Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 1805 ggr
David
4/23/09, 5:11 PM

50 miljoner satsas (uppdaterat!)

50 miljoner satsas för jobb till personer med psykisk funktionsnedsättning.

Fler personer med psykisk funktionsnedsättning ska få jobb och meningsfull sysselsättning. Regeringen satsar 50 miljoner på detta. Satsningen vänder sig till personer som aktivitets- eller sjukersättning, sjukpenning med mera.

Regeringen ger också SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, i uppdrag att kartlägga heldygnsvården inom psykiatrin. Syftet är att få bättre kunskaper om regionala skillnader, vårdens innehåll och om patienter idag nekas vård på grund av platsbrist.

Totalt kommer regeringen att satsa 900 miljoner på psykiatrin under 2009. I satsningen ingår också 5 miljoner till Nationella Hjälplinjen och 30 nya utbildningsplatser på psykologutbildningen vid Karolinska Institutet.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
[aspie]
4/23/09, 5:40 PM
#1

Ja, det var väl på tiden att de satsar på psykiatrin. Eller hur? Glad

isa
4/23/09, 7:32 PM
#2

Det där låter bra. Hoppas verkligen att det får sin rätta verkan, att pengarna verkligen går till de ställena också!  Jag håller tummarna. Jag vill inte låta negativ, men det låter ju nästan för bra för att vara sant. Hoppas att de äntligen förstått vikten av att det behövs satsas inom psykiatrin.

Tavar
4/23/09, 7:52 PM
#3

#2 Jo, det låter nästan sago-bra detta :P men vi får som sagt hoppas på att psykiatrin och övriga sjukvården prioriterar pengarna rätt med så de kommer till användning där det behövs och är tänkt att de ska vara.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Denna kommentar har tagits bort.
EvelynKatt
4/28/09, 9:34 AM
#5

Det är fantastiskt att det satsas på en grupp som behöver hjälpen. Tyvärr tror jag inte att pengarna kommer att räcka hälften så långt som de som beslutade om de här pengarna räknade med, varpå psykiatrin får nya problem: de måste effektiviseras. Något som inte funkar, för man kan inte stressa folk till att bli friska.

David
4/28/09, 3:22 PM
#6

Fick precis information om att beloppet ändrats till 240 miljoner!

Så här står det i pressmeddelandet;

Regeringen gör ytterligare satningar för att öka möjligheten för personer med psykisk funktionsnedsättning att få en medningsfull daglig sysselsättning. Kommunerna får 240 miljoner under tre år för att stimulera sysselsättningsverksamhet som är särskilt anpassad till personer med psykisk funktionsnedsättning.

Pengarna får användas för att upphandla sysselsättningsplatser från företag, kooperativ eller ideela organisationer eller inom ramen för ett valfrihetssystem där psykisk funktionshindrade får möjlighet att välja arbetsgivare.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
[aspie]
4/28/09, 3:26 PM
#7

Lägger de inga pengar på utredningar där kön är på tok aldeles för lång?

David
4/28/09, 3:28 PM
#8

Jodå, men det är nog ett helt annat kapitel. Det här verkar mest handla om att få ut oss i vettiga sysselsättningar om dagarna. Hur det nu ska gå när det finns dagar man knappt kommer upp ur sängen.

Bara att de pressmeddelandena och propparna är helt obegripliga nästan, och har några månader på nacken. Kommer inte ihop exakt rätt siffra, men det var X antal miljoner i allafall. Lite fördelas enligt hur långt landstinget själv kommit med arbetet.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Tavar
4/28/09, 3:34 PM
#9

#7 Har lyckligtvis sluppit alla köer hitils, men man får resa runt som en tok istället Obestämd kan ju vara för att jag bor i sthlm och fortfarande är ungdom, men allt i stockholm räknas ju som rimligt avstånd så länge man kan ta sig dit med sl-kort… minns att jag hade 1.5h tåg+buss resa i vardera riktning till en gammal psykolog. Tycker inte det är vettigt att kräva av någon som inte ens vill dit.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[aspie]
4/28/09, 3:34 PM
#10

Ja, fy, undrar om de tar hänsyn till att man vissa dagar inte orkar ta sig upp eller ut Obestämd

Tavar
4/28/09, 4:01 PM
#11

Tveksam till det… Men psykologen jag har nu verkar förstå det, försvinner jag ett tag ringer hon kanske en gång om dagen i tre dagar sen väntar hon tills jag känner att jag kan kontakta henne. Min gamla kurator var lika dan, känns riktigt skönt att det inte känns påtvingat att man Måste gå på Alla möten Perfekt och aldrig vara Sen.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Citronmeliss
4/30/09, 1:58 PM
#12

David, jag tar mig friheten att länka till en tidigare tråd jag skrev om detta.

Jag är fortfarande nyfiken på om någon av er alla som är sjukskrivna och ska ut till arbetsmarknadens förfogande har fått någon information om detta?

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Upp till toppen
Annons: