Annons:
Etikettätstörningar
Läst 4806 ggr
Jezzz
2009-03-22 13:04

Blir man verkligen "Frisk"???

Det är många som säger att man tex inte kan bi frisk helt o hållet från en ätstörning…

Det var 9 år sedan ganska exakt som jag var tvungen att sluta jobba pga anorexi. Jag gick i behandling i ca 1 år drygt, tills de ansåg att jag var färdigbehandlad. Då blev jag överskriven till öppenvården i min hemsektor. Klart att jag hade alla ätstörda tankar o känslor kvar i mig, och jag var långt ifrån ett normalt förhållande till mat. Men jag hade ju gått upp i vikt och det var det som räknades… typ.

Flera år efter det hade jag perioder med kräkningar o ångest över mat. Men det har lagt sig nu. Jag gör inte detta längre.

Men… ändå dyker ju tankar och känslor upp… tankar om mat, fett, vikt, äckel osv osv… Jag följer inte tankarna… jag gör inte som de vill att jag ska göra. Jag är väl medveten om varningssignaler som gör att jag kan trilla dit igen, och tack vare den medvetenheten har jag hållt det i schack.

Men så kommer en sån här dag… såndär när ingenting lixom känns tillfreds. Och mat-känslor, vikt-känslor och avsky över min kropp kommer tillbaka. Jobbigt att kämpa dessa dagar för att inte följa impulsen med ätstörningarna igen.

Det var ju ÅRA-TAL sen jag betedde mig ätstört…

Kommer det verkligen aldrig att gå över?

Jag känner bara en enda person som verkligen blivit frisk efter anorexi. Men alla andra (som e ganska många) jag känner som haft …eller ännu har… en ätstörning… verkar ha det i sig för alltid typ…

Hur många blir verkligen FRISKA?

/Jezzz

Annons:
Aviendha
2009-03-22 18:31
#1

Jag har ingen erfarenhet alls, men jag kan mycket väl tänka mig att man allt som oftast inte blir helt frisk i den bemärkelse att man aldrig får tillbaka tankar och känslor kring det. Dock kan man ju bli frisk i den bemärkelsen att man kan hantera det hela, vilket man inte kan när man är sjuk. Vanor och tankemönster sätter sig hårt har jag märkt, och av det många andra berättar så verkar det stämma. Har man en ätstörning så är det så mycket mer än att bara strunta i att äta/hetsäta eller hur det nu yttrar sig. Det är massor med tankar, ångest och känslor bakom.

Nu kanske jag är ute och cyklar trehjuling på motorväg, isf får ni ta mig ur denna villfarelse ;) Jag har ju som sagt inte någon ätstörning vad jag vet om, och har i min bekantskapskrets inte stött på det heller, så jag bara filosoferar smått.

flikkan77
2009-03-22 18:56
#2

Jag har haft anorexi men blev aldrig behandlad för det då jag var för deprimerad för att få hjälp med maten. Nu är mitt ätbeteende bättre men definitivt inte bra.

Jag gick upp massor i vikt på egen hand när jag var inlagd för depression, alldeles för mycket, vägde ganska normalt innan dess. Nu kämpar jag för att gå ner i vikt och samtidigt äta normalt. Det är skitsvårt! Vissa dagar/veckor äter jag alldeles för lite och får ångest över det, andra dagar/veckor äter jag för mycket och får ångest över det.

Vet inte om man kan bli helt frisk från sånt här tänk, just nu tvivlar jag.

"You just have to belive…"

isa
2009-03-22 23:20
#3

Jag tycker du är jätteduktig! Du kämpar verkligen. Kan man inte se det som att du är på en god väg på att försöka bli frisk?  Jag tror lite som #1 att man kanske aldrig blir helt fri från tankarna, eller att det tar lång tid att bli fri från de "sjuka" tankarna till mat. Men att man kan se sig som "frisk" för att man äter på ett normalt sett, trots dessa jobbiga tankar. Du ger inte efter för tankarna - du gör inte som de vill! Utan du bestämmer, det är en god väg på att bli frisk tycker jag.

Obs! Jag har ingen erfarenhet av anorexi, jag vill bara stötta dig så gott jag kan.

kram isa

kerstinjo
2009-03-23 10:57
#4

Om man blir frisk någongång?

Jag tror att man kan jämföra det med att vara narkoman/alkoholist. Man blir aldrig frisk från sin sjukdom, men man kan leva symtomfritt och besvärsfritt om man lär sig att hantera sin sjukdom.

Om alkoholism/narkomani brukar man säga att det är en kronisk sjukdom, men behandlingsbar och jag tror att man även kan säga så om bullemi/anorexia.

 Kerstin 

 

Jezzz
2009-03-23 18:55
#5

Kerstinjo:

Jo jag håller nog med dig… att det kan liknas med att vara narkoman eller alkoholist. Det finns ju ett klart samband:

Man är självdestruktiv.

Man kan vara självdestruktiv på många sätt. Vissa dricker, knarkar, är promiskuösa, svälter sig, hetsäter, tar tabletter, intoxikerar, skär sig osv…

Grunden till det hela kan vara väldigt olika, men har man startat  någon form av destruktivt beteende, så kanske det är som med narkomani eller alkoholim… en kronisk sjukdom men som man kan lära sig hantera och på så sätt må bra. Kanske inte FRISK, men ändå LEVA

/Jezzz

kajsa_karin
2009-03-23 19:44
#6

Jag har haft min ätstörning sedan jag var 15 år i olika beetende. Träningsätstörning, Bullimi och anorexi. Jag gick en 16 veckors behandling på Ätstörnings klinik för 4 år sedan. Ätstörningen är nått som finns där. Jag äter nu som jag skall tyvärr blev jag väldigt överviktig efter ha utsatt kroppen och jojjat upp och ner i vikt. Nu tränar jag kampsport. Mycket genom kampsporten har jag lyckas få lite inrefrid i min kropp. Samtidigt som jag får ut mycket av min ilska och frustration med Kick Boxning. Tyvärr tror jag inte man kan bli helt frisk men man kan vara en normalätande. Jag har kommit så långt att jag inte bryr mig så mycket om min vikt utan jag är glad att min kropp börjar fungera. Jag vet att återfall kan komma och jag har mycket stöd i mina vänner , familj och terapuft jag besöker regelbundet. Jag skar mig och brände mig förut också men inte nu längre. I allafall har jag inte gjort det på 7 månader , men jag vet att ett återfall kan komma. Gäller att lära sig att slå ner ätstörningen så att den inte tar överhand.

Annons:
Upp till toppen
Annons: