Annons:
Etikettakuta-situationer
Läst 7269 ggr
Tavar
4/1/09, 7:29 PM

akutpsyk nummer?

någon som har nummret till akutpsyk?

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
kerstinjo
4/1/09, 8:00 PM
#1

 Kerstin 

 

Aviendha
4/1/09, 9:46 PM
#2

Svårt att veta när man inte vet vart du söker ;) Falköping har akutjour via telefon dygnet runt vad jag vet, har dock inte nr rakt av, och det är ju inte säkert att det är i de krokarna av landet du befinner dig.

Tavar
4/2/09, 3:10 PM
#3

Var i sthlm men vi ringde akuten istället och de slussade oss vidare.. Tack iaf.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

David
4/22/09, 8:24 AM
#4

Alla olika landsting/regioner har sina egna akutpsykiatriska telefonnummer. Ett par tumregler är att de flesta landsting idag går att nå via ett nationellt sjukvårdsupplysningsnummer, 1177. Där har de kunskap om var närmaste akutpsykiatrisk mottagning ligger, och vad de har för telefonnummer.  Är det riktigt illa, så kan man också ringa 112, där de också kan ta fram informationen.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Tavar
4/22/09, 4:44 PM
#5

#4 Vi började med att ringa vårdguiden men när vi inte kom fram på 15-20 min bestämde sig min pojkävn för att ringa akuten. Vad dom ska där är att det inte finns någon psykakut i Stockholm utom St Göran, är en bit att åka här ifrån Obestämd

Men men, vi kom fram iaf!

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

isa
4/22/09, 8:52 PM
#6

#5 Hoppas du fick bra hjälp ? och blev omhändertagen på ett positivt sätt när du väl kom fram.?!

kram isa

Annons:
Tavar
4/23/09, 2:49 AM
#7

Inte spec tyvärr Obestämd var tvungna att sitta i 1.5h i entren innan någon ens kom och hämtade oss. Efter det fick jag ligga på en säng någon stans nästan lika länge till, då kom det in en läkare som frågade ett par saker och gav mig några ångestpiller. Sen fick vi åka hem, de såg inte ens till så jag tog pillrena som jag skulle. (fick 6st men skulle bara ta 2 åt gången, de andra var till om de fortsatte dagen efter eller liknande)

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

isa
4/23/09, 10:31 PM
#8

#7 Det var tråkigt att höra. Hoppas du mår bättre nu i alla fall.

kram /isa

Tavar
4/23/09, 10:50 PM
#9

#8 Jo, har inte fått några såna nedfall efter det nu. Riktigt skönt, känner att jag inte vill tillbaka dit. Skulle återhämtat mig fortare om jag bara hade stannat hemma tyvärr Rynkar på näsan men om det nu blir så illa att jag måste in igen hoppas jag att de går bättre den gången…

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

HannaM
4/24/09, 2:43 PM
#10

Ja st göran har en stooooor brist. Att personalen är totalt frånvarande när man sitter i väntrummet. Det går ju inte att få kontakt med dom. Att bli sittande där flera timmar gör bara att ångesten blir värre. Sofforna är hårda, det enda som finns att bläddra i är typ broschyrer om sjukvårdsrådgivning på bosninska…

David
4/24/09, 2:57 PM
#11

Hanna! Jag tror vi tänker rätt lika. Visst är väntrummen väldigt avgörande om man blir att må sämre, eller behåller sitt dåliga mående när man kommer dit.

Ett kalt och otrevligt väntrum får mig att må mycket sämre än när jag kom dit. Och ett trevligt väntrum får mig att lugna ner mig lite, eller allafall inte stressa upp mig ännu mer och må ännu sämre.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

HannaM
4/24/09, 3:02 PM
#12

#11 Jo så är det. Väntrummet på ortopeden är betydligt trevligare. Undrar om dom resonerat som så att psykpatienter ändå mår så dåligt att dom inte lägger märke till hur det ser ut?

flikkan77
4/24/09, 3:55 PM
#13

Det jag tycker är allra jobbigast med väntrum är när det är andra där… särskilt när det är många andra där och man måste stå eller sitta nära någon.

Satt en gång i över en timme i Halmstad tillsammans med fyra andra och väntade. Vi blev inte tilltittade en enda gång… tyckte faktiskt det var otäckt.

Rummet är så litet och trångt och det finns liksom ingen stans att ta vägen.

"You just have to belive…"

Annons:
HannaM
4/24/09, 3:57 PM
#14

#13 Jag tycker det är ännu läskigare när man är själv. I alla fall på psyket här. Helt tomt väntrum, dämpad belysning och sen kan man sitta där två tre timmar utan kontakt med personal eller någon annan alls. Fast, att sitta och trängas är inte heller kul alls.

David
4/24/09, 4:28 PM
#15

Kan ta Borås som exempel, där jag hittills hittat landets bästa väntrum. De hade tre stycken, alla tre med riktigt sköna fåtöljer. Ville man sitta ensam så stängde de dörren. Direkt man kom fick man prata med en sköterska, som titta till med jämna mellanrum tills man fick träffa en läkare. Jämte väntrummen fanns gratis kaffe, te, kakor osv.

Här uppe, först ska man anmäla sig i en supertrist reception, sen gå och sätta sig i ett väntrum som mer påminner om, ja, jag vet inte, galonsoffor är det i allafall, i någon trist mörkgrön färg. Och sitta där och vänta tills någon kommer.

Värst har det då varit i Gällivare i allafall. Totaltomt rum, två eller tre pinnstolar, och man fick ringa på en ringklocka och med lite tur kom någon efter ett tag…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
4/24/09, 5:34 PM
#16

#15 Men hu så hemskt. Jag tänker aldrig flytta till Gällivare Rynkar på näsan

Tavar
4/25/09, 1:55 AM
#17

Nej, låter inte trevligt i Gällivare.. Det enda stället jag hittat som är skönt att sitta och vänta i är ungdomsmottagningen i Alby (Stockholm). Det finns tre ställen att sitta på, en i antrégången där man ofta slipper att någon sätter sig bredvid en, en i ett litet ateljerum som är lagom om man är där med en kompis för det finns bara två platser där och sen i rummet bredvid de anstäldas arbetarrum. Finns ett riktigt bord med flera stolar och en superskön soffa!

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

EvelynKatt
4/25/09, 8:28 PM
#18

Oh, jag har ett nummer till något mobilt team någonstans. KS har ett mobilt team, tror jag. NoA finns om man bor i norra förorterna. Men psykakuten på st. görans är väl inte mycket att hänga i granen, direkt.

Tavar
4/25/09, 11:00 PM
#19

#18 Nej, göran var inte det bästa. Får se om jag lyckas hitta något annat ställa där de bryr sig mer om att se till patienterna än att förklara i 20min att man måste betala för läkarvård även om man bad om en faktura för att kunna det.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

David
4/26/09, 12:15 AM
#20

#19. Får du inte en faktura om du åker in akut? Akutmottagningarna brukar annars vara rätt tillmötesgående, inte alltid man tänker på att ta med plånbok och allt därtill när man faktiskt måste söka akut.

Påminner mig lite om ambulanssjukvården i Västra Götaland, som tar 150,00 kr för en ambulanstransport. Var någon politiker som tyckte att man skulle betala det kontant till personalen. Kul, "Sorry, jag vet att du har en hjärtinfarkt, men vi måste åka förbi minuten så du får ta ut pengar så du kan betala oss…"

#16 och #17. Nej, Gällivare var ingen höjdare. Tur att jag inte blev inlagd där, utan det räckte med att träffa en läkare, i ett minst lika kalt rum, dock med ett skrivbord mellan oss. Sedan konstaterade de att jag skulle få åka "hem" dagen efter, och fick bo på deras patienthotell. Det var däremot fint och mysigt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
Tavar
4/26/09, 1:52 PM
#21

#19 Efter att min pojkvän stått och tjatat ett tag fick vi en faktura. Trode det var vanligare att man fick med sig en faktura på sådanna ställen än ett kvitto Obestämd

Att patienthotellet var bättre är iaf något :) men avskyr när de är rum som känns kalla för att de är så tomma. Men är väll för att ingen ska tycka att det är "störande". Jag klarar tex inte av rotting- och lädermöbler, min kompis klarar inte av rum med mattor men där man inte ska ta av sig skorna då hon blir förvirrad osv.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

skogspinglan
11/4/09, 7:10 PM
#22

jag har besökt psykaukuten i Gällivare en jul o jag tyckte att det var ett trevligt väntrum. mest för att jag v ar där ensam o det såg mysigt ut med julgranen o de bjöd på kaffe o pepparkakor, men hade inte varit kul att dela väntrummet med någon. jag fick oxå snabb hjälp av 2 trevliga kvinnor som verkligen var proffsiga o fina. hoppas man ladrig mer behöver återvända dit iaf men jag fick iaf en positiv bild av detta väntrum!

[theoneandonly]
4/29/12, 11:07 AM
#23

psykakuten i falköping är också ganska trevlig, två väntrum och kort väntetid.
Tillgång till kaffe, te, cappucino m.m + kakor. Sedan får man prata lite med en sköterska direkt och som kommer och kollar till en, sedan får man läkarsamtal och dom är väldigt engagerade..

Upp till toppen
Annons: