kerstin 

 

[rolnor]
11/25/09, 9:45 PM
#4

Man får ju se upp lite med vad gruppen schizofrena upplever, kan ju finnas inslag av paranoida drag, att dom tolkar andras signaler som fientliga, trorts att dom inte är det.

[aspie]
11/26/09, 7:14 AM
#5

#3 Tack Kerstin. Jag fick tårar i ögonen Gråter (glädje)

Du är själv en underbar människa med hjärtat på rätta stället Glad Är jätteglad för dig.

*Bamsekram*

kerstinjo
11/26/09, 10:26 AM
#6

#5 Tack själv Aspie.Glad

 Kerstin 

 

Annons:
[rolnor]
11/26/09, 5:42 PM
#7

Min mor har varit mer eller mindre psykotisk med paranoida inslag och hon berättade att hon vid ett besök på vårdcentralen omgående skällde ut läkaren och menade att hennes symptom berodde på alla gifter som kommunen tillät att industrin släppte ut, att dom var i maskopi, en person som inte har träning i att hantera psykotiska människor (som läkaren) tog illa upp av hennes beteende, och det tog min mor som en bekräftelse på att hon hade rätt. Det här har hon berättat för mej med sina egna ord och som jag sa, det finns skäl att vara lite misstänksam när en paranoid människa anser att dom blir illa behandlade. MEN, jag tror många gånger också att dom blir det, tyvärr.

kerstinjo
11/26/09, 8:02 PM
#8

Jag vill så gärna tro på det goda här i livet och jag tror att de flesta människor är goda innerst inne.

#7 Tråkigt att din mor fick det bemötandet och oerhört olyckligt att hon träffade på en inkompetent läkare.

Men tyvärr (och till vårdcentralens försvar) så är deras läkare inte utbildade att ta hand om psykotiska patienter. Felet som begicks var att VC ej remitterade henne till psyk. Det är otroligt olyckligt att en läkare inte ser de psykotiska dragen och remitterar henne vidare.

 Kerstin 

 

[rolnor]
11/26/09, 9:05 PM
#9

Hon fick en remiss, men eftersom hon trodde att även psyk var inblandat i "komplotten" så gick hon aldrig dit. Hon har varit mer eller mindre sjuk sen 2002, men har aldrig förstått det själv, hon har emellertid blivit bättre succesivt, inte lika mycket prat om gifter och sådant. Tack för din omtanke kerstinjo.

Fantasygirl91
1/8/11, 9:46 PM
#10

Fyfan va elaka människor kan vara! är själv psykotisk säger läkarna! Men jag har haft symptomen mer i sex månader börjar undra om jag är schitzofren..

Upp till toppen
Annons: