Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1332 ggr
[Caroline92]
3/10/09, 1:11 PM

OT - Rädda hajarna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 
För några dagar sen i skolan så såg vi en film som heter Sharkwater. Den handlar om hajar, och att 100 miljoner hajar dödas varje år p.g.a att man vill ha deras fenor. De dras upp ut vattnet, får sina fenor avskurna och sen dumpas de i vattnet igen där de dör antingen p.g.a att de inte får tag på någon mat för att de inte kan simma, eller för p.g.a syrebrist. Det kan ta allt från timmar till dagar innan de dör.

Hajarna har funnits i över 400 miljoner år, och nu helt plötsligt har folk fått för sig att hajfenorna har helande kraft så vi människor tar oss rätten att så brutalt skära av dom fenorna och sen lämna dom att dö.

Saken är den att hajarna är de som har skapat havets alla djur. Alla djur i havet är anpassade efter hajen. Så om vi nu utrotar hajarna så kommer hela ekosystemet att kollapsa! Och vi får det mesta av vårat syre från havet, Så om då alla hajarna utrotas så kommer de fiskar, som äter planktona som ger oss syre, bli alldeles för många och kommer då äta upp alla plankton, vilket kommer sluta med att vi alltså utrotar oss själva.

Hjälp till att stoppa hajfisket! Vägra att äta hajfenssoppa, och säg till dina vänner att se filmen sharkwater Besök även denna sida http://www.savingsharks.com/

Tack för mig, och jag hoppas ni tog er tid att läsa detta Glad

Kram Carro

Annons:
kerstinjo
3/10/09, 1:29 PM
#1

Vilken härlig bild!

 Kerstin 

 

Aviendha
3/10/09, 1:44 PM
#2

Ja, det är synd om dem och många andra djur. Men som nörd måste jag påpeka att alla djur inte alls kommer från hajen. Broskfiskarna tros ha en egen utvecklingslinje som inte går ihop med ex benfisk osv så det är inte helt sant ;) Men visst påverkas hela ekosystemet av förlusten av dem som art, absolut!

[Caroline92]
3/10/09, 6:21 PM
#3

#2 Hehe okej, jag skrev bara det jag lärde mig från filmen. Men jag skrev iofs att alla djur har anpassat sig efter hajen, så de som var för svaga dog ut och de andra överlevde, typ :P

Aviendha
3/10/09, 6:34 PM
#4

#3 Ja visst måste de ha anpassat sig för att leva där det finns haj =) Men det betyder inte att alla efterkommande varelser är anpassade efter dem specifikt ;)

Inget illa menat, jag är nörd så det skriker om det och har nyss tentat av kurser i evolution och systematik och direkt en djurrelaterad diskussion dyker upp så blir jag lyrisk =)

Men "läkemedelsindustrin" är knäpp när det kommer till dessa saker. De vill ju även åt klor och tänder på stora kattdjur, gallan på björnar och vill plåga hundar innan döden för att adrenalinet i köttet ska vara bra för det ena och det tredje Gråter

[Caroline92]
3/10/09, 6:37 PM
#5

#4 Okej okej, jag ger mig ;D Haha men som sagt, jag skrev bara det jag komme rihåg från filmen (vilket kanske inte stämmer till 100%, mitt minne e inte såå bra xD)

Ja usch, det är verkligen hemskt :/ :/

Aviendha
3/10/09, 6:41 PM
#6

Jag menade inte att köra över dig eller så, inte alls! Tänkte mer som jag själv är, att man vill ha en bra förklaring om det finns någon som kan mer om det ;)

Men det är ju bra att det uppmärksammas, för utan att folk vet något kan man ju inte ändra något heller.

Annons:
[Caroline92]
3/10/09, 6:53 PM
#7

#6 Nej, det förstod jag =) E ju bara bra att det finns någon som vet ^^

Ja, jag tyckte det var viktigt, e drf jag har skapat en tråd om det på en del forum här :)

[Caroline92]
3/11/09, 3:23 PM
#8

*putt*

Upp till toppen
Annons: