Annons:
Etikettätstörningar
Läst 3123 ggr
Brullebro
4/30/09, 10:07 PM

Måste fråga - Hätsätning

Jag undra en sak. Jag hetsäter jämt. Mina föräldrar klagar och säger åt mej att äta lugnt men det går inte. Nu kommer frågan, är det en ätstörning ?

Annons:
Aviendha
4/30/09, 10:27 PM
#1

Det behöver det nödvändigtvis inte vara. Min kille är likadan, slänger i sig maten som om någon hade en slåslampa i nacken på honom oavsett om jag ber honom lugna sig eller inte, men han har då rakt inte någon ätstörning.

Vad som utmärker en ätstörning har jag däremot dålig koll på, men det kanske andra kan svara på.

Brullebro
4/30/09, 10:29 PM
#2

Okej..

Veyla
5/1/09, 4:08 AM
#3

Jag skulle säja press och rutin. Ett beteende! Men om du inte får ont i magen av det så är det ingen fara ;)

isa
5/1/09, 1:57 PM
#4

Jag tycker ungefär som Veyla, om du själv inte mår dåligt utav det så är det nog inget problem. Får man inte ont i magen eller sedan går och kräks upp maten så är det nog ingen fara.

Det verkar som du fått ett stressbeteende att äta fort.

ps. Om du väntar lite, så ska du se att det kommer flera svar, för det finns andra som kan det här mycket bättre än jag. ds

Prova att läsa någonting samtidigt som du äter, då kanske du äter saktare?

Veyla
5/1/09, 2:13 PM
#5

#4 om man läser samtidigt som man äter så anstränger du ögonen fel vilket kan leda till försämrad syn. Vissa är dock emot denna teori. Själv tittar jag alltid på film (samma sak som att läsa). Då behöver jag inte stressa.

David
5/1/09, 3:06 PM
#6

Jag är också väldigt duktig på att äta otroligt fort. Äter man tillsammans med någon annan så har de knappt börjat förän jag är färdig! Får verkligen anstränga mig nu för att äta i samma takt som andra när det behövs.

Är jag själv, då går det fort. Men jag vet nog också vad det bottnar i, har haft jobb där man knappt haft 5 minuter på sig att äta, så då var det illa tvunget att äta fort, och det blev så invant att det sitter i nu. Precis som Veyla sa, stress kan vara en bidragande orsak.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Upp till toppen
Annons: