Annons:
Etikettbehandling
Läst 6597 ggr
Tavar
3/24/09, 11:47 AM

Atarax funkar inte

Jag tar atarax men har problemet att de hjälper inte. Märker inte ens att jag tagit dom O.O ska träffa min läkare i eftermiddag och ska tala om det för henne. Men finns det något annat jag kan byta till då?

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
Aviendha
3/24/09, 4:38 PM
#1

Vad du kan byta till är nog din läkare mest lämpad att avgöra. Det beror ju på saker som vad du äter dem mot, vilka ev andra mediciner du tar, om du är överkänslig, andra sjukdomar etc etc. Hoppas det löser sig iaf!

Tavar
3/24/09, 5:24 PM
#2

Missade min tid -_-'' kommer få betala 300kr för de nu…

Tänknte mest om det finns andra mediciner man kan ta vid behov mot ångest än dom :/

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

lykkan
3/24/09, 6:20 PM
#3

Atarax??? är inte det en lugnande allergimedicin??

Tavar
3/24/09, 6:22 PM
#4

#3 Den är både och har jag för mig att det stod. Många tar den mot ångest.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

lykkan
3/24/09, 6:25 PM
#5

ok..jag tänkte bara …min gubbe fick den för allergisk reaktion på värktabletter och var helt däckad av atarax i 2 dagar..sen la han ner dom…han sov mer eller mindre i 2 dygn…

Tavar
3/24/09, 7:16 PM
#6

#5 Läskigt O.O jag märker dom inte ens

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
lykkan
3/24/09, 7:18 PM
#7

kanske är olika dos…jag vet att min svärmor tar en halv då och då som sömntablett, men då är hon helt groggy dagen efter…

Tavar
3/24/09, 8:26 PM
#8

Jag tar två 25mg, får ta max 4 om dagen.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Emelie-E
3/24/09, 8:30 PM
#9

David hälsar att Atarax är ett av de svagare ångestdämpande medicinerna. Effekterna är väldigt olika, vissa klarar sig med Atarax, vissa måste ta de mer "tyngre" medicinerna (som är beroendeframkallande). Nivån på ångesten spelar egentligen ingen roll, utan det är mer vilka preparat kroppen behöver.

Tavar
3/24/09, 9:13 PM
#10

#9 Tack för svaret :) missade ju tyvärr samtalet idag men får tala om det när jag får en ny tid och se vad hon säger.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

kerstinjo
3/24/09, 11:37 PM
#11

Atarax är en svagt lugnande tablett som dämpar vissa hjärnfunktioner och även blockerar histaminet som motverkar vissa allergier.

Det är klart att du ska säga till din läkare att de inte hjälper. Kanske du behöver en annan dosering eller ett annat preparat.

 Kerstin 

 

Tavar
3/24/09, 11:44 PM
#12

#11 Ny dosering eller helt ny medicin var det jag funderade på, men får se hur det blir när jag får en ny tid. Hoppas hon kommer fram till något som funkar, de senaste dagarna har varit ganska creepy

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Jezzz
3/25/09, 7:47 PM
#13

Håller med flera här att du ska ta upp det med läkaren. Som skrivet tidigare, är det en svag medicin. Jag har kvar sedan ett tag tillbaka och tar ibland 6st 25mg (maxdos) men med knappt märkbar effekt. Är det så att man inte reagerar på atarax eller lergigan (liknande medicin) så är nog det troligaste att det kommer förslag på theralendroppar. De är starkare och ett mellanting i ångestdämpande innan man går på "tyngre" saker som benzodiazepiner (stesolid, sobril, xanor etc) som är väldigt vanebildande.

Theralen är ett neuroleptika och fungerar ofta väldigt bra. Men, som sagt. det är din läkare du måste prata med.

Vill dock "varna" dig från att gå på de starkare medicinerna som är vanebildande. Det är IN TE kul att trappa ut det för man får en hemsk abstinens…

/Jezzz

Annons:
flikkan77
3/26/09, 8:24 AM
#14

#13 Jag har faktiskt inte haft något problem med någon av de starkare medicinerna så det är nog inte alla som har problem med att de blir vanebildande.

Jag kan äta flera om dagen i veckor men ändå sluta tvärt utan problem. Däremot får jag lätt ångest av dem men det är ju en biverkning de har.

"You just have to belive…"

Tavar
3/26/09, 10:26 AM
#15

#13 Jo, jag får ta upp det med läkaren sen. Ska förbi psyk imorgon och lämna in mitt brev till psykologen och ska även be om ny tid till henne och läkaren då. Får se vad hon säger med tanke på de andra medicinerna jag tar med.

#14 Det är nog väldigt individuellt hur man reagerar. Men som sagt, får se vad läkaren säger, tar ju andra mediciner med så hon kanske vill att jag provar atarax i högre dos först

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[aspie]
3/26/09, 10:47 AM
#16

#0

Atarax funkar inte på mig heller längre. Jag får därför kombinera med andra mediciner på läkares direktiv. Speciellt då jag ska sova

Tavar
3/26/09, 10:51 AM
#17

#16 Okey, hoppas bara att jag inte ska få för mycket mediciner… Klarar av att hålla reda på tre som jag har nu, men skulle känna mig ledsen över mig själv om jag var tvunden att äta tex 5 olika saker om dagen… :/

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[aspie]
3/26/09, 10:59 AM
#18

Jag har bara (för tillfället) Atarax och tar sobril eller Xanor vid behov. Till natten tar jag Atarax, sobril eller Xanor, samt Zopiklon eller Propavan.

När det är som värst får jag ta en extra Xanor för att kunna sova.

Tyvärr är både sobril och speciellt Xanor starkt beroendeframkallande.

Alla depressionsmediciner jag provat har bara fått mig att må sämre och gå omkring som en zombie. Den sista blev jag så dålig av att de ville skriva in mig på psykakuten. Då tog de bort att deppmedicin för mig.

Tavar
3/26/09, 11:09 AM
#19

#18 Låter inte kul :( har redan blivit lite smått beroende av att ta propavan för att sova, om jag lyckas somna utan drömmer jag alltid mardrömmar. En propavan gör så jag drömmer mindre eller att det är mer positiva, två gör så jag knappt drömmer alls men gör mig deprimerad på morgonen sen samt gör så jag har svårt att vakna… :/

Den enda gången jag märkt av atarax var en gång, fick sån där ovärklighetskännsla då allt känns alldeles för nära. Typ som fisheye-perspektiv. Tog tre st då men gjorde bara allt värre -_-''

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[aspie]
3/26/09, 3:44 PM
#20

Propavan behöver du inte oroa dig över för de är inte vanebildande Flört

Förmodligen har du vant till dig vid atarax, så det är därför du känner de inte funkar längre. Ta ett snack med din  läkare så kan han nog ge dig något annat

Annons:
Tavar
3/26/09, 3:46 PM
#21

#19 Jo jag vet, men är ju så att jag blivit van vid att sova med dom så känns konstigt annar :/

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Honestyisdead
3/26/09, 4:08 PM
#22

aspie; det är lika illa att vara psykiskt beroende av ngt som att vara fysiskt. Kanske till och med svårare.

Så visst ska man oroa sig om man inte kan sova utan att ta tabletter.

[aspie]
3/26/09, 4:29 PM
#23

jo, så kan det nog vara Hera. Jag menar att ur medicinsk synpunkt är dessa ej vanebildande (propavan). Psyket kan däremot spela en många spratt, det vet jag mycket väl genom egen erfarenhet

Tavar
3/26/09, 4:31 PM
#24

#22 Jag kan ju sova, problemet är mina mardrömmar, och att det tar längre tid att somna… men mardrömmar hade jag innan jag börja med propavan med :/

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[aspie]
3/27/09, 8:18 AM
#25

#24 Det är ett riktigt helvete att ha mardrömmar. För min del finns mardrömmarna även om jag tar lugnande och sömnpiller. Mina mardrömmar beror förmodligen på PTSD säger min psykolog.

PTSD= Posttraumatiskt stress syndrom

Har du råkat ut för någon hemsk traumatisk händelse?

Tavar
3/27/09, 11:08 AM
#26

#25 Vet inte riktigt :/ har världens sämsta minne, kommer knappt ihåg något från när jag var yngre än 12 (är 18 nu så :/). Saker efter det har jag även svårt att minnas även om jag har lite mer bilder här o där.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

skogspinglan
11/4/09, 7:54 PM
#27

du behöver fråga din läkare om detta då denne är den enda som kan hjälpa dig med svaret! kan dock säga om Atarax att dom inte funkade för mig heller, men det finns andra preparat. ring o fråga om du missade tiden!

Annons:
[rolnor]
11/4/09, 8:25 PM
#28

#26 Det är nog inget fel på ditt minne, men kanske på dina föräldras förmåga att fungera som goda, trygga föräldrar. Man förtränger.

Upp till toppen
Annons: