Annons:
Etikettbehandling
Läst 8817 ggr
Rocktjejen
2009-04-27 01:18

lamotrigin actavis

Har fått lamotrigin som stämnings stabiliserande då jag har Borderline.Men har inte vågat ta den ännu pga biverkningarna som jag läste om..Jag vet..det är dumt att tänka så..någon som har ätit dom och har något positivt att säga om dom.

Kram Eva

Annons:
Veyla
2009-04-27 01:27
#1

Ja, Den gjorde mig mycket mindre labil. Jag fick inte ens rätt dos av vissa omständigheter. så när du hittat rätt dos funkar den nog super. Annars finns det massor av andra ;)

Dessutom får du kanske överväga lite. Om biefekterna är hemskare än vad du har det omedicerad så kanske du inte behöver någon medicin.

David
2009-04-27 01:33
#2

Nu hamnade vi på ett av mina områden! Glad

Har ätit, och äter, Lamotrigin nu. Har märkt av väldigt få biverkningar om man jämför med andra mediciner av samma slag. Det som man måste vara väldigt försiktig med, och som de flesta läkare är väl införstådda med, är att man börjar med små doser, och trappar kanske upp var tredje vecka tills man nått rätt dos, det för att undvika att man får hudutslag.

Sedan finns det en liten bråkdel som får hudutslag ändå, ofta kommer de inom 8 veckor efter att man börjat, och då gäller det att söka läkaren direkt för att avbryta behandlingen.

Annars måste jag säga att det här är en av de bästa medicinerna jag provat, den är väldigt stämningsstabiliserande, och upp- och nergångarna är inte lika illa som utan medicinen.

Men absolut, känner du dig tveksam så ta upp det med din läkare. Jag hade turen att den läkare som påbörjade min behandling var väldigt påläst om just Lamotrigin och kunde förklara och berätta allt utan att jag ens behövde fråga.

ps. I början hade jag och flera andra här inne som också äter Lamotrigin vissa "speciella" drömmar, var naken lite överallt Skäms. ds

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Veyla
2009-04-27 01:39
#3

Hehe! Jag hade oturen att missa dem David Oskyldig Men jag fick inga andra biverkningar heller så det är väl kanske tur.

Men man blir dock lite "dåsig" av den. Det är en av många anledningar till att många slutar utan läkares tillåtelse. Det är lite klarare utan. Men det är inte mycket dåsigt som det blir om man äter typ Atarax eller så. Utan en knappt märkbar skilnad.

David
2009-04-27 01:42
#4

Vaa?? Missade du naken-drömmarna? Både jag och Melissen hade dem, och det var rätt livliga drömmar må jag säga! Skrattande

Javisst, dåsigheten finns med, men jag upplever den inte alls som något som stör mig, eller som jag ens tänker på. Om man jämför med hur det var innan medicinen så lever jag gärna med att vara lite dåsig, men vara mycket lugnare och stabilare.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

EvelynKatt
2009-04-27 01:47
#5

Lamotrigin, eller Lamictal som ursprungsläkemedlet heter, är den medicin som räddade mig. Räddade mitt liv, och gav mig en chans att komma tillbaka till "det riktiga livet". Jag har iof inte Borderline, utan bipolär sjukdom, men den ska visst fungera på borderlinepatienter också. Jag har ingen koll.

Jag är nästintill biverkningsfri, men jag har huvudvärk. Framförallt vid höjningar eller när jag glömt.

Veyla
2009-04-27 01:54
#6

#5 Den hjälper mot alla med "mod swing" och det inehåller Borderline med :) Så det är korrekt.

Annons:
Rocktjejen
2009-04-27 01:58
#7

Tusen tack för eran responsGlad

jag har läst att lamotrigin skulle vara bra för Borderline patienter därför tog jag själv upp det med en läkare. Ang biverkningar som jag skrev om så var det just dessa hudutslag som gjorde mig så skraj.Jag vill ju må bra och därför tar jag medicin inte är det för att jag vill dö..nej jag måste försöka o släppa den där nojjan o kankse börja o ta lamotrigin till morgonen.

Naken drömmar som du skrev om David har jag haft ändå..ska bli kul o se om jag får sådana här utav medicinen då..*skrattar*

Evelynkatt:Härligt att du fick en chans att komma tillbaka till det riktiga livet..Glad

Kram på er

nu blir det natti natti för mig här

Eva

EvelynKatt
2009-04-27 03:42
#8

#6 Inte riktigt sant, alla mood swings hjälps inte av lamictal och lamictal hjälper långt ifrån alla. Jag vet dessutom om flera borderlinepatienter som inte blivit hjälpta av något antiepileptika, däremot atypiska antipsykotika.

Gällande hudutslagen är det en allergisk reaktion. Om man uppvisar detta ska man kontakta mottagningen/sin läkare omgående. Då sätter man ut lamictalen.

Veyla
2009-04-27 08:12
#9

#8 nej såklart inte, förlåt. Jag trodde det var underförståt att lamotrigin liksom i princip alla annan medicin på marknaden inte hjälper på alla människor. min miss!

flikkan77
2009-04-27 10:00
#10

Har också ätit lamictal, en av de få mediciner som inte gav så mycket biverkningar faktiskt.

Däremot vet jag inte om de fungerade eller inte… har tagit bort dem nu och mår varken sämre eller bättre. Åt dem i nått år och hade ändå ganska stora ändringar i humöret.

"You just have to belive…"

David
2009-04-27 13:26
#11

#10. Jag är ungefär sådan också, i början fungerar medicinen utmärkt, sedan avtar effekten. Men jag tror verkligen på Lamotrigin, och än så länge har jag långt kvar till maxdosen. Och jag märker skillnad, just nu i allafall.

#8 och #9. Som så många andra stämningsstabiliserande gäller det att hitta "rätt", den som passar just den aktuella personen och dess symtom. Lamotrigin verkar vara på "tapeten" just nu, ungefär som Seroquel var det för 3-4 år sedan. Min nuvarande diagnos är två, extremt känslomässigt sårbar, som faktiskt står som diagnos i min journal, och så MIB UNS (flum flum, går ju att läsa ut som Men in Black), men i mitt fall blir det "Mår inte bra, utan närmare specifikation". Gissa om de blev överlyckliga när de fick remissen och det här är den diagnos de jobbat efter i drygt ett halvår… haha

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

flikkan77
2009-04-27 13:35
#12

#11 Jag brukade märka skillnad vid varje höjning, men när man kommit upp lite över maxdos så finns det ju inget man kan göra sen. Mer än att lägga till fler mediciner.

Fick voxra i julas och mådde riktigt kasst och sen tröttnade jag på mediciner och nu försöker jag utan. Mår inte bra men mår inte mycket sämre än förr heller. Glad

"You just have to belive…"

EvelynKatt
2009-04-27 18:23
#13

#9 No need to sound offended or anything like it. Det jag ville få fram är att stämningsstabiliserare överlag inte alltid hjälper på borderlinepatienter. Inte bara lamictal. Sen om det är en fråga om feldiagnosticering, eller bara otur kan nog ingen säga något definitivt om.

#11 Jag blir hypo i höjningarna, men nu ligger jag stabilt på maxdos. Även om jag inte blir lika uppåt som vid höjningarna så mår jag fortfarande mycket mycket bättre än utan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: