Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

01. Akuta situationer 02. Allmän psykiatri 03. Allmän psykologi 04. Personliga berättelser 05. Anhöriga 06. Behandling/Medicin 07. Beroende 08. Bipolär sjukdom/Manodepression 09. Depression/Ångest 10. Kronisk smärta påverkar själen 11. Neuropsykiatriskt 12. Personlighetsstörningar 13. Psykoser 14. Schizofreni 15. Stress/Tvångstankar 16. Sömnproblem 17. Tvångsvård/Rättsligt 18. Ätstörningar 20. Dagens fråga 21. Självtester 22. Stödorganisationer 23. Tänkvärt 24. Undersökningar 30. Bok/Filmtips 31. I Media 32. Positiva/Negativa 33. Skratta är nyttigt 34. Utanför ämnet 35. Om sajten/Om iFokus
06. Behandling/Medicin

Atarax funkar inte

2009-03-24 11:47 #0 av: Tavar

Jag tar atarax men har problemet att de hjälper inte. Märker inte ens att jag tagit dom O.O ska träffa min läkare i eftermiddag och ska tala om det för henne. Men finns det något annat jag kan byta till då?

Anmäl
2009-03-24 16:38 #1 av: Aviendha

Vad du kan byta till är nog din läkare mest lämpad att avgöra. Det beror ju på saker som vad du äter dem mot, vilka ev andra mediciner du tar, om du är överkänslig, andra sjukdomar etc etc. Hoppas det löser sig iaf!

Anmäl
2009-03-24 17:24 #2 av: Tavar

Missade min tid -_-'' kommer få betala 300kr för de nu...

Tänknte mest om det finns andra mediciner man kan ta vid behov mot ångest än dom :/

Anmäl
2009-03-24 18:20 #3 av: lykkan

Atarax??? är inte det en lugnande allergimedicin??

Anmäl
2009-03-24 18:22 #4 av: Tavar

#3 Den är både och har jag för mig att det stod. Många tar den mot ångest.

Anmäl
2009-03-24 18:25 #5 av: lykkan

ok..jag tänkte bara ...min gubbe fick den för allergisk reaktion på värktabletter och var helt däckad av atarax i 2 dagar..sen la han ner dom...han sov mer eller mindre i 2 dygn...

Anmäl
2009-03-24 19:16 #6 av: Tavar

#5 Läskigt O.O jag märker dom inte ens

Anmäl
2009-03-24 19:18 #7 av: lykkan

kanske är olika dos...jag vet att min svärmor tar en halv då och då som sömntablett, men då är hon helt groggy dagen efter...

Anmäl
2009-03-24 20:26 #8 av: Tavar

Jag tar två 25mg, får ta max 4 om dagen.

Anmäl
2009-03-24 20:30 #9 av: Emelie-E

David hälsar att Atarax är ett av de svagare ångestdämpande medicinerna. Effekterna är väldigt olika, vissa klarar sig med Atarax, vissa måste ta de mer "tyngre" medicinerna (som är beroendeframkallande). Nivån på ångesten spelar egentligen ingen roll, utan det är mer vilka preparat kroppen behöver.

Anmäl
2009-03-24 21:13 #10 av: Tavar

#9 Tack för svaret :) missade ju tyvärr samtalet idag men får tala om det när jag får en ny tid och se vad hon säger.

Anmäl
2009-03-24 23:37 #11 av: kerstinjo

Atarax är en svagt lugnande tablett som dämpar vissa hjärnfunktioner och även blockerar histaminet som motverkar vissa allergier.

Det är klart att du ska säga till din läkare att de inte hjälper. Kanske du behöver en annan dosering eller ett annat preparat. 

Anmäl
2009-03-24 23:44 #12 av: Tavar

#11 Ny dosering eller helt ny medicin var det jag funderade på, men får se hur det blir när jag får en ny tid. Hoppas hon kommer fram till något som funkar, de senaste dagarna har varit ganska creepy

Anmäl
2009-03-25 19:47 #13 av: Jezzz

Håller med flera här att du ska ta upp det med läkaren. Som skrivet tidigare, är det en svag medicin. Jag har kvar sedan ett tag tillbaka och tar ibland 6st 25mg (maxdos) men med knappt märkbar effekt. Är det så att man inte reagerar på atarax eller lergigan (liknande medicin) så är nog det troligaste att det kommer förslag på theralendroppar. De är starkare och ett mellanting i ångestdämpande innan man går på "tyngre" saker som benzodiazepiner (stesolid, sobril, xanor etc) som är väldigt vanebildande.

Theralen är ett neuroleptika och fungerar ofta väldigt bra. Men, som sagt. det är din läkare du måste prata med.

Vill dock "varna" dig från att gå på de starkare medicinerna som är vanebildande. Det är IN TE kul att trappa ut det för man får en hemsk abstinens...

/Jezzz

Anmäl
2009-03-26 08:24 #14 av: flikkan77

#13 Jag har faktiskt inte haft något problem med någon av de starkare medicinerna så det är nog inte alla som har problem med att de blir vanebildande.

Jag kan äta flera om dagen i veckor men ändå sluta tvärt utan problem. Däremot får jag lätt ångest av dem men det är ju en biverkning de har.

Anmäl
2009-03-26 10:26 #15 av: Tavar

#13 Jo, jag får ta upp det med läkaren sen. Ska förbi psyk imorgon och lämna in mitt brev till psykologen och ska även be om ny tid till henne och läkaren då. Får se vad hon säger med tanke på de andra medicinerna jag tar med.

 

#14 Det är nog väldigt individuellt hur man reagerar. Men som sagt, får se vad läkaren säger, tar ju andra mediciner med så hon kanske vill att jag provar atarax i högre dos först

Anmäl
2009-03-26 10:47 #16 av: [aspie]

#0

Atarax funkar inte på mig heller längre. Jag får därför kombinera med andra mediciner på läkares direktiv. Speciellt då jag ska sova

 

Anmäl
2009-03-26 10:51 #17 av: Tavar

#16 Okey, hoppas bara att jag inte ska få för mycket mediciner... Klarar av att hålla reda på tre som jag har nu, men skulle känna mig ledsen över mig själv om jag var tvunden att äta tex 5 olika saker om dagen... :/

Anmäl
2009-03-26 10:59 #18 av: [aspie]

Jag har bara (för tillfället) Atarax och tar sobril eller Xanor vid behov. Till natten tar jag Atarax, sobril eller Xanor, samt Zopiklon eller Propavan.

När det är som värst får jag ta en extra Xanor för att kunna sova.

Tyvärr är både sobril och speciellt Xanor starkt beroendeframkallande.

Alla depressionsmediciner jag provat har bara fått mig att må sämre och gå omkring som en zombie. Den sista blev jag så dålig av att de ville skriva in mig på psykakuten. Då tog de bort att deppmedicin för mig.

Anmäl
2009-03-26 11:09 #19 av: Tavar

#18 Låter inte kul :( har redan blivit lite smått beroende av att ta propavan för att sova, om jag lyckas somna utan drömmer jag alltid mardrömmar. En propavan gör så jag drömmer mindre eller att det är mer positiva, två gör så jag knappt drömmer alls men gör mig deprimerad på morgonen sen samt gör så jag har svårt att vakna... :/

Den enda gången jag märkt av atarax var en gång, fick sån där ovärklighetskännsla då allt känns alldeles för nära. Typ som fisheye-perspektiv. Tog tre st då men gjorde bara allt värre -_-''

Anmäl
2009-03-26 15:44 #20 av: [aspie]

Propavan behöver du inte oroa dig över för de är inte vanebildande Flört

Förmodligen har du vant till dig vid atarax, så det är därför du känner de inte funkar längre. Ta ett snack med din  läkare så kan han nog ge dig något annat

Anmäl
2009-03-26 15:46 #21 av: Tavar

#19 Jo jag vet, men är ju så att jag blivit van vid att sova med dom så känns konstigt annar :/

Anmäl
2009-03-26 16:08 #22 av: Hera

aspie; det är lika illa att vara psykiskt beroende av ngt som att vara fysiskt. Kanske till och med svårare.

Så visst ska man oroa sig om man inte kan sova utan att ta tabletter.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2009-03-26 16:29 #23 av: [aspie]

jo, så kan det nog vara Hera. Jag menar att ur medicinsk synpunkt är dessa ej vanebildande (propavan). Psyket kan däremot spela en många spratt, det vet jag mycket väl genom egen erfarenhet

 

Anmäl
2009-03-26 16:31 #24 av: Tavar

#22 Jag kan ju sova, problemet är mina mardrömmar, och att det tar längre tid att somna... men mardrömmar hade jag innan jag börja med propavan med :/

Anmäl
2009-03-27 08:18 #25 av: [aspie]

#24 Det är ett riktigt helvete att ha mardrömmar. För min del finns mardrömmarna även om jag tar lugnande och sömnpiller. Mina mardrömmar beror förmodligen på PTSD säger min psykolog.

PTSD= Posttraumatiskt stress syndrom

Har du råkat ut för någon hemsk traumatisk händelse?

Anmäl
2009-03-27 11:08 #26 av: Tavar

#25 Vet inte riktigt :/ har världens sämsta minne, kommer knappt ihåg något från när jag var yngre än 12 (är 18 nu så :/). Saker efter det har jag även svårt att minnas även om jag har lite mer bilder här o där.

Anmäl
2009-11-04 19:54 #27 av: skogspinglan

du behöver fråga din läkare om detta då denne är den enda som kan hjälpa dig med svaret! kan dock säga om Atarax att dom inte funkade för mig heller, men det finns andra preparat. ring o fråga om du missade tiden!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.