Annons:
Etikettpsykoser
Läst 4231 ggr
[rolnor]
3/16/09, 3:43 PM

Neuroleptika

Jag har provat Risperdal, fick jättejobbiga krypningar i benen och ingen bra effekt mot mina symptom, sen har jag testat Seroquel, kändes bra i början, sen blev allt skit, har testat Abilify, allting smakade konstigt, var också bra till en början, sen dåligt. Min favorit är Zyprexa, bara det att jag blivit tjock annars är det en bra medicin för mej, kan gråta, känna, men "demonerna" får lite mindre kraft att sabba allt för mej. Vad är er erfarenhet?

Annons:
Jezzz
3/17/09, 8:06 AM
#1

Jag har ätit massa olika Neuroleptika… trots att jag inte varit psykotisk. Främst har det väl varit Nozinan, men även Abilify, Cicordinol, Zyprexa, Hibernal och fler som jag inte riktigt kommer ihåg nu på rak arm.

Gjorde t o m ett fördjupningsarbete om "Neuroleptikans dolda biverkningar" när jag pluggade till mentalskötare. Koncentrerade mig på övervikten och vad övervikten i sig kan ge för svårigheter, knutna till att man måste äta medicinen trots allt.

Har vänner som äter neuroleptika, nästan alla går upp i vikt. Speciellt en tjej har gått upp en hel del, och hon har besvär med värk o trötthet och andfåddhet osv, som många överviktiga har. Hon testade att samtidigt äta Reduktil (bantarpiller) för att gå ner lite, men det hjälpte tyvärr inte.

Dock har hon så smått börjat acceptera att hon får ta övervikten om det är det som krävs för att hon ska överleva. Hon har bestämt att ta itu med vikten när hon är mer stabil istället, vilket är väldigt klokt. Hon går sina promenader ändå, men hon kan inte träna som förr. Men hon vet att hon kommer göra det igen när skallen fått lite ro….

/Jezzz

Upp till toppen
Annons: