Annons:
Etiketttänkvärt
Läst 2752 ggr
Citronmeliss
4/15/09, 2:47 PM

Hälsan i kristider

Ledande stressforskare har nu kommit fram till att ekonomiska kristider leder till en ökad psykisk ohälsa.

Detta gäller främst de som blivit arbetslösa.

Förändringar som att kanske tvingas flytta, en ökad allmän osäkerhet i sin vardag, ekonomisk press och så vidare gör att många mår dåligt psykiskt.

Långtidsarbetslösa är de som riskerar att drabbas värst.

Däremot har lågkonjunkturer idag ett lägre antal av för tidiga dödsfall jämfört med vid tidigare ekonomiska kriser!

Paradoxalt nog ger arbetslösheten mer tid till återhämtning, vilket gör att vi mår bättre.

Vi lever dessutom hälsosammare då vi av ekonomiska skäl använder mindre alkohol och tobak.

Vi kör mindre bil, dels av kostnadsskäl samt för att vi inte längre har något arbete att regelbundet åka till. Detta minskar trafikolyckorna.

Allt enligt våra ledande stressforskare vid stressforskningsinstitutet i Stockholm!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Veyla
4/15/09, 7:37 PM
#1

För det första måste dem vara otroligt dumma i huvudet om det tog dem så lång tid att komma fram till att det leder till psykisk ohälsa! Det är bara att läsa vilken historiebok en årskurs 5:are har så ser man det.

För det andra så varken dricker eller röker alla.

Vi får mer tid att återhämta oss. ja visst, men tyvärr är det omöjligt att återhämta sig om allt hela tiden blir värre.

Om allt blir värre så blir koncentrationsförmågan sämre och därför kan jag tänka mig att även om det sker mindre olyckor pga att det är mindre trafik, så kan mycket väl snittet ökat!

Citronmeliss
4/15/09, 7:51 PM
#2

Ja, Veyla!

Ibland tar det lång tid för våra forskare att komma fram till sådant som vi "vanliga dödliga" kan tyckas se, utan studier!

Men att dödligheten sjunker hade jag inte en aning om, det var nytt för mig.

Sedan tror jag också att den så kallade återhämtningen i så fall bara är kortsiktig.

I det långa loppet tror jag att det är en större påfrestning att leva under ekonomiskt pressade förhållanden, än att ha det tryggt och ordnat!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Veyla
4/15/09, 7:55 PM
#3

Ja, våra kära forskare är bättre på att lägga rätt ord på rätt plats än på något annat. Dem väljer ett resultat och gör allt för att uppnå det, även om det innebär att inte tala om hela sanningen.

Tex skulle jag gärna vilja se om snittet på trafikolyckor har minskat, och iså fall hur mycket på grund av arbetslösheten och hur mycket på grund av annat som tex säkerheten i de nya fordonen, nya säkrare vägar, hastighetsregleringar osv…

Citronmeliss
4/15/09, 8:01 PM
#4

Forskningen går ju alltid att anpassa efter verkligheten, om det är det man vill!Obestämd

Just nu kanske det är passande att upplysa oss om att det inte är så dåligt att vi har lågkonjunktur trots allt, för vi blir ju friskare och färre dör!

Eller så stämmer det faktiskt, något som jag dock inte vågar svara för!Oskyldig

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Veyla
4/15/09, 8:04 PM
#5

Dem kan inte ljuga ihop vad som hälst. Färre dör nu än tidigare det är sant!

Problemet är det att dem kanske inte överlever på grund av lågkonjukturen utan kanske främst för all forskning inom medicin och läkarvård, säkerhet osv…

Ett utmärkt tillfälle för några filosofiska forskare att göra sig hörda på forskning som igentligen knappt kan kallas deras egen.

kerstinjo
4/15/09, 8:30 PM
#6

Citat från SvD.

"Vid ett seminarium med ledande stressforskare vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet diskuterades nyligen hälsa i kristider. Budskapet var sannolikt överraskande för många:

- Länge var det en självklarhet att långkonjunkturer leder till ökad dödlighet, säger stressforskaren Hugo Westerlund. Men i dag vet vi att det är tvärtom. Dödligheten sjunker vid dåliga tider.

Orsakerna är flera, som att minskat bilåkande leder till färre dödsfall i trafiken, människor både röker mindre och dricker mindre alkohol, de jobbar mindre, har mer fritid och därmed ökad tid till exempel för motion och det som stressforskarna kallar återhämtning.

Professor emeritus Töres Theorell påpekade att statistiken från den förra stora krisen på 1990-talet inte ger belägg för att sämre tider ger upphov till fler hjärtinfarkter och/eller fler självmord.

- Under 90-talet minskade förvånande nog förekomsten av båda dessa tillstånd, säger han.

Bättre läkemedel och minskande hjärtrisker som mindre rökning kan kanske delvis förklara nedgångarna, men någon effekt av de dåliga tiderna syns alltså inte.

De flesta blir sålunda inte sjukare i dåliga tider men lågkonjunkturen leder till ökad arbetslöshet, vilket kan ha negativa hälsoeffekter för många av de berörda.

- Det handlar om psykiskt lidande och psykisk ohälsa främst hos dem som blir långtidsarbetslösa, säger Hugo Westerlund.

Lågkonjunkturen drabbar dock "enbart" vissa grupper främst med oro: förutom de arbetslösa också de som är rädda för att förlora jobbet, de som inte har råd att betala sina lån och de som investerat mycket i aktier.

Samtidigt påpekade Töres Theorell att dagens kris delvis skiljer sig från tidigare lågkonjunkturer främst därför att det sociala skyddsnätet blivit sämre genom att sjuk- och arbetslöshetsförsäkringarna minskat."

 Kerstin 

 

Annons:
Citronmeliss
4/15/09, 8:49 PM
#7

Tack, Kersin jag hade inte sett att denna artikel fanns publicerad på Svenska Dagbladet! Glad

Ja, att det denna gången skiljer sig i och med att det sociala skyddsnätet blivit sämre har väl knappast undgått någon som blivit drabbad.

Inte heller att de som investerat i aktier nu drabbas ganska illa av ekonomikrisen.

Jag minns från ett nyhetsinslag för några månader sedan, där de talade om den ekonomiska krisen på Island, relaterat till psykiatrin.

Reporten frågade vad de kunde göra för de som kom in på grund av psykisk ohälsa med ångest över att deras ekonomi slagits i spillror, vissa hade förlorat miljontals kronor!

Psykiatern svarade småskrattande - Ingenting!

- Det får de ta med sin bank!

Lite OT kanske, men ändå!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

kerstinjo
4/15/09, 9:56 PM
#8

Ringer psyket…..min man dog, jag mår så dåligt. Aha, det får du ta med begravningsbyrån.

Ringer psyket…..mitt hus brann upp, jag mår så dåligt. Aha, det får du ta med försäkringsbolaget.

Ringer psyke…..min katt är försvunnen, jag mår så dåligt. Aha, det får du ta med "Hittekatter."

Ringde psyket….mitt barn är försvunnet, jag mår så dåligt. Aha, det får du ta med polisen.

OskyldigKunde inte låta bli.Glad

 Kerstin 

 

Citronmeliss
4/15/09, 9:58 PM
#9

Åh, Kerstin skriver du från Island? *fnissar*

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Upp till toppen
Annons: