Annons:
Etikettallmän-psykiatri
Läst 1579 ggr
flikkan77
3/24/09, 1:50 PM

Kräva utredning?

Jag ska träffa min läkare på psyk på fredag och är riktigt, riktigt nervös!

Problemet är att jag vill bli utredd för en diagnos till, när jag läser om den så stämmer det in väldigt bra. Skrämmande bra för det är en diagnos jag trots allt inte vill ha. Men om jag blir utredd för det kanske jag kan få hjälp med att bli av med det.

Det svåra ligger i att det är bara ett knappt halvår jag orkat prata om symptomen och känner att jag inte blir trodd. Bland annat så sa min psykolog att det bara är fantasier, men jag vet inte.

Har varit inblandad i psykvården i snart 7 år och blir aldrig bättre. Delvis tror jag det kan bero på att jag dolt dessa symptomen men jag är inte helt säker på att jag har rätt diagnos. Alla fakta ligger inte på bordet så att säga.

Kan man kräva att bli utredd om läkaren inte tror på det man säger?

"You just have to belive…"

Annons:
AnneN
3/24/09, 1:58 PM
#1

Ja du ska kunna kräva att få en utredning även om din läkare inte tror på dig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jea59
3/24/09, 2:23 PM
#2

Ja man ska kunna kräva att få en utredning och du ska stå på dig, kan vara väldigt tröga men det är bara att stå på.

Hade jag bara nöjt mig med att en läkare sa att jag hade nackspärr så hade jag varit väldigt dålig idag, jag drog i gång hela apparaten vilket visa sig att jag hade två diskbråck i nacken,  förträngningar i blodkärlen mot hjärnan, hjärtstillestånd 2ggr.

Han sa att jag bara inbilla mig att det var bara nackspärr men sen drog jag igång hela vårdapparaten och fick en jättefin läkare som hjälpte mig

lykkan
3/24/09, 6:24 PM
#3

#2…nyfiken på dina övriga symptom på diskbråcket!!

Jag har jätteproblem med nacken och dom avfärdar det bara och behandlar mig som om jag var simulant..det lilla jag läst om diskbråck verkar stämma överrens..men du kanske kan ge mig fler "ledtrådar"…

Tack på förhand…det går bra att pm:a mig..om du hellre vill det..

hus-musen
3/24/09, 6:34 PM
#4

Naturligtvis kan du kräva en utredning och om jag var du så hade jag krävt en ny psykolog oxå! Va fult att säga att du inbillar dig!

Qui dormit, non peccat

 


flikkan77
3/24/09, 6:38 PM
#5

Ska se om jag vågar ta upp det hela på fredag. Är en mes när det kommer till sånt där. Särskilt när jag inte tror att jag kommer att bli trodd.

#4 Finns bara en kvinnlig psykolog här så det blir svårt att byta. Sen kanske hon har rätt med, jag kanske bara tror att känner vissa saker. Tycker det är svårt det där…

"You just have to belive…"

AnneN
3/24/09, 6:39 PM
#6

#5 även om det skulle vara inbillat så kan du kräva en utredning för att få det uteslutet eller bekräftat (där med inte sagt att jag tror att du inbillar dig saker)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
flikkan77
3/24/09, 6:46 PM
#7

#6 Ja, att få det uteslutet vore inte fel det heller faktiskt. Måste våga prata med läkaren och jag måste våga prata om symptomen helt enkel.

"You just have to belive…"

hus-musen
3/24/09, 7:02 PM
#8

#5 Det spelar ingen roll om du inbillar dig eller inte, en psykolog får inte säga så utan att ha kollat upp ditt eventuella problem.

Qui dormit, non peccat

 


lykkan
3/24/09, 7:04 PM
#9

och OM det nu skulle vara så att du inbillar dig så är väl det inte heller sunt, så stå på dig!!!

kerstinjo
3/24/09, 11:41 PM
#10

Självklart ska du ta upp det. Läkaren är faktiskt till för DIG. Utan dig och många andra så skulle han inte ha något jobb och det är hans skyldighet att lyssna på dig.

Många gånger är läkaren inte insatt i alla olika diagnoser, så det är bara bra om du tar upp det.

 Kerstin 

 

Upp till toppen
Annons: