Annons:
Etikettätstörningar
Läst 6650 ggr
Strumpan
4/12/09, 9:46 PM

Hej!

Det är så att jag håller på att göra ett arbete i skolan om anorexi och bulimi. Jag har hittat mkt bra information, men jag kan inte hitta något om hur livet är efter att man har blivit frisk. Så jag tänkte fråga er för jag har sett att det finns trådar från folk härinne som har haft det, om ni har några bestående skador tex. Jag är själv en "fd anorektiker" så där har jag en del info från egna erfarenheter, men några bulimiker. Självklart tar jag gärna info från anorektiker oxå, alla har vi egna erfrenheter. Om ni skulle vilja skriva några rader. Jag skulle verkligen uppskatta det. Vill ni inte ta det allmänt så kanske ni kan skriva ett PM?

MVH Jenny

Mvh Jenny

Annons:
Strumpan
4/13/09, 1:57 AM
#1

Ingen? =(

Mvh Jenny

Tavar
4/13/09, 4:22 AM
#2

Om du väntar lite kanske de kommer någon. Annars kanske en del tycker att det här är för rätt fram, plus att det tyvärr inte är så många som anser att de tagit sig ur sina mat-problem även om de börjat äta mer som man bör.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Jezzz
4/13/09, 11:44 AM
#3

Hej!

Jo´rå här kommer ett svar Flört

Lite bakgrund:

Hade ätstörningar under 9 år. 5 av dessa åren var jag inte medveten om det, men sen år 2000 blev jag anorektisk. Gick på behandling (dagvård) i 3st  16-veckors-perioder. Under min tid som anorektiker kräktes jag mycket, och efter att jag kommit ur anorexin utcecklade jag bulimi, då jag kräktes ännu mer.

Nu är det 5 år sedan jag slutade kräkas. Jag äter bra, har en bra vikt, är stabil och har ett ganska bra förhållande till mat.

MEN… (här kommer biverkningarna in…)

Efter alla gånger jag kräkts, var det i början såklart att kräkreflexen försvann. Nu är den tillbaka och det har blivit ett enormt problem. Jag skadade tydligen på något sätt min övre mag-mun under tiden då jag kräktes. Det resulterade i att flera år senare, utvecklades ett litet bråck. Jag upptäckte det av att jag unde sätta i halsen lite lätt, hosta, och sen sprutade maten (bokstavligen) ur munnen. Gjorde en gastroskopi där de såg att det fanns ett bråck på magmunnen. Därför slöt den sig inte som den skulle, och därför kom maten upp igen.

Det är en ganska okomplicerad titthålsoperation som man kan fixa detta med. Men då jag även har problem med tarmarna (kramper och allmän skit) pga att jag pajade dem med laxermedel under min sjuka tid… så sa de att det inte var att rekomendera att operera, eftersom man vid en sådan operation skapar en ny mag-mun, men det är inte säkert att man kan rapa efter. Luften man sväljer måste ju då gå genom tarmarna för att komma ut… och det skulle kunna ge mig betydligt svårare problem och mycket smärtor.

Tyvärr slutar det inte där.

Ytterligare ett par år har gått nu… och bråcket blir bara värre och värre.

Idag kan jag inte äta mig mätt, inte svepa ett glas vatten, inte vila på maten. Varenda gång jag äter eller dricker, kommer det upp i munnen igen. Varenda litet rap, och jag får spya i munnen. Hostar jag så sätter kräkreflexerna igång, och eftersom det inte finns något stopp till magsäcken, hulkar jag och spyr direkt.

Jag kan  idag inte böja mig framåt eller knyta skorna utan att jag måste hålla andan och spänna igen hela halsen för att det inte ska rinna rakt ur mig.

Jag har ständig halsbränna och äter dagligen medicin mot detta. Jag har även ständig inflammation i nedre delen av matstrupen eftersom magsyra alltid irriterar där. Det gör inte sååå ont, men det känns ju.

När jag gjorde min gastroskopi fick jag sedan trffa en dietist. Detta för att minska risken för magknip och mat som lättare irriterar magen. Dessutom mat som inte är för jobbig för tarmrna att bryta ner.

Jag får inte äta:

  • för varm mat
  • för kall mat (glass etc)
  • stark mat
  • fiberrik mat (grovt bröd, musli etc)
  • kål (alla sorter)
  • lök
  • paprika
  • gurka med skal
  • äpple med skal
  • vitlök
  • citrusfrukter
  • fet mat
  • vissa rotfrukter
  • vanlig mat som ger gaser (tex ägg)

…listan kan göras lång…

Jag har lärt mig att anpassa mina mat-vanor. Jag vet hur mycket jag klarar av o m jag skulle vilja äta nåt av ovanstående. Jag älskar vitlök, men vet att det får kosta då… kramper i mage och tarmar.

Då jag vant mig vid detta, så har mina tarmar iallafall lugnat ner sig.

Jag har fått en remiss skickad till gastro-enheten igen. Det kommer förmodligen bli en gastroskopi till för att se hur stort bråcket nu är. Medicinerna hjälper inte mot att få spya i munnen 10 ggr om dagen, de hjälper bara mot halsbränna och till viss del mot magknip. Troligen blir det en operation iallafall. Jag hoppas på det. Nu när tarmarna är bättre kanske det går iallafall.

Jag vet många som kräkts bra mycket mer än jag, men inte fått dessa besvär. Därför är jag övertygad om att det inte handlar om ifall man kräks 5 ggr i veckan eller 20 ggr om dagen. Det sker skador när man är bulimisk (eller anorektisk som kräks). Hos vissa läker inte skadan som den borde, hos vissa blir det ett bråck.

Jag kan verkligen säga: Det är INTE kul att leva på det sättet jag gör. Det är inte kul att spy varje gång man borstar tänderna, äter eller dricker. Det är inte kul att sitta på ett café och ta en latte… hosta till lite.. och sen kaskad-spy över bordet.

…och det tog flera år efter min ätstörning innan detta kom…

/Jezzz

Strumpan
4/13/09, 1:47 PM
#4

Hej. När jag läser vad jag har skrivit nu så ser jag att det kanske var lite rätt fram men det var verkligen inte min mening. Jag är bara väldigt stressad över mitt arbete som ska vara klart imorgon (tis)+ att jag har jättesvårt att formulera mina ord på ett bra sätt. Hela mitt lov har jag legat hemma med kristallsjukan så jag har inte kunnat göra något på det. Hela min värld har bara snurrat runt och jag har suttit och hållit min toalettstol sällskap nästan hela tiden pga kraftigt illamående….

Tack så hemskt mycket Jezzz, jag uppskattar verkligen att du svarade på min fråga. Jag kommer inte att nämna några namn på ngt sätt utan allt kommer att stå i punktform tillsammans med min andra info. Jag gissar (?) på att dina besvär kanske inte kommer att försvinna helt och hållet men jag hoppas verkligen att de kommer att lindras med tiden. Ett jättetack igen.

MVH Jenny

Mvh Jenny

Tavar
4/13/09, 6:40 PM
#5

Jo, det är ibland ganska svårt att formulera sig :P Men du fick ju svar ändå så så farligt var det nog inte ^^

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Jezzz
4/14/09, 9:42 AM
#6

#4:

Alltid kul att kunna hjälpa till Flört

Hoppas det gick bra att få ihop arbetet. Intressant ämne, det där med vilka men man kan få. Det är ju ganska vanligt att man får fysiska men om man har anorexi under längre tid. Bulimi är svårare. Där handlar det mest om rubbningar i ämnesomsättningen och sånt, men även det jag skrev om…

Tack, jag hoppas det blir bättre, just nu är jag dock inte så övertygad… spytt rejält de senaste gångerna då jag bortat tänderna… blä… hur fräsch känner man sig då?

Hoppas på operation, men det kan ju ta sin tid…

kram Jezzz

Annons:
Citronmeliss
4/14/09, 1:08 PM
#7

Hej, Strumpan!

Hoppas att du tillfrisknat och hunnit med ditt arbete i tid!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Strumpan
4/14/09, 3:22 PM
#8

#6 Jo, dina men efter bulimin var inte nådiga, och jag tyckte att jag hade fått det jobbigt efteråt, konstant förstoppning men det är ju ingenting…. inget som några liter kaffe /dag inte kan råda bot på ;)

#7 Hej! Tack, det är mycket bättre, lite snurrig fortfarande men nu kan jag åtminstånde ta mig upp ur sängen utan att hela rummet vrider sig 360 grader =) Och arbetet är färdigt och är supernöjd över det =)

## Jag vill även säga till er alla: jag är väldigt ofta (flera ggr/dag) inne här och läser era trådar. Jag har aldig varit med om ett så trevligt gäng på ett forum förut, ni bryr er verkligen om varandra! Jag känner mig väldigt hemma här fast jag inte är med i några diskussioner, men det är för att jag inte har känt mig riktigt redo (har många spöken runt mig), inte än. Ni har hjälpt mig väldigt mycket faktiskt, så tack och en stor kram på er!!

Mvh Jenny

Citronmeliss
4/14/09, 3:29 PM
#9

Gott att höra StrumpanSkrattande

Kram

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Strumpan
4/14/09, 3:34 PM
#10

Kram =)

Mvh Jenny

Upp till toppen
Annons: